Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra upp rötter med bilen?  (läst 7175 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dra upp rötter med bilen?
« Svar #20 skrivet: 06 okt-18 kl 14:31 »
Aldrig släppa spaken... Och har man släppt så backa undan! Gäller många olika vinschar förresten.

Kan vara på sin plats att varna för att stå i "skottriktningen" för vajrar och rep om det finns minsta svikt i systemet.

Winchrep är inge farliga. Trillar rakt ner, en wire snärtar till och klipper av ett ben utan problem om den får chansen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Dra upp rötter med bilen?
« Svar #21 skrivet: 06 okt-18 kl 22:30 »
Stumma linor har inte mycket svikt, men drar man med bilen eller något annat som fjädrar så kan det man drar loss komma farande i alla fall.

Se upp med vinschrep så de inte går mot något vasst, de är starka men känsliga. Och de är lite lömska om man bryter dem i block som inte riktigt passar.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Dra upp rötter med bilen?
« Svar #22 skrivet: 06 okt-18 kl 23:14 »
Hmmm..största försiktighet verkar vara ledordet här..

Postat med Alternativ.nu´s app


peterm

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Dra upp rötter med bilen?
« Svar #23 skrivet: 07 okt-18 kl 15:23 »
Jag brukar använda hi-liften för lyft där en vanlig domkraft inte duger, om man behöver flytta en fastkört bil i sidled eller lyfta och lägga något under hjulen t.ex. Och för trädgårdsarbete där bilen med winch inte får plats eller man inte vill lämna spår i marken. Den är bra också om man vill flytta/justera på lite större stenar. Och ja, instämmer att man skal vara försiktig med all sån aktivitet och se till at ingen är för nära wire/rep.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Dra upp rötter med bilen?
« Svar #24 skrivet: 07 okt-18 kl 23:53 »
Jag brukar använda hi-liften för lyft där en vanlig domkraft inte duger, om man behöver flytta en fastkört bil i sidled eller lyfta och lägga något under hjulen t.ex. Och för trädgårdsarbete där bilen med winch inte får plats eller man inte vill lämna spår i marken. Den är bra också om man vill flytta/justera på lite större stenar. Och ja, instämmer att man skal vara försiktig med all sån aktivitet och se till at ingen är för nära wire/rep.
Hepp...större stenar har jag i vägen överallt minsann [emoji119]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 4 användare (3 dolda)
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser