Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsättning av drottning / drivfodring  (läst 4157 gånger)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Tillsättning av drottning / drivfodring
« skrivet: 22 jun-20 kl 21:29 »
Jag har köpt en avelsdrottning och ska tillsätta henne till ett samhälle.

Min plan är att helt enkelt ta en skattlåda med bin och placera på ny botten och tillsätta henne i tillsättningslåda mellan ramarna och låta bina äta ut henne.

Det rekommenderas att drivfodra under tiden. Jag har Neopoll och Ambrosia hemma.
Är detta lämpligt att använda som drivfodring?


hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #1 skrivet: 22 jun-20 kl 23:39 »
Tillsättningsbur skall vara det säkraste sättet.

https://www.youtube.com/watch?v=dISoZ506vsg

Mike Palmer:
https://www.youtube.com/watch?v=aGbjfYV8v38

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #2 skrivet: 23 jun-20 kl 06:40 »

Drottningen kommer i en bur där bina kan äta sig in till henne. Jag skulle kunna tillverka en påsticksbur till henne istället.

Jag ser att man sätter henne på en ram med täckt yngel. I instruktionerna till drottningen står det att säkraste sättet är att tillsätta en drottning där det inte finns yngel och ägg.

Om drottningen har möjlighet att lägga ägg direkt överväger det risken med att ha med en yngelram i avläggaren?

Funkar Ambrosia och neopoll som drivfodring?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #3 skrivet: 23 jun-20 kl 13:35 »
Om drottningen har möjlighet att lägga ägg direkt överväger det risken med att ha med en yngelram i avläggaren?
Du måste inte ha en yngelram i avläggaren för att drottningen ska kunna lägga ägg direkt, det räcker med en utbyggd ram. Men egentligen behövs inte det heller, bina vet om att de måste bygga ut en ram direkt, så om du gör en skaksvärm och ger dem t ex ambrosia så bygger de ut en ram direkt, och drottningen börjar lägga sina ägg redan när de börjar bygga, och sedan fortsätter bina bygga ut cellerna utåt allteftersom drottningen fyller ramen med ägg.

Om din drottningleverantör rekommenderar en drottningtillsättning utan yngel så skulle jag nog försökt följa det.

En anledning till att man ofta gärna vill ha yngelramar med är att bina stannar i avläggaren, de lämnar inte sitt yngel. En annan anledning är att samhället behöver unga bin för att växa snabbt.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #4 skrivet: 23 jun-20 kl 20:35 »
Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig.

Samhället som jag skulle ta dragbina från hade ingen drottning och knappt något yngel kvar, bara en liten skvätt täckt yngel. Har tidigare funnits en täckt drottningcell här men hon verkar inte ha lyckats.

Nu tog jag dragbina i skattlåda och satte på en egen botten. Burade drottningen på en ram med täckt yngel och gav neopoll och Ambrosia.

Bina i yngelrummet fick drottningen Burad på ramen med yngel.
Nu får vi se om jag handlat rätt.

Enligt instruktionerna ska bina vara ifred i två veckor. Men jag måste väl släppa ut drottningen från buren om ett par dagar när jag har burat henne på ramen?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #5 skrivet: 23 jun-20 kl 21:34 »
Samhället som jag skulle ta dragbina från hade ingen drottning och knappt något yngel kvar, bara en liten skvätt täckt yngel. Har tidigare funnits en täckt drottningcell här men hon verkar inte ha lyckats.

Lätt att missa här, för dels så är det så att om det finns en drottning så är det en omärkt, kanske ännu inte parad ungdrottning, och de är ganska kvicka och svårare att få syn på. Dessutom kan hon ju ha varit ute på parningsflygning, om du letade efter henne under dagtid.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #6 skrivet: 23 jun-20 kl 22:43 »
Nu blev det inte riktigt som jag tänkt mig.

Samhället som jag skulle ta dragbina från hade ingen drottning och knappt något yngel kvar, bara en liten skvätt täckt yngel. Har tidigare funnits en täckt drottningcell här men hon verkar inte ha lyckats.

Nu tog jag dragbina i skattlåda och satte på en egen botten. Burade drottningen på en ram med täckt yngel och gav neopoll och Ambrosia.

Bina i yngelrummet fick drottningen Burad på ramen med yngel.
Nu får vi se om jag handlat rätt.

Enligt instruktionerna ska bina vara ifred i två veckor. Men jag måste väl släppa ut drottningen från buren om ett par dagar när jag har burat henne på ramen?
Blir lite konfunderad av vad du skriver. Är du helt säker på att bina inte dragit upp en ny drottning? Det kan ta upp emot fem veckor innan en hittar ägg från en ny drottning.
Är det inte en utätningsbur du fått drottningen i? Om i så fall måste du ta bort flärpen på sidan av buren innan du tillsätter henne.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #7 skrivet: 24 jun-20 kl 06:32 »
Det fanns inga ägg i samhället, det är jag helt säker på.
Om där springer omkring en drottning som inte lägger ägg någonstans och gömmer sig?
Kanske, jag kunde inte hitta henne åtminstone.

Jag fick drottningen i en utsättningsbur bina kan äta sig in till drottningen i.
Hofboss rekommenderade en påsticksbur så jag stoppade drottningen i en sån och satte på ramen.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #8 skrivet: 24 jun-20 kl 09:22 »
Ok, men den nytillsatta drottningen är inte på samma ställe som den eventuella drottning som du inte hittar?
Om du med utsättningsbur menar en bur där du burar drottningen direkt på en utbyggd kaka så tar bina bort vax tills de når henne. Vilket kanske kan vara lite joxigt för dem om det sitter yngel under och runt henne.
Du kan kolla via flustret om och hur mycket de flyger. Jag vet inte, men kanske att de behöver vatten för att kunna tillgodogöra sig foderdegen, men flyger de så fixar de det själva.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #9 skrivet: 24 jun-20 kl 09:34 »

Den nya drottningen sitter i yngelrummet där det fanns en täckt drottningcell den 20maj.
Igår hade det ännu inte kommit några ägg på ramarna. Så jag tog beslutet att hon av någon anledning inte klarat sig och burade den nya köpedrottningen på en kaka med yngel.
Det som slår mig nu är att där var täckt yngel på en ram, bara en liten mängd.
Kanske har hon krupit ut och lagt ägg och sen svärmat direkt. Där var riktigt mycket bin i slutet på maj i samhället.

Nu är iaf köpedrottningen burad direkt på ramen så hon kan lägga ägg där på.  Det var kanske ett felaktigt beslut men nu vill jag helst inte in och rota i samhället igen.
Jag ska hålla koll på hur mycket dom flyger.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #10 skrivet: 24 jun-20 kl 12:37 »
Den nya drottningen sitter i yngelrummet där det fanns en täckt drottningcell den 20maj.
Igår hade det ännu inte kommit några ägg på ramarna. Så jag tog beslutet att hon av någon anledning inte klarat sig och burade den nya köpedrottningen på en kaka med yngel.
Det som slår mig nu är att där var täckt yngel på en ram, bara en liten mängd.
Kanske har hon krupit ut och lagt ägg och sen svärmat direkt. Där var riktigt mycket bin i slutet på maj i samhället.

Nu är iaf köpedrottningen burad direkt på ramen så hon kan lägga ägg där på.  Det var kanske ett felaktigt beslut men nu vill jag helst inte in och rota i samhället igen.
Jag ska hålla koll på hur mycket dom flyger.

När du skriver att du satte henne på en kaka med yngel, menar du då täckt arbetaryngel?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #11 skrivet: 24 jun-20 kl 15:56 »
Ja, vanliga yngel som var täckt.
Det fanns inga ägg eller larver på ramen förutom en  ring med dessa yngel i storlek med en snusdosa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #12 skrivet: 24 jun-20 kl 17:19 »
Då går det nog bra  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #13 skrivet: 27 jun-20 kl 18:30 »
Kan uppdatera lite.

Fjärde dagen idag och enligt filmen som länkades skulle man släppa ut drottningen idag.
Jag tillsatte två drottningar på samma sätt.
I den första kupan fanns där flera bin under buren men ingen drottning. Kunde inte hitta något hål där bina kunde kommit in eller drottningen ut.
Fanns inga ägg där heller. Kollade snappt i botten på kupan men såg ingen död drottning där.  Verkar inte ha gått vägen med den tillsättningen.

I kupa två fanns drottning och några bin under buren på ramen hon hade lagt ägg där. Släppte ut henne och hon verkade få vara ifred. Stängde snabbt och hoppas att hon lever vidare i kupan.

Så med lite tur har jag haft 50% antagningsgrad..

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #14 skrivet: 12 jul-20 kl 23:28 »
Se till du förstå budskapet, små detaljer som avgör.
https://www.youtube.com/watch?v=dISoZ506vsg

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #15 skrivet: 15 jul-20 kl 18:43 »
Kontrollerade idag och bägge drottningarna är i livet och lägger ägg så det verkar som att jag haft tur denna gången!  :)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #16 skrivet: 15 jul-20 kl 22:47 »
Grattis Yess

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #17 skrivet: 15 jul-20 kl 23:01 »
Då jag i vissa bigårdar har total torka på nektarn så föreslår jag att du dubbelkollar att du har drag och om inte så drivfodra med 1 socker och 1,3 vatten, skall tydligen vara den blandningen som ger bäst vax bygge och bäst yngelsättning enl en undersökning som det refereras till på beesource.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #18 skrivet: 16 jul-20 kl 11:39 »
Vi har drag på mjölkört och lind här för tillfället, problemet är att det regnar konstant.

Sven.82

  • Inlägg: 21
    • Bohuslän
SV: Tillsättning av drottning / drivfodring
« Svar #19 skrivet: 17 jul-20 kl 20:25 »
Jag fick tipset av en av de äldre i föreningen att spika ihop en förhöjningsram för att kunna lägga tillsättningsburen uppe på ramarna under täckplasten, på så sätt kan man se binas beteende när man lägger i buren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 7 användare (1 dolda)
mikaelmareld, xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser