Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alger för bränsletillverkning  (läst 2464 gånger)


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #1 skrivet: 02 aug-08 kl 19:10 »
De finns en hel del i den välgödslande Östersjön, problemet är väl att hitta en bra skördare, och så få ner vattenhalten, så man kan elda med dem. ::)

Genmanipulerade högeffektiva alger som ger ifrån sig väte, skulle allvarligt skada vår natur om de kom ut i naturen och förökade sig i näringrika vatten, troligen omöjligt att stoppa om olyckan är framme.

Gasprodukten skulle snabbt ge sig upp hogt i atmosfären, och eventuellt, äta effektivt på ozonlagret
« Senast ändrad: 02 aug-08 kl 19:13 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #2 skrivet: 02 aug-08 kl 22:15 »
Såg ett tv-inslag om alger i förrgår, har inte hört så mycket om det tidigare.
Ett annat frågetecken är vad man ska mata algerna med.
Ska det vara förnyelsebar energi så måste algmaten odlas någonstans, på åkrarna kanske?
Då är den omnämnda fördelen med att bara utnyttja ofruktbara arealer inte längre fullt så övertygande.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #3 skrivet: 02 aug-08 kl 22:39 »
De enda arealer i vår närhet, där algerna verkligen blommar är ju den sjuka Östersjön, vi fortsätter ju att gödsla den delvis via våra åkrar.
Det kommer säkert krav på att bioproduktionen i skogen ska ökas med hjälp av gödsel, så det blir nog algmat så det räcker i havet.
Men som jag tidigare ironiskt skrev det är svårt att skörda såväl gas som alger där de redan frodas.
Alger behöver endast närsalter och CO2, då de har fotosyntes.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #4 skrivet: 02 aug-08 kl 22:47 »
De enda arealer i vår närhet, där algerna verkligen blommar är ju den sjuka Östersjön, vi fortsätter ju att gödsla den delvis via våra åkrar.
Det kommer säkert krav på att bioproduktionen i skogen ska ökas med hjälp av gödsel, så det blir nog algmat så det räcker i havet.
Men som jag tidigare ironiskt skrev det är svårt att skörda såväl gas som alger där de redan frodas.
Alger behöver endast närsalter och CO2, då de har fotosyntes.

Men forskarna måste väl ha tänkt åtminstone på uppsamlingsbiten?!
Som jag har uppfattat det är algerna tänkta att odlas under glas i små bassänger, t ex på hustak.
Man skulle alltså kunna köra in en viss mängd närsalter i systemet och sen låta det gå i rundgång och ta ut produktionen i form av vätgas?
Den andra iden om att göra biodiesel av algerna kräver däremot nytillförsel av närsalter nånstans ifrån.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #5 skrivet: 02 aug-08 kl 22:59 »
Splitta vatten med solljus utan biologiska system i glasbehållare forskas det på i Sverige, och vissa resultat har uppnåtts. Nackdelarna, även om det lyckas är att sällsynta metaller används.

Extremt väteproducerande GMO alger blir svårt att isolera från omvärlden, de kommer så småningom att hamna i Östersjön.

Detta är egentligen ytterligare ett sätt att ta tillvara den överflödiga solenergin, den har en potential som vida, vida  överstiger vad som hela världen skulle kunna använda även om alla förbrukade som den rikaste delen av världens befolkning gör.

Vad kommer att gå åt skogen då, när kanske 9 milliarder masskonsumenter finns på vår jord, den dag tekniken finns.
Dagens lösningar, blir som vanligt morgondagens problem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Richard

  • Gäst
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #6 skrivet: 09 aug-08 kl 17:05 »
Fråga:
Vad är olja? ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #7 skrivet: 09 aug-08 kl 18:23 »
Olja är en kolfälla, visserligen bunden solenergi, men från en tid med annan ekologi, olja och kol depåerna har tbidragit till att vi fått en atmosfär där, det nuvarande ekologiska systemet har kunnat etableras, och det är tvivelaktigt om mäniskan överhuvud tagit kommit till stånd utan dessa kolfällor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Alger för bränsletillverkning
« Svar #8 skrivet: 27 aug-08 kl 11:20 »
Att odla, skörda och förbereda alger för att "elda" med är mycket svårt att göra särskilt effektivt, det märks inte minst på de otroliga priser som vi har idag på alger, alger används i rätt stor omfattning till andra saker än att elda med.

Att odla väteproducerande GMO alger låter ju fantastiskt, i teorin, jag har svårt att se hur de skulle bli konkurenskraftiga. Så förutom att de i princip helt säkert skulle dö ut i naturen, vilket känns som en fördel, skulle troligtvis även odlingarna vara väldigt känsliga för kontamination, vilket gör att om man vill passa på att rena vatten när man odlar algerna är tvungen att ha rigorös rening av det inkommande vattnet, alternativet är att använda "konstgösel". Vi kommer inte få se billiga underhållsfria drivbänksliknande kontruktioner med GMO-alger för privatpersoner som man kan tanka bilen med inom överskådlig framtid.

Grundtanken med att använda alger är dock åt rätt håll, om man ska vara petig så lär cyanobakterier ha högst potential att vara grunden i den slutgiltiga lösningen, cyanobakterier som ofta kallas blågröna alger,  fast det egentligen inte är alger. I en del av länkarna i början av tråden blandar de ihop begreppen alger och cyanobakter, och vissa fall skriver de ut att det handlar om cyanobakterier.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser