Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bordiecollie  (läst 8271 gånger)

tackan

  • Inlägg: 29
Bordiecollie
« skrivet: 14 sep-08 kl 21:15 »
Hej! jag hade tänkt att köpa en bordiecollie till mina olydiga får, önskar lite tips och prisuppgift ? Må så gott i hösten.
Tackan,som bor i Småland,med kossor,får,höns,häst,hund och katt,som älskar livet på landet.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bordiecollie
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 22:03 »
Du menar en Border Collie?
Har man ingen erfarenhet av hundar ska man tänka sig för och läsa på. Det är en hund som kräver ett arbete. Gärna varje dag annars kommer den gå dig på nerverna. Ta kontakt med närmaste hundklubb och fråga om du får kontaktuppgifter med en som äger både får och vallhund och gör ett studiebesök innan du köper hund.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Bordiecollie
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 22:38 »
Hej!

Om du går in på www.svak.se så ser du att det finns en knapp i raden överst som heter "fråga svak". Klicka på den och en bit ner på den sidan som kommer upp finns det en rubrik som heter "skaffa vallhund". Där kan du få många värdefulla tips och du kan även skicka in egna frågor.

Hälsningar Kajsa
Ps Du får gärna höra av dig om du har fler funderingar. Jag har tre egna BC som jag använder i arbetet med mina får.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bordiecollie
« Svar #3 skrivet: 16 sep-08 kl 08:13 »
Skulle vilja ställa frågan: på vad sätt är fåren olydiga?
Kanske är det så att du inte förstår fårens beteenden? Det är lika viktigt som att man lär sig hantera en bc.
I första hand skaffar man hunden för att underlätta vid förflyttning, ihopsamlande osv. Inte för att fåren är olydiga. Inga får är det och olika raser har olika egenskaper. Man ska oavsett bc lära sig att arbeta med fåren inte mot.
Dessutom finns andra vallare som inte är så krävande. Vilket debatterats i andra trådar här.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Bordiecollie
« Svar #4 skrivet: 16 sep-08 kl 15:01 »
Jag tror en bordercollie måste jobba med något hela tiden , annars mår dom dåligt....
Jag blev biten i ansiktet av en bordercollie som barn , helt utan förvarning och det var en hund jag känt i flera år, men den stackaren fick valla typ två gånger om året så hittade på annat att roa sig med...
Men stryk fick han av våran katta  ;D....

tackan

  • Inlägg: 29
SV: Bordiecollie
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 13:56 »
Hej! Har inte många med mej varit med om smitande får?? Dessutom så har jag en skock fjällkor som behöver flyttas, emellanåt, där i mellan har jag en stor skog hunden får springa i så några problem med att hitta arbete till den finns nog inte, och hundar har jag haft i ca 20 år så någon nybörjare är jag inte, har för tillfället 2 st jakthundar.
Tackan,som bor i Småland,med kossor,får,höns,häst,hund och katt,som älskar livet på landet.

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: Bordiecollie
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 13:27 »
Vill du ha en lojal hund som verkligen vill jobba för dig så är bordercollie perfekt. Visst behöver den få arbeta men lika viktigt är det att lära den passivitet. Skapa ett lugn! Då arbetar han som bäst och lyssnar på dig. Det är dock mkt förarbete.... är du ute efter nån speciell så kolla med uppfödare. Vi har en kille som jag "dessvärre" har varit lite för lat att jobba med pga jobb. Men nu är jag hemma på heltid och kommer att ägna mkt tid åt träning.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Bordiecollie
« Svar #7 skrivet: 18 sep-09 kl 10:11 »
Border Collie är helt klart en bra hund till får. Visst kräver de träning, men det gör väl alla hundar för att må bra? eller??? Vi har en hane på 6,5 år och skulle inte vilja vara utan honom. Rekommenderar dock påläsning och info-inhämtning innan man ger sig in på att skaffa en, men med rätta förutsättningarna och möjligheterna till både träning, arbete så är det en underbar ras att jobba med.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bordiecollie
« Svar #8 skrivet: 28 sep-09 kl 16:22 »
Du frågade efter prisuppgift:
En valp kostar 8500:- inkl moms som grundpris. Justeras uppåt efter föräldrarnas meriter.
En tränad hund kostar minst 15000:- + moms, justeras uppåt efter användbarhet.

Det är med en Border Collies som med en bil, ungefär. Man kan inte säga att den bara behöver fungera lite! Vem vill ha en bil som bara kan svänga vänster. eller inte går att stanna/starta etc.

Köp registerade hundar eftersom man endast får registerara valpar efter hundar som har en bevisad arbetsförmåga (dvs meriten Godkänd Vallhund). Vallningsegenskaper är helt en genetisk historia, så bra stam är av yttersta vikt! Kontakta valpförmedlarna i Svenska Vallhundsklubben och be om råd. Ring också folk i din omgivning (kolla på SVaK´s hemsida) för att få råd och tips. Om du ska köpa en tränad hund, ta definitivt med dig någon som har lång erfarenhet av arbete med BC.

Lycka till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Bordiecollie
« Svar #9 skrivet: 01 nov-09 kl 13:54 »
Hej! Har inte många med mej varit med om smitande får?? Dessutom så har jag en skock fjällkor som behöver flyttas, emellanåt, där i mellan har jag en stor skog hunden får springa i så några problem med att hitta arbete till den finns nog inte, och hundar har jag haft i ca 20 år så någon nybörjare är jag inte, har för tillfället 2 st jakthundar.

En border collie behöver mer än fysisk motion den behöver mental träning.
Så att enbart springa lös i skogen är inget arbete för border collie.

En fysiskt bra tränad hund kan hitta på en massa ofog om den inte får hjärnstimuli.

Men du kanske menade på annat sätt?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bordiecollie
« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 19:40 »
Helt rätt!
En Border Collie kan springa runt hela dagarna utan att bli trötta. Det enda som händer är att de går upp i varv och blir "stresspåsar"...
Nej, riktigt arbete behöver dom, och sedan ska de lära sig att koppla av!
Kontakta din lokala vallhundsklubb, så att du får rätt hjälp från början. Det spar mycket arbete, då du slipper att ta itu med allt som du har gjort fel innan du visste bättre!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Bordiecollie
« Svar #11 skrivet: 02 nov-09 kl 19:51 »
Hej!
Border collie är en härlig och aktiv ras, hoppas du hittar en härlig hund!

Jag reagerade bara på det där du skrev om att "springa i skogen". Min yngre bc, nu 5½ år, fick för sig att han skulle jaga rådjur och annat vilt (då var han 1 år). Smet iväg ibland och var ute någon timme och sprang. Det resulterade i att han fick gå i koppel jämt. Bc är ju en form av jakthund och jakt-instinkten är inte så långt borta...
Det tog tid och krävdes mycket list och träning för att vänja honom av med det. Det misstaget, att få hunden tänd på vilt, ska jag aldrig göra igen!!!!

Vill också fylla i "vallhundens" synpunkt om vikten av att välja bra föräldrar.
Bra, och meriterade föräldrar ökar chanserna rejält att få en stabil och läraktig familjemedlem. De egenskaper som är viktiga hos en vallhund är också det man "behöver" vid all annan inlärning. Köper man valp från föräldrar som har brister i vallningen kan det också bli låsningar, manier och nojjor över allt möjligt konstigt i vardagen. Så satsa på bra mentalitet hos föräldrarna!

Kan man inte motionera en bc trött? Jag ökade min egna träningsdos rejält i början av hösten, hundarna hängde på till en början... gå och springa...
...men efter ett tag tyckte inte gammelman 11år, det var så viktigt att följa med längre och den yngre var nöjd! Han sov gott mellan rundorna och var inte alls noga med att hålla på att göra saker längre... Den yngre litar jag inte på när det gäller jagandet så han springer i sele och koppel och drar en del av rundan, därför blir han lite extra trött. Vet inte om jag har slöfockar till hundar men de var helt nöjda med enbart fysisk motion!

Jag tror många gånger att superaktiva bc´s går på stress. Det lurar oss att tro att de inte fått nog med arbete och så ger vi dem ännu mer jobb och sysselsättning. Viktigt att vara noga med passivitetsträning tror jag!!!

Vet inte vad du har för får, men OM mina värmlandstackor skulle få för sig att gå ut ur hagen, så skulle inte en hund vara något hinder för dem eller något som gör att de skulle låta bli. En hund ska ju inte vara något hot eller skräckinjagande som "skrämmer" dem att hålla sig i hagen! Vet inte riktigt hur du tänker där...

Hoppas du vill satsa på en bc, de är härliga hundar med mycket egna idéer!

Hälsningar
från Martina
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 20:18 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bordiecollie
« Svar #12 skrivet: 04 nov-09 kl 08:09 »
Att får smiter ut, har väl snarast med stängsel att göra ??? Fixa dem så kanske du slipper skaffa en BC. Fjällkor brukar ju vara trevliga, sociala kor, så de kan man rimligen flytta utan hund.
Fåren går också att lära att de ska gå till(efter) dig. Du flyttar dem med något att locka med. Så går de snällt in. Kolla sedan var de går ut och fixa det. Smiter fåren ideligen, har man inte stängsel avpassade för fåren.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Bordiecollie
« Svar #13 skrivet: 04 nov-09 kl 08:17 »
Smiter fåren ideligen, har man inte stängsel avpassade för fåren.

Njaaa.. Där håller jag inte med. Det behöver inte nödvändigtvis vara så.. Jag har 5-trådigt elstängsel med bra jordning, det starkaste batteridrivna aggregat jag har lyckats hitta och ett nytt batteri men när fåren tröttnat på att vara i hagen knallar de ut ändå.

Existens?

  • Gäst
SV: Bordiecollie
« Svar #14 skrivet: 04 nov-09 kl 08:56 »
Nej, att springa en BC trött, det är nog inte det lättaste... Jag har en blandis med hälften BC, förr brukade vi cykla en hel del, nackdelen med det är ju möjligen att dom får upp sin kondition mycket fortare än en själv ::) 
När man tagit en tur på 8 km, trav i stort sett hela tiden..kommer hem och hunden viftar piggt på svansen och undrar..  -Jaha? vad ska vi göra nu då?? medan en själv är sketslut, då förstår man hur mycket energi som finns i den där lilla kroppen..
Nu är hon 9 år och börjar bli lite latare, men tar man fram en cykel så tänds ändå gnistan i ögonen direkt.. Om man kunde begripa vad som är nöjet med själva springandet??

Jag vet inte om jag tycker jakten är värre på henne än på nån av de andra här, de flesta hundar har ju nära till jakt, och det är onekligen ett bekymmer när dom får smak på det.

Quiz

  • Inlägg: 24
SV: Bordiecollie
« Svar #15 skrivet: 26 nov-09 kl 15:04 »
Hej. Vill bara tipsa om en annan ras som också är duktig vallare. Working Kelpie. www.svenskaworkingkelpieklubben.se

flingan

  • Inlägg: 61
    • Västerbotten
SV: Bordiecollie
« Svar #16 skrivet: 25 jan-10 kl 20:18 »
Vill oxå tipsa om en annan härlig ras, Australian Shepherd.
Jag råkar föda upp dem..=)
www.nordiclake.se

Putte

  • Inlägg: 62
SV: Bordiecollie
« Svar #17 skrivet: 14 maj-10 kl 14:39 »
Att får rymmer beror oftast på att de har för dåligt bete. Det stämmer att inte det räcker med bra staket om de inte har bete...
Det kan vara så att det ser ut att vara "bra med bete", men får är, tvärtemot vad som de GAMLA rönen säger, kräsen med vad de äter. Annars letar de reda på bra bete. Hos grannen eller i trädgården eller .... någon annan stans...  ;)
Det kan ingen BC i världen göra något åt. Men den kan givetvis vara till hjälp att hämta dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser