Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om löpet  (läst 5841 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Fråga om löpet
« skrivet: 07 nov-09 kl 15:49 »
sigrid är vår första okastrerade tik, så jag är därför rätt dåligt insatt i allt vad löpet hör till. hon löper nu för andra gången sedan vi tog över henne och började för lite mer än 2 veckor sedan. löpet börjar avta (hanen är numera mer intresserad av maten och bilåkning än tiken  ::) ), men hon blöder fortfarande som i början. vad jag har förstått så ska de bara blöda i ca en vecka? ??? är det normalt att hon blöder så länge? jag minns inte hur det var när hon löpte sist med vill inbilla mig att hon slutade blöda efter första veckan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Fråga om löpet
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 16:45 »
Det är inte alla tikar som blöder enligt "boken" min tik löper mellan 11-12 dygn men är mottaglig redan på dygn 8 fast det sägs att de inte är mottagliga förräns 3:e veckan. När hanen inte längre är intresserad är hon ur de vassa dagarna,det kan du i alla fall vara säker på :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Fråga om löpet
« Svar #2 skrivet: 07 nov-09 kl 19:53 »
Det är inte heller säkert att en ung tiks första löp är representativa för hur det blir senare i livet när allt har stabiliserat sig. Skriv gärna upp i almanackan när bloddroppandet börjar, slutar, om det blir någon skillnad under löpets gång osv, så har du att jämföra med till nästa gång.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Fråga om löpet
« Svar #3 skrivet: 07 nov-09 kl 20:04 »
Mina tikar har blödigt i 14dagar o sen varit i kvar i löp en v til .
Fast en av dom blev betäckt dag 6 i löpet ?? :-X
Normalt ska dom bara vara befruktningsbara dygn 11.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Fråga om löpet
« Svar #4 skrivet: 07 nov-09 kl 20:14 »
Detta med löp är väldigt individuellt, det kan man nog konstatera. Min förra tik hade helt tysta löp, blödde inte och svullnade inte alls. Hon blev bara vääääldigt skum mentalt. På henne var det ju svårt att räkna dygn givetvis, men enligt hanen så kunde hennes löp vara allt mellan 3 och 18 dagar.

Nuvarande tiken blödde 14 dagar sitt första löp och var i höglöp medan hon blödde, normalt ska höglöpet infinna sig när tiken slutat blöda enligt min erfarenhet.

Bästa sättet att få någon rätsida är att anteckna dagarna! Dessutom har du ju en perfekt indikator för när hon är i höglöp - hanen :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Fråga om löpet
« Svar #5 skrivet: 07 nov-09 kl 20:51 »
sigrid fyller ju 3 år i januari, så han ju löpt ett antal gånger redan innan vi tog över henne. men så länge det inte är nånting som bör kollas upp av vetten är jag ju lite lugnare. jag kör med blöjor istället för dessa satans tikskydd  >:( , så jag tycker ju att jag har rätt bra koll på hur mycket och hur länge hon blöder.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

 

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Fråga om löpet
« Svar #6 skrivet: 02 maj-10 kl 13:03 »
Tikar kan löpa olika länge har haft en tik som löpte i fem veckor.
Och blod löpte tre av dom.

sigrid är vår första okastrerade tik, så jag är därför rätt dåligt insatt i allt vad löpet hör till. hon löper nu för andra gången sedan vi tog över henne och började för lite mer än 2 veckor sedan. löpet börjar avta (hanen är numera mer intresserad av maten och bilåkning än tiken  ::) ), men hon blöder fortfarande som i början. vad jag har förstått så ska de bara blöda i ca en vecka? ??? är det normalt att hon blöder så länge? jag minns inte hur det var när hon löpte sist med vill inbilla mig att hon slutade blöda efter första veckan.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Fråga om löpet
« Svar #7 skrivet: 18 jun-10 kl 19:33 »
Det är på slutet tiken höglöper.
Då är löpblodet tunt och inte så rött.
I början är det motsvarande kvinnans mens.
Alltså den första veckan blir det inga valpar sista löp veckan blir det valpar så du vet.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser