Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krusbärs saft  (läst 3661 gånger)

Ann-Louise

  • Inlägg: 8
    • Jämtland
krusbärs saft
« skrivet: 18 aug-08 kl 10:39 »
Finns det någon vännlig själ där ute som kan hjälpa mej med ett recept på krusbärs saft?Har mysiga röda krusbär som har legat å väntat i frysen sedan förra sommaren.Har hittat massor av recept men då är det alltid en blandning av andra bär med och jag vill ha ren krusbärs saft!/Ann-Louise
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 10:41 av ann-louise »
Ann-Louise

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: krusbärs saft
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 11:19 »
Jag brukar göra ren krusbärssaft men har inget speciellt recept för den. Jag följer ett allmänt saftrecept.
Om bären är det minsta omogna har dom en tendens att geléa sig så man får ta lite mer vatten i koket än till andra bär.
5 dl vatten / kg krusbär.
Koka bären mjuka ca 10 min. Kläm och mosa dem lite med en slev under tiden,
Häll i saftsil och låt rinna av.
Mät upp saften och höll den i en gryta. Låt den koka upp. Tillsätt 1/2 kg socker för varje liter saft.
Rör tills sockret löst sig. Koka upp. Ta bort skummet på ytan. Om saften inte ska frysas eller "konserveras" tillsätt konserveringsmedel ex. 1/2 tsk flytande atamon/ liter saft. Buteljera. Klart.


Ann-Louise

  • Inlägg: 8
    • Jämtland
SV: krusbärs saft
« Svar #2 skrivet: 18 aug-08 kl 11:37 »
Låter kanon gott och verkar väldigt enkelt,funkar det att använda saft maja tro?
Ann-Louise


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser