Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag blir så arg...  (läst 19680 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Jag blir så arg...
« skrivet: 08 nov-08 kl 12:55 »
Såååå arg, så arg... och ledsen...  :'(  :'(  :'(  :'(
Det var väl iofs bara en tidsfråga innan detta skulle drabba även "min" ras, men fy fan...
Såna här människor borde få kännbara straff! Lagarna är så jäkla tandlösa mot djurplågare!!!  >:(

http://gd.se/nyheter/gavle/1.210544

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #1 skrivet: 08 nov-08 kl 13:17 »
 vilken bedrövelse..
 >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tummelisa

  • Inlägg: 243
SV: Jag blir så arg...
« Svar #2 skrivet: 08 nov-08 kl 14:15 »
Man fattar bara inte hur de kan göra så här med sina djur :'( :'( >:(
Borde vara bättre koll på djurhållning och hårdare straff!
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Jag blir så arg...
« Svar #3 skrivet: 08 nov-08 kl 15:23 »
Jag har väl inte trott att sverige skulle vara förskonat från sånt här men visst blir man trött, ilsken , ledsen och önskar att de får något straff!
Kollar ofta på Animal planet å då gärna på djurpolisen, där får man också sin beskärda del av ilska!!
Johlin
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #4 skrivet: 08 nov-08 kl 15:45 »
Sånt här förekommer nog oftare än man tror :'(
Även i de bästa familjer. >:(
« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 08:50 av Lycka »
Hedemorahöns

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 22:19 »
Dessvärre blir jag inte dugg förvånad, bara så jävla LEDSEN OCH FÖRBANNAD!

Vet inte hur många kvällar/nätter jag gråtit mig till sömns för allt elände som har
med djur att göra.

Just nu är det halalslakt som jag mår skit av. Ett långsamt och utdraget dödande
där kniven får skäras fram och tillbaka över strupen för att blodet ska komma ut.
Många gånger försöker djuret ställa sig på benen igen efter att ha ramlat ihop.... :'(

JÄVLA MÄNNISKOR!



Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 10:48 »
Precis skogsmullan!
Att man äter kött behöver inte innebära att man plågar ihjäl djuret. Lika lite som det ska vara ok att ha en massa hundar i lägenhet (eller katter heller). Alla djur behöver någon frihet och möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden och instinkter osv.
Men dessa hundar i lägenhet är väl inte värre än alla höns o grisar som står så trångt att de knappt kan röra sig, utan dagsljus för att producera "mat" till oss. Eller korna som bönderna inte ens vill släppa ur lagården på sommaren >:( Av ren slöhet. För det är bara löjligt att hävda att djuren mår bättre inne!
Detta är inget djurskyddet kämpar för att lösa >:(

Släpp djuren loss istället!

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 12:08 »
Funderade i bilen till jobbet över hur länge vi människor har haft husdjur i vårt
våld, och hur det har utvecklat sig.
Är det inte dags nu att vi ber dom om ursäkt, och låter dom bli värdiga djur????

Vi har faktiskt ingen rätt att tvångsmässigt ta djur i beslag.

Kanske skulle man driva lite forkning kring sällskapsdjuren och sen skriva en bok?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 12:30 »
Som en liten glädjande nyhet kan jag tala om att EUs Jordbruksministrar (regeringar) kör över EUparlamentet  och fortsätter att låta oss slippa undanta religiös slakt från bedövningskrav:) Antas Lissabonfördraget så kommer ministerrådet inte att kunna besluta över såna saker längre:(  Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #9 skrivet: 23 jun-09 kl 13:08 »
 :D  Låter bra! Men jag fattar inte riktigt det där med Lissabon.....vem kör över vem? Väldigt dåligt insatt.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Jag blir så arg...
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 15:45 »
Att man äter kött behöver inte innebära att man plågar ihjäl djuret. Lika lite som det ska vara ok att ha en massa hundar i lägenhet (eller katter heller). Alla djur behöver någon frihet och möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden och instinkter osv.
Håller med dig.

Eller korna som bönderna inte ens vill släppa ur lagården på sommaren >:( Av ren slöhet. För det är bara löjligt att hävda att djuren mår bättre inne!
Det här är jag inte övertygad om att du har rätt, snarare tvärt om.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag blir så arg...
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 16:28 »
Jag undrar varför hund i lägenhet per automatik skulle vara en hund som inte har det bra? Mina hundar bor i ett stort hus, men inne vilar och äter dom bara för det mesta. Jag är helt övertygad om att många lägenhetshundar har ett rikare liv än vad vissa hundar på landet har...  Många som skaffar hund i stan gör det för att komma ut och har hunden som sitt stora fritidsintresse, dom går på träningar och aktiverar sin hund mer än vad många som 'bara' har en gårdshund gör. All djurhållning behöver ju inte vara dålig bara för att någon löser saker på ett annat sätt än vad man själv gör... Jag är helt övertygad om att morgonpinkningen för en stadshund som får läsa av alla som gått där tidigare och se andra hundar osv är mycket mer intressant än vad det är för mina hundar att gå ut på sin gamla tråkiga gårdsplan och lyfta på benet. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #12 skrivet: 23 jun-09 kl 17:14 »
Charlotte, jag skrev: "en massa hundar" alltså de som har samlar mani!
ivigtut, du tycker alltså att det är bättre att hålla korna inomhus? Så de ska inte få röra sig fritt, skutta omkring, beta osv? Det är helt ok att ta ifrån dem dessa primära rättigheter trots att de står inne större delen av året? Kravet är två månaders bete och det är för mycket?????
Eller menar du nåt helt annat ???

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 21:37 »
Det finns en bondgård i Marks kommun dit allmänheten beger sig när kossorna får
komma ut på grönbete, nån gång i april.
Jag har varit där en gång, och jag säger bara Jissus så glada dom är! Dom springer och
hoppar, som bara kor kan, och visar verklig LYCKA!

Detta skulle jag unna alla kossor.  :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #14 skrivet: 23 jun-09 kl 23:10 »
Ändå är det färre och färre mjölkkor som får uppleva detta >:(

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Jag blir så arg...
« Svar #15 skrivet: 24 jun-09 kl 21:41 »
Vad gör Marit Paulson åt saken?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #16 skrivet: 24 jun-09 kl 23:15 »
Ingår väl inte i lönen i Bryssel 8)
Men frågan är vems sida Djurskyddet står på? De borde verkligen göra regelbundna besök i dessa mega-produktionsenheter, vare sig det gäller kor, grisar höns eller får >:( Bara för att lokalerna är stora luftiga och nybyggda enligt alla konstens regler, innebär det inte per automatik att djuren trivs och mår bra!
Daglig tillsyn heter det ju, men har du två tusen suggor eller 20 000 hönor, inte tusan kan du ha individkoll då? Men då är det ok att djuren dör, sånt händer 8)
Men om något djur råkar dö ute på betet blir det ett djäkla liv om man inte hinner först! Alltså-ha en städad fasad bara, så inte konsumenten kan se nåt!
Har besökt några hemska kennlar också för den delen där hundarna hålls i ren "gris-produktion". Med lagliga mått, naturligtvis och rastgårdar, men ingen möjlighet till normalt beteende.
Profiternas värld!

 

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Jag blir så arg...
« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 16:36 »
Också jag tycker det är självklart att korna ska komma ut på bete på sommaren.

Men att mena att bönderna vill hålla dem inne av slöhet är väl naivt. Med den betalning bönderna får för mjölken krävs det att korna producerar max, och då räcker inte ens det bästa av beten utan de måste utfodras. Att utfodra ute är inte hygieniskt, ätplatserna trampas sönder och ger klövproblem = mindre mjölk. För mycket sol = mindre mjölk. För mycket regn = mindre mjölk.

Så istället för att skrika på bönderna - skrik på tillräcklig betalning av mjölken för att korna ska kunna gå ute och deras produktion på bete täcker kostnaderna.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag blir så arg...
« Svar #18 skrivet: 26 jun-09 kl 07:23 »
Det är väl produktionsmetoderna det är fel på om det är "för dyrt" att låta dem beta?
Det byggs otroligt påkostade ladugårdar (behövs det?). Är inte detta bara en kompensation för uteblivet bete osv. Har själv varit mjölkbonde i många år, så jag vet hur den världen fungerar. Kravet på maximal lönsamhet hos var ko leder till att de i genomsnitt mjölkar i två!!!!!! år, sedan blir de slaktade - antingen inte dräktiga - eller juverproblem. Detta är sjukt, när man vet att en ko som mår bra kan kalva till den är över 20 :o Det är alltså ok att fullständigt köra skiten ur korna, för att få maximal vinst? Var är djurskyddet???? Dessutom är det ju helt accepterat att korna har konstant diarrée. För det får de av höga kraftfodergivor och högproduktivt grovfoder. Men detta fodret kostar en massa också, att alltid behöva börja om med nya djur kostar också! Vet. för alla juverinflammationer kostar också!
Det är samma jag reagerar på i modern lammproduktion också, när lammen ska födas på vintern, ha fri tillgång till kraftfoder och skickas till slakt vid 3 mån. ålder utan att ha sett ett färskt grässtrå. Sedan propagerar lammproducenterna och fåravelsförbundet för att lammproduktion är miljövänlig 8) Uppenbarligen är både kraftfoder och soja-protein för billigt!

Jag tänker precis tvärt om: Billiga lokaler, endast grovfoder, maximal betessäsong osv. (Det som växer i markena utan din inblandning - utom tillsynen då - är ju mer eller mindre gratis) Vissa, som inte hinner bli färdiga får stå över vintern, på enbart grovfoder och äta upp sig, på ett billigt sätt. Djuren mår bra och producerar nyttigt kött. Min största kostnad är då grovfodret. Men de få individer som står över vintern gör inte så stor skillnad utöver alla tackor som ändå ska ha mat!

Vitsen borde ju vara att ha minimala kostnader för sin produktion? Det är oftast också den bästa modellen för djuren - brukar innebära bete och ute vistelse.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Jag blir så arg...
« Svar #19 skrivet: 26 jun-09 kl 08:12 »
Jag håller med dig i allt Birgit, men tror inte att bonden klarar att göra hela omställningen själv. Det handlar inte om maximal vinst, utan om överlevnad - att täcka kostnaderna inklusive en normal arbetarlön.

Vi måste helt enkelt bli beredda på att betala för mat som är miljövänligt och djurvänligt uppfött i Sverige. Annars blir/är vi omsprungna av producenterna söderut som har så mycket längre betesperiod än vi.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser