Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald  (läst 2634 gånger)

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
Jag är intresserad av att köpa en fastighet där det finns åtaganden om återväxtåtgärder. Dvs. plantering. Jag är mycket intresserad av naturvård och skulle därför vilja plantera för högsta möjliga framtida naturvärde. Jag vet att detta nödvändigtvis inte är det mest ekonomiskt rationella beslutet, men det handlar om relativt lite mark.

Finns det bra material angående hur man planterar för största möjliga biologiska mångfald? Finns det några bidrag man kan söka?

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #1 skrivet: 17 jan-19 kl 22:29 »
Du måste inte alls plantera, men du måste se till att få till en föryngring, du har i princip två alternativ, plantera eller hoppas på naturlig föryngring, skulle kunna gå med sådd med.

Om bidrag, kontakta skogsstyrelsen för rådgivning, dom bör veta om det finns bidrag...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #2 skrivet: 17 jan-19 kl 22:36 »
Du måste inte alls plantera, men du måste se till att få till en föryngring, du har i princip två alternativ, plantera eller hoppas på naturlig föryngring, skulle kunna gå med sådd med.

Om bidrag, kontakta skogsstyrelsen för rådgivning, dom bör veta om det finns bidrag...

Jag får ta och göra det. Tack!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #3 skrivet: 17 jan-19 kl 22:37 »
Var i landet är det?

Om du planterar trädslag som med stor sannolikhet skulle växa där av naturen och sedan gallrar och röjer extremt sparsamt och låter en del av slyet växa upp då får du med tiden en naturliknande skog där det dessutom går att hugga litet husbehovsved och om sisådär 50 år går det också att börja hugga någon stock ibland till husbehovsvirke.
Om du hugger litet ved och virke ibland så det blir små luckor där skogen får självföryngras då får du på ungefär 80 år en ganska natur-lik skog.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #4 skrivet: 17 jan-19 kl 22:57 »
Var i landet är det?

Om du planterar trädslag som med stor sannolikhet skulle växa där av naturen och sedan gallrar och röjer extremt sparsamt och låter en del av slyet växa upp då får du med tiden en naturliknande skog där det dessutom går att hugga litet husbehovsved och om sisådär 50 år går det också att börja hugga någon stock ibland till husbehovsvirke.
Om du hugger litet ved och virke ibland så det blir små luckor där skogen får självföryngras då får du på ungefär 80 år en ganska natur-lik skog.

Västerbotten. Ja, men det är nog något i den stilen som jag tänker mig. Det mesta i området är ju rena skogsplantage, så borde inte va så svårt att få till något som är lite mer intressant.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #5 skrivet: 17 jan-19 kl 23:17 »
jag vill passa på att varna för statliga bidrag. det må låta lockande med staten som försörjare men det kommer med ett pris. faktum är att antikrist's styre är bakom hörnet och det väntar ett helvete på jorden.
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #6 skrivet: 18 jan-19 kl 10:39 »
Ja jag känner inte till bidragssystemet exakt i Sverige men jag har förstått att det finns goda skäl att inte släppa in byråkraterna.

Tänker du flytta till Västerbotten?
Skall du åstadkomma en naturlik skog på ett hygge behöver du nästan bo i trakten så du kan göra arbetet själv.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

610blixten

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #7 skrivet: 18 jan-19 kl 14:10 »
Ja jag känner inte till bidragssystemet exakt i Sverige men jag har förstått att det finns goda skäl att inte släppa in byråkraterna.

Tänker du flytta till Västerbotten?
Skall du åstadkomma en naturlik skog på ett hygge behöver du nästan bo i trakten så du kan göra arbetet själv.

Jag vill helst hålla borta byråkrater, men är det stora summor det handlar om så måste jag undersöka.

Tanken är att bo i anslutning till skogen.

 

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #8 skrivet: 18 jan-19 kl 20:16 »
Återväxt efter avverkning är lagstadgat att ombesörja så det utgår det inga bidrag för. Trädslag som skulle kunna förbättra den biologiska mångfalden är asp och rönn. Men ska du få upp dem i trädhöjd lär du hägna ut viltet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #9 skrivet: 19 jan-19 kl 14:48 »
Om det redan är avverkat hygget sä kan du göra provräkning av plantor. Numera får man räkna in både löv och barrträd. Sen kan du gå in på nätet (skogshögskolan) och se vad som fodras för att det ska räknas som föryngring. Min erfarenhet är att det finns betydligt fler plantor och träd från små till stora när man tittar noga efter.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #10 skrivet: 19 jan-19 kl 20:13 »
Finns väll en massa olika stöd, som är mer eller mindre korkade.
Hade en kund tidigare som köpt en jord och skogsfastighet och hans tjej var mamma ledig och hade tid att läsa på.

Han berättade bland annat att han flyttade runt stenar ett tag och fick bra med bidrag.
Kommer inte ihåg exakt, men det var nått i stil med att han samlade ihop alla lösa stenar och gjorde högar och nått år senare så spred han ut dom igen.
Ibland skulle det vara öppna landskap och ibland skulle det planteras saker och så tillbaka till öppna landskap.

Han påstod att det var mer lönsamt och hålla på med sånt och hästar än korna som han höll på med i början.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #11 skrivet: 20 jan-19 kl 08:06 »
Låter som om du har en bekant som är stenrik.
Fast mest låter det som en skröna.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #12 skrivet: 20 jan-19 kl 09:57 »
Låter som om du har en bekant som är stenrik.
Fast mest låter det som en skröna.

Om det är mitt inlägg du syftar på, så förstår jag inte vad du menar med stenrik?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #13 skrivet: 20 jan-19 kl 16:28 »
rik på sten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #14 skrivet: 20 jan-19 kl 16:32 »
rik på sten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Aha, jag tänkte på tung bakficka.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #15 skrivet: 20 jan-19 kl 16:46 »
Aha, jag tänkte på tung bakficka.
stenröv?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #16 skrivet: 20 jan-19 kl 16:53 »
stenröv?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Nä, välfylld plånbok = Gott om pengar

 

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Skogsplantering för ökad resiliens och biologisk mångfald
« Svar #17 skrivet: 12 feb-19 kl 22:13 »
Boktips: "Konsten att hugga träd och ha skogen kvar" av Mikael Karlsson.
Där står om naturnära skogsbruk/lubeckmodellen/ekosystembaserat skogsbruk, utifrån platsens förutsättningar.
Författaren är en av dem som driver Silvaskog, http://www.silvaskog.se/.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser