Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man för att flytta?  (läst 6777 gånger)

Lottiz

  • Gäst
Hur gör man för att flytta?
« skrivet: 01 apr-04 kl 22:34 »
Jag är 22 år och redan långtidssjukskriven. Djur och natur har alltid varit min visa, jag har blå stjärnans djurvårdsutbildning, har skaffat mig en liten odlingsplätt, har katter och akvarium i långa rader. Jag har arbetat som medhjälpare på mjölkgårdar och har lite allmänna bakgrundskunskaper om djur.

Jag och min pojkvän drömmer om att inom 5-7 år ha skaffat oss en gård på landet, nära orrefors. Han vill driva ett småskaligt dataföretag via internet och jag vill ha en örtagård, sälja ekologiska grönsaker till närliggande butiker och ha lite djur. Kanske ha några fjällkor och ysta egen ost å sälja.

Vi har pratat om att ha någon form av äventyrsland för barn och ungdomar, läger med lite kanotpaddling, soft-airgun, ridning och djurklappning.

Min undran är om detta är en genomförbar dröm? Kan man verkligen överleva på detta sättet? Hur får man lån när man är arbetslös o sjukskriven? Finns det bidrag som man kan få stöd från?

Jag är inte ute efter en exakt kalkyl över allt, utan snarare vill jag ha lite råd från er som är äldre och visare, tycker ni att jag är uppe bland molnen eller kan man klara detta? Hur gör man för att komma dit, man kan väl inte bara gå och köpa sig en gård och hoppas på det bästa?

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-04 kl 05:22 »
Hejsan!

Här är en till långtidssjukskriven som håller drömmen levande! :)

Jag tror på att man kan skaffa sig det liv man vill leva även om man är sjuk o inte har så mkt pengar. Men man kanske måste ta en bit i taget? Det kan vara svårt att bara gå o köpa en gård men kanske det går att hyra ett mindre ställe till att börja med? Jag har sett mindre torp med lite mark till som man kan hyra per månad eller per år, inte dyrare än en lägenhet, kallhyran kanske kostar från 1000/månad o det finns säkert billigare alternativ. Jag har själv en dröm om något liknande som du beskriver, just det där att ha olika saker som man försörjer sig på lockar mig väldigt mkt. Tror oxå att det kan vara en fördel att ha olika saker på gång rent ekonomisk-man följer årstidernas rytm med att odla o sälja grönsaker, man kan ha aktiviteter för barn o ungdomar kanske under loven o man har evt hantverk o IT-verksamhet under vintern.

Eftersom man inte har mkt pengar som sjukskriven så tror jag att man ska satsa på långsiktiga mål o att arbeta ihop med andra som har samma inriktning. Det kan ju vara bra att inte ta sig vatten över huvudet, o satsa för mkt på en enda grej, om det nu inte skulle fungera. Det är iaf så jag har tänkt arbeta mot mitt framtida liv.

Jättemkt lycka till! :D
Jag vill bo med skogen i ryggen.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-04 kl 13:28 »
Jag vill bara tillägga att ha tur (eller otur) att finna ett - kanske förfallet eller mkt omodernt torp - för 1000 kr / månad är lite väl i underkant.
Ett hus som är beboligt kostar nog mer runt 3000 - 5000 kr / månad i kallhyra. Jämför det med att ta lån och köpa dig fri och betala kanske 1700 kr / månad plus uppvärmning och el till dig själv.

Ta tid på er att finna ett bra objekt där ni finner en framtid.
Lycka till

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-04 kl 20:47 »
Hejsan igen, jodå, det finns torp som inte är förfallna o som kostar runt 1000/månaden, sen hur enkelt man vill leva i början avgör man ju själv ;)
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Lottiz

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-04 kl 14:53 »
Men finns det nån chans att få lån om man är sjukskriven då? Visst kan man ju redovisa hur man planerat att få in pengar, men litar dom på det om ingen av låntagarna har fast anställning?

Visst kan man alltid börja att hyra någonstans, men då vill man ju veta att man kan vara kvar några år annars känns det meningslöst att sätta igång stora projekt. Mycket kan man heller inte genomföra om man inte själv äger marken. Annars är jag ju inte kräsen, vatten och el vill jag visserligen ha åtminstone i början, samt en trädgård och möjlighet att odla och ha mina djur. Sen bygger ju min plan lite på att man ska kunna ha både ladgård och åker, vilket genast börjar bli dyrt att hyra.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-04 kl 02:13 »
Jag har för mig att banken nog vill att man har nån form av anställning, eller kanske det räcker med tex studielån, sjukpenning är jag inte så säker på att dom godtar. Men det är bra att vara två när man lånar o ska man låna för att bo permanent tror jag att det är lättare eftersom dom då inte räknar med nån lägenhetshyra på ens minuskonto. Ett tips är att gå in på olika bankers hemsidor o kolla om man kan göra en beräkning på vad lånet skulle kosta/månad o det brukar ibland oxå finnas en hushållsbudget att kolla med. Det som jag har personliga erfarenheter av är att banken räknar med att varje vuxen ska ha ca 5000/månad att leva på förutom hyran/lånet, o att varje barn ska ha 1500 ungefär sådär. Det kan säkert diffa mellan olika banker, det bästa är att kolla med varje bank o jämföra.

Det kAN vara lätt att bli nedslagen vad det gäller banklån om man inte redan har en god ekonomi eller någon som ställer upp som borgenär, o det var därför som jag la fram förslaget att hyra.  Jag förstår att det känns osäkert att hyra om man vill starta upp projekt, men tänk på att mkt kan hända som gör att evt småtaskiga förutsättningar kan ändras. Det FINNS folk som hyr, tex av kommuner o dyl o ändå bedriver verksamhet som funkar. O jag antar att man kan skriva ett kontrakt som löper som ett förstahandskontrakt på en lägenhet.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-04 kl 11:28 »

Jag är inte ute efter en exakt kalkyl över allt, utan snarare vill jag ha lite råd från er som är äldre och visare, tycker ni att jag är uppe bland molnen eller kan man klara detta? Hur gör man för att komma dit, man kan väl inte bara gå och köpa sig en gård och hoppas på det bästa?

Den exakta kalkylen får du själv stå för, det är ju den du ska presentera för bankfolket! Självklart är banken mest intresserad av att få tillbaka sina pengar - med ränta - och mindre intresserad av om huruvida du lyckas med ditt projekt eller ej. Men en nogsam kalkyl där du skippar drömmarna och tänker krasst är alltid bra; du inger förtroende på banken och du kan själv se om din dröm är realistisk.

Om du ska låna pengar, försök då att få låna direkt av banken. Det funkar om t ex en släkting "öronmärker" och binder samma summa som du lånar. Då har s a s banken redan pengarna i hamn. Säkert kan du då få ett amorteringsfritt lån och i stället bara betala räntan, tills du får in pengar och kan börja amortera. Personen som låst sina pengar får ränta på dem, men kan ju inte använda mer än just räntan så det förutsätts ju att pengarna kan undvaras. Annars kanske du kan låna direkt från en släkting?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lottiz

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-04 kl 23:50 »
Tyvärr har ingen av oss någon rik släkting som kan avvara så mycket pengar. Däremot är det ju vettigt att sätta sig och verkligen räkna på vad man kan få in. Annars får vi helt enkelt hoppas på att min pojkvän blir rik på sitt dataföretag. ;P

Det besvärliga är ju att alla former av verksamheter tar ett tag att få inkomster från och man måste både leva och låna tills dess.

Neiklot

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #8 skrivet: 15 jun-04 kl 14:32 »
Ska bara säga en sak.

Allt är möjligt att prova på, försöka.

Kanske det funkar utmärkt, eller inte?
Men man vet aldrig förrens man har provat.

Go for it!
:-)

/Neiklot

Redluf

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #9 skrivet: 21 jun-04 kl 21:37 »
Jag skulle inte ta lån om jag skulle leva på självhushållning.
Försök att klara er utan lån, alt blir mycket enklare då.
Börja från noll och jobba upp er i stället.
Man kan köpa en liten markplätt som går att leva på för en relativt liten penning, sedan får man försöka vara kreativ och dra in lite pengar.

Det bästa är att bo riktigt billit och tjäna ihop lite pengar att köpa något eget för.
Exempelvis i en husvagn, ta ett jobb och harva på några år, sikta på att spara så mycket som möjligt av inkomsten. Pengarna som tjänas in kan placerar räntebärande vilket också gör att det går snabbare och snabbare att nå målet, en egen gård/markplätt med möjlighet till sjävhushåll + lite enklare redskap.

john

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #10 skrivet: 22 aug-04 kl 21:36 »
Jag och min sambo köpte ett litet hus på landet för snart två år sedan. Huset kostade 200.000 och vi lånade hela beloppet plus 50.000 för renoveringar på Föreningssparbanken. Jag hade precis startat ett eget företag, och kunde inte redovisa några inkomster. Min sambo studerade. Vi fick först ett blankt nej från min bank SEB, men på Föreningssparbanken träffade vi en trevlig man vid namn Mats som tyckte att vi kunde få låna. Vi skulle fått låna upp till 350.000 om det hade behövts. Så köper man ett billigt hus så tror jag att bankerna kan tumma på reglerna om fast inkomst. En bekant till min sambo är sjukpensionär, han fick låna 750.000 till en lägenhet, utan annan säkerhet.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #11 skrivet: 25 aug-04 kl 21:38 »
Är nyfiken på hur man kan arbeta fysiskt och mentalt med att sköta djur-ha en gård då man är sjukskriven. Vad är man sjukskriven för om man kan detta?

Jag är för att man skall kunna göra allt detta - kunna försörja sej på det. Jag är för att vår politik skall ge möjlighet till att arbeta, gynna sej själv och andra även genom närings idkande.
Har man statlig ersättning/bidrag varje månad, har man fast ekonomi, :o och kan då få banklån! Bedriver man däremot eget företag har man ingen säker månadsinkomst.  ???? och är därmed inte tillförlitlig på banken för att få lån....
 
Är även nyfiken på vad mycket dålig ekonoimi innebär i inkomst/mån
Tack för ev svar
Mvh Häxan
« Senast ändrad: 25 aug-04 kl 22:23 av Häxan »

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #12 skrivet: 27 aug-04 kl 21:16 »
Hej Häxan,
håller faktist med dig. Det är bra, att/om folk få möjlighet att kunna göra allt detta. Fast, det känns konstigt hur politiken påverkar individuella möjligheter till att göra det.

Förresten, hur gick det med byggställningen?
/droliver

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #13 skrivet: 27 aug-04 kl 22:34 »
Byggställning är inte "uppgjord"ännu. Spänningen är olidlig- skall vi betala 19´eller köpa tillbaka en likvärdig på illegala marknaden för ca 5`. I vilket fall som helst så får vi lov att jobba gratis. Yiippee!!!

Ser fram emot svar om hur man kan arbeta då man är sjukskriven och, vad dålig ekonomi, dålig månadsinkomst innebär.

MVH Häxan

Tahariel

  • Gäst
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-04 kl 00:44 »
Men finns det nån chans att få lån om man är sjukskriven då? Visst kan man ju redovisa hur man planerat att få in pengar, men litar dom på det om ingen av låntagarna har fast anställning?

Med det köpta huset som säkerhet går det tydligen (fast det beror kanske lite på hur vänlig banktjänstemannen man pratar med är?). Men min pappa lyckades i alla fall ta ett lån för att köpa ett litet hus trots att han var sjukpensionär och dessutom redan hade en massa skulder.

Är även nyfiken på vad mycket dålig ekonoimi innebär i inkomst/mån
Tack för ev svar
Mvh Häxan

Det där har jag också funderat över. Vissa verkar anse att till och med att leva på sjukbidrag räknas som att ha ont om pengar, men jag tycker att jag har råd att göra allt jag vill. Det handlar väl mycket om vad man prioriterar och vad man jämför med, men även jag är nyfiken på folks svar på den där frågan.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #15 skrivet: 28 aug-04 kl 07:23 »
Eftersom jag själv lever på sjukersättning, som är lägre än sjukpenning, så känner jag mig manad att svara på frågan om vad som räknas som låg inkomst. Om frågan avser ens personliga åsikt om vad som är låg inkomst eller om det är bankens åsikter vet jag inte.

Jag tycker ju att min inkomst räcker gott för det liv som jag är van att leva. Vi har det bra o min son kan tom spara pengar varje månad. Det som drar pengar för mig är nog framför allt mediciner o läkarbesök+behandlingar. För mig är en låg inkomst något som ligger på kanske 13000/månad innan skatt. Då har man små marginaler om det skulle hända något, o har man barn blir det ännu lite knepigare pga att bidrag o dyl inte har följt prisutvecklingen. Det kan nog vara knepigt när man är ung, inte har jobbat så mkt o blir sjukskriven. Frågan är om jag själv skulle vågat tex skaffa barn om jag varit i den sitsen.

Det här med hur man kan jobba på en gård när man är sjukskriven tycker jag inte är så mkt märkligare än att man börjar jobba med något annat, o får lägre sjukpenning ju mer ens inkomst av arbetet stiger. Fast jag kanske har missuppfattat frågan?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

naivmobil

  • Inlägg: 10
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #16 skrivet: 28 aug-04 kl 13:12 »
har inte läst alla inlägg utan bara det senaste. men om man vill kan man leva hur bra som helst på 4000 i månaden...

i och för sig har ju jag inga barn.......

jag tror man måste eliminera alla räkningar... det är dom som käkar mest pengar... och sen få ner hyran......

och äta billigt...... potatis på sommaren, rotfrukter. baka sitt eget bröd... och hitta grejer i containrar, grovsoprum osv.. och få grejer och köpa på second hand...

ni vet....

lev väl

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:Hur gör man för att flytta?
« Svar #17 skrivet: 11 sep-04 kl 22:54 »
...Jag förstår att det känns osäkert att hyra om man vill starta upp projekt...jag antar att man kan skriva ett kontrakt som löper som ett förstahandskontrakt på en lägenhet.
Tyvärr hamnar man i ett ganska utsatt läge när man hyr ett hus av en privatperson. Om ägaren vill/måste sälja huset har man ingen rätt att bo kvar. Jag och mina grannar hyrde vars ett hus av samma ägare, plötsligt behövde han ha loss pengar och sålde grannarnas hus. Från den dagen flyttade jag mentalt, trots allt arbete jag lagt ner på huset och tomten.

Numera har jag eget hus och skillnaden är mycket större än jag kunde föreställa mig. Vill jag förbättra något så är det JAG som bestämmer, inte att hyresvärden skall bli färdig till det.

Om man lägger ihop sophämtning, avloppstömning, försäkring, skatt och uppvärmning kan man klara ett hus på 1500 kr/månad + ränta och amortering. Med egen ved går det att komma ner ytterligare några hundralappar.

Tänk på att att banken egentligen inte är ute efter att få tillbaka sina pengar, de är bara ute efter att få ränta på dem, så nog går det att låna om banken finner troligt att du kan betala räntorna och att huset går att sälja i framtiden.

Ett tips till alla som letar billigt boende: Sluta titta på röda trähus och titta på husen med tråkigt grå eternitfasad istället. De kostar en spottstyver jämföreslevis och så länge den sitter där den sitter är den helt ofarlig. Och är man inomhus så ser man den inte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 4 användare (3 dolda)
LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser