Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biogas hemma..  (läst 26604 gånger)

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Biogas hemma..
« Svar #20 skrivet: 23 sep-08 kl 21:55 »
Gas är besvärligt just för att det är gas. Tar en himla plats istf exempelvis disel. Det blir komplicerat med gasklocka.

Det bästa är ju om man kan ha en liten låga brinnande kontinuerligt för att värma vatten. Eller för att värma ett växthus? Men den värsta synden (i detta sammanhanget) är ju att låta lågan slockna så att man plötsligt släpper ut metan i fria luften... I så fall hade en kompost varit bättre...

Jag tror precis detsamma. Det är ju bara att ha en vanlig flamdetektor från en oljebrännare och en magnetventil som stoppar gasen om flamman försvinner.
Men släpper inte en kompost ut metangas i fria luften ?? Det borde bli relativt syrefritt i mitten på en kompost.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Biogas hemma..
« Svar #21 skrivet: 23 sep-08 kl 23:18 »
I en bra kompost har man mask och andra småkryp som syresätter. Och så blandar man material så att det inte blir för kompakt. Men i en "dålig" kompost kan det mycket väl bli metan. Sådana komposter stinker...

A.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Biogas hemma..
« Svar #22 skrivet: 24 sep-08 kl 00:43 »
Ombordaren; Du glömde att det skulle behövas mer personal och utrustning och förmodligen skulle man behöva omdesigna plattformen för att få plats med det, och en verksamhet behöver inte vara orimligt besvärlig bara för att den i jämförelse med oljeutvinning har måttlig lönsamhet. Och angående politiska beslut som ändrats så är det på kommunal nivå och uppsala kommun jag tänker på, som var lite av pionjärer på området, anläggningen byggdes för en typ av drift, nya politiker kom till och tyckte sitt, och bestämde att anläggningen skulle producera mycket mer än vad den från början var tänkt för, och kostnaderna sköt naturligtvis i höjden, budgeten sprängdes naturligtvis på flera områden och det blev svårt att hålla det fungerande, allt ansågs av många som ett jättefiasko, och därifrån kommer en del av det svenska motståndet mot biogas.

Visst tar okomprimerad gas mycket plats, men en anläggning som klarar att rena och komprimera några kubikmeter per dygn kan inte vara så svårt att ordna, på land, som hobbyprojekt, i förhållande till vad det kan ge.


Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Biogas hemma..
« Svar #23 skrivet: 24 sep-08 kl 02:54 »
Ja, grejen är att kringutrustningen för naturgas är dyr (absolut inget problem i oljebranchen) men tar inte mycket plats, och oljeplattformar byggs om hela tiden (det är mitt yrke). Kräver marginellt med jobb när allt är intrimmat.

Enda problemet med gasen är att få det att funka bra i en kolvmotor.  Gasturbiner är en annan femma, det tror jag mycket mer på. Visst; låg verkningsgrad och dyr vid haveri, men om man kör på (relativt) låg belastning och om man dessutom kan ta tillvara på spillvärmen (fjärrvärme) kan det nog bli bra.

Jag vet inte exakt hur man hanterar fordonsgas, men jag har läst siffran 10 bar vis scrubbningen och 200 bar in i bilen. Att konstruera en  scrubber är inte omöjligt, men kräver nog en hel del innan man får det att funka.
För komprimering skulle det kanske funka med en begagnad lufttubskompressor, räkna med minst 15000:- för en vettig. Det är ju förstå utan kylning, vet inte om det finns problem med att värma upp biogas?


Jag ska bygga ut mitt hus nästa vår. Jag undrar om man skulle vika en del av nya källaren till en bioreaktor. Sen eldar man gasen där oljebrännaren har suttit i kombipannan, och låter en del av värmen gå genom en slinga i reaktorn. Antagligen dyrare och krångligare än solfångare, men det funkar ju på vintern med...

Fluidistor

  • Inlägg: 28
    • MB
SV: Biogas hemma..
« Svar #24 skrivet: 07 okt-08 kl 10:49 »

Enda problemet med gasen är att få det att funka bra i en kolvmotor. 

Vad är egentligen problemet? Gasdrift ger bättre luft/bränsle mix således bättre och fullständigare förbränning.
Lever på räntan.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biogas hemma..
« Svar #25 skrivet: 08 okt-08 kl 20:42 »
Inga oöverstigliga problem att tillverka biogas. Inte heller att köra en bil på det, det görs ju i en inte allför liten omfattning.

Läste om en gubbe i England som gjorde gas på hönsskit hemma. Gasen sparades i en ballong, som han sedan hade i skuffen på bilen. Han klarade alla sina körslor med detta.

Problemet i vårt klimat är att det måste vara varmt i tanken, lite svårare i en lite anläggning.
Man kan använda en del av gasen för att värma tanken.

Är det lättare att värma huset än köra bilen, kan man ju disponera om och köpa biodiesel för det man sparar på uppvärmningen.

Jag provade för några år sen med en tunna, en liten gasklocka, det tog tid men visst brann gasen.
Detta var endast experiment, det blev inte mycket gas i denna lilla anläggning.
Gjorde efter ett system som man småskaligt använder i varmare länder.

Man behöver rätt mycket att röta, en gård på hundra kor får det definitivt lönsamt, det allmänna borde sprida kunskap om detta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biogas hemma..
« Svar #26 skrivet: 10 okt-08 kl 09:56 »
Biogas är ett bra val som alternativt bränsle, restprodukterna är gödsel med samma värde, men lägre vikt. Med andra ord du får såväl bränsle som gödsel.
En kalkyl visar att det är lönande dessutom. 

Inget hindrar att man odlar raps på en naturgödslad åker, där man utvunnit gas ur gödseln.
Potentialen för biogas är ganska stor, och bör utnyttjas, bla annat för att åkerarealer är begränsade, och behovet av koldioxidnetutral energi är stort.

Lite spontana tankar kring detta. Till uppvärmning och matlagning är ved enklast. Gödsel och kompost gör sig bäst på åkrarna. På åkrarna kan man även odla raps. Av raps kan man göra rapsolja. Rapsolja är motorbränsle. Vad skall vi ha biogasen till? :)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Biogas hemma..
« Svar #27 skrivet: 10 okt-08 kl 10:09 »
Tänkt på detta en del då jag vart utomlands... dags att jaga gratis tegel te biogas reaktorn till våren.. skoj skoj...
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biogas hemma..
« Svar #28 skrivet: 10 okt-08 kl 10:32 »
Palleman gå på det, jag tror att det går undan när du bestämt dej för något!

Finns det hästskit i närheten, kostar det inget, du kan låta någon hämta det om du inte själv har tid, kunden betalar så det räcker till transporten.

Restprodukten är prima gödsel som du kan ha i odlingar.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biogas hemma..
« Svar #29 skrivet: 10 okt-08 kl 20:56 »
Mycket flummigt svammel här!  Jag kan göra biodiesel , jag kan göra etanol, och jag har gjort lite biogas. jag vet bönder som göt biogas driver sina maskiner. Vi kan göra detta utan att omvända alla "konsumtionshysteriska" system. man kan vara utanföt detta, de hinner nog ifatt när nöden kräver så.

Småskaligheten funkar på hur många platser som helst, där man VÅGAR eller är tvungen att ta saken i egna händer. HUR FAN tror du tex att jag kan klara mig på under existensmin, och ändå inte ha ett påvert liv? JO småskalig produktion av vad som jag anser jag behöver.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Biogas hemma..
« Svar #30 skrivet: 10 okt-08 kl 21:05 »
Mycket flummigt svammel här!  Jag kan göra biodiesel , jag kan göra etanol, och jag har gjort lite biogas. jag vet bönder som göt biogas driver sina maskiner. Vi kan göra detta utan att omvända alla "konsumtionshysteriska" system. man kan vara utanföt detta, de hinner nog ifatt när nöden kräver så.

Småskaligheten funkar på hur många platser som helst, där man VÅGAR eller är tvungen att ta saken i egna händer. HUR FAN tror du tex att jag kan klara mig på under existensmin, och ändå inte ha ett påvert liv? JO småskalig produktion av vad som jag anser jag behöver.



Jag instämmer.. varför krångla till allt? Kan en kinesisk bonde göra gas av 3 familjmedlemmar, nån gris och ev. get, bygga detta "verk" av lera och driva sin gas häll och lampa med så kan fasen vi göra det i väst.. ÄVEN om vi har kallare.. ta vad man haver och använda modernt tänkande.. varför krångla till en just sådan enkel sak och fördyra allt? Kostar ju inte ett skvatt att bygga en sådan reaktor..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Biogas hemma..
« Svar #31 skrivet: 17 okt-08 kl 19:18 »
Jag har läst om det småskaliga biogasprojektet det talas om. Jag tror det var i någon djungelby i Kambodja eller Vietnam. Helt meningslöst och galet tänkt att producera biogas där och göra fattiga bybor beroende av biogas till matlagning. Man skapar bara ett onödigt behov som slutligen driver in även dessa människor i bekvämlighets och konsumtionshysterin. Man har där tidigare eldat med ved och kan givetvis fortsätta med detta utan problem.

Problemet är att här och nu, i denna icke perfekta värld, ökar antalet innevånare hela tiden, stora områden i asien är helt renplockade på brännbart material eftersom man fortfarande lagar mat över öppen eld vilket kräver mycket stor energimängd. Om du testar att gå ett par mil om dagen för att hämta ved, inser du nog kanske att det är ganska högprioterat att få igång liknande system i stora delar världen.

Och vad menar du "...driva in människor...", ska vi behålla 3:e världen som någon slags jätte-skansen?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Biogas hemma..
« Svar #32 skrivet: 17 okt-08 kl 23:42 »
Hej!
Naturligtvis så ska vi inte lägga oss i tredje världens problem. Låt folket hungra ihjäl och låt dem dö i diverse sjukdomar så stör de inte oss rika. Ger vi ingen hjälp så blir det inte så många som överlever och alla vet att överbefolkningen i tredje världen är det stora problemet. Har folk bara dött undan så kan de inte längre skövla regnskogen och äta upp de fridlysta djuren som vi vill titta på när vi har semester. Egentligen så är det pittoreskt att se folk dö i ovanliga sjukdomar. Kanske ska vi hjälpa till med lite utbildning så att de kan sköta semesterhotellen.
MVH
Jan Lindgren

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Biogas hemma..
« Svar #33 skrivet: 18 okt-08 kl 11:49 »
Varför ska en fattig familj köpa skog att ta ved från när de kan göra biogas på sin egen gård?
Och om någon har bosatt sig där de inte kan göra annat än ta ved från någon annan så kan de istället fixa biogas.

Jag ser inte att biogasen skulle kunna göra annat än att lösa problem.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Biogas hemma..
« Svar #34 skrivet: 18 okt-08 kl 16:33 »
Hej Alta!
Jag håller helt med dig att missbruk av mark hänger ihop med ägande. Äger man marken så är det ide att investera och sköta marken. Allmän mark blir normalt grovt misskött. En klar fördel med kapitalism.
Energiproblemet i U-länder kan dock inte lösas enbart med markägande. Det är för många människor och marken räcker inte till. Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att avgöra om biogas kan lösa några problem. Det kanske är bättre att vi subventionerar solceller till Afrika i stället för att subventionera dem i Sverige där det nästan inte blir något utbyte av solceller under november.
Annars så anser jag att  det är viktigt att vi i den rika delen hjälper till att utveckla jordbruket så att hungern försvinner och ser till att alla kan få utbildning och medicinsk hjälp.
MVH
Jan Lindgren

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Biogas hemma..
« Svar #35 skrivet: 18 okt-08 kl 18:34 »
Vad anser du då om min teori om att behovet kommer att öka och skiten från hushållsgrisarna inte kommer att räcka till?
Jag säger att den är galen och lika lite verklighetsförankrad som dig själv.
Om skiten inte räcker för matlagning så kommer man använda det gamla sättet att laga mat på, och inte betala dyrt för att få mer skit.

Biogasen minskar energibehovet man måste få utifrån. Det betyder att man kan lägga ner mindre tid/pengar på ved, och mer på annat. Både "behovet" och belastningen på miljön kommer att minska.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Biogas hemma..
« Svar #36 skrivet: 18 okt-08 kl 20:32 »
Måste ändå tycka att Alte har en poäng. Det kan knappast vara mer effektivt att göra energi via en gris än via ett träd.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Biogas hemma..
« Svar #37 skrivet: 18 okt-08 kl 20:41 »
Men djur(inkl människor) skiter även fast man inte gör biogas av skiten. :P
Så frågan man ska ställa sig är om det är effektivare att skyffla in skit i en behållare eller gå/köra flera km för att skaffa ved.
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 20:44 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Biogas hemma..
« Svar #38 skrivet: 18 okt-08 kl 20:46 »
Måste ändå tycka att Alte har en poäng. Det kan knappast vara mer effektivt att göra energi via en gris än via ett träd.

Tanken var väl inte att ha en gris enbart för att göra gas av skiten. Tanken med grisen är väl att producera mat. Gasen blir ju en biprodukt som annars hade gått till spillo.

Låter vettigt om man bor i ett område där varje träd kan vara det sista och man evt. har möjlighet att föda en gris.

johole

  • Inlägg: 191
SV: Biogas hemma..
« Svar #39 skrivet: 20 okt-08 kl 12:44 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser