Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjärspray till hackad höna  (läst 2218 gånger)

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
Tjärspray till hackad höna
« skrivet: 28 apr-21 kl 18:28 »
Hej!

Jag har sju bruna Lohman hybridhöns som jag haft i ett par veckor nu.

Det är en höna som blev så hackad att jag fått ta undan henne i egen bur, tillfälligt. Hon är matfrisk och återhämtar sig bra.

Jag vill ju  ta tillbaka henne till flocken men utan att hackas på för jämnan.


Har läst att tjärspray kan funka. Vore bra att veta vilket som funkar bäst i så fall.
Är tex Granngårdens blåspray bra?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #1 skrivet: 29 apr-21 kl 06:11 »
Tänk på att risken är stor att exakt samma kommer hända igen.

Är buren inne med dom andra hönsen, med full insyn så kan det gå bättre.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #2 skrivet: 30 apr-21 kl 09:18 »
Det vore roligt om du lyckas. För det där med hackhöns är inte lätt. Om hönsen går ute så att dom har mycket att göra kan det underlätta.
kretslopp

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #3 skrivet: 30 apr-21 kl 09:45 »
Tack för svar.

Hittade en tjärspray på Högberga som kan vara värd att prova.

Förstår att hackningen kan komma tillbaka men får jobba parallellt med att stimulera hönsen.
Hoppas det blir bättre när de får komma ut i trädgården framöver.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #4 skrivet: 22 maj-21 kl 23:32 »
Blåspray brukar funka bra, nackdelen blir ju när en höna hålls utanför gruppen så tappar de hackordningen och hönan kommer ses som "ny" om den är borta för länge

Bruna lohmann är grymmare mot nykomlingar är väldigt många andra hönssorter, jag har 4 runa och 4 vita, de vita är stirriga som få men de bryr sig knappt om andra hönor, de bruna är på och hugger mot allt.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #5 skrivet: 30 maj-21 kl 18:27 »
Det blev förstås inte bra trots spray på den hackade Lomanhönan. :(

... Så jag byggde ett hönshus /gård till :)
Min hackade höna är liten till växten och dessutom halvblind men hon värper bra.
Jag tänkte därför
skaffa några nya höns som får gå med henne i nya hönshuset.

Har någon tips på en typiskt lugn och snäll ras som inte är benägen att hacka på de andra hönsen?

Efwa

  • Inlägg: 285
    • Uppland
SV: Tjärspray till hackad höna
« Svar #6 skrivet: 30 maj-21 kl 19:59 »
Blåspray brukar funka bra, nackdelen blir ju när en höna hålls utanför gruppen så tappar de hackordningen och hönan kommer ses som "ny" om den är borta för länge

Bruna lohmann är grymmare mot nykomlingar är väldigt många andra hönssorter, jag har 4 runa och 4 vita, de vita är stirriga som få men de bryr sig knappt om andra hönor, de bruna är på och hugger mot allt.

Jag har tagit ut höns i flera veckor när de varit ensamma med kycklingar, som mest nästan 7 veckor. Har inte varit problem med att sätta in dem igen. Dock har jag bara gjort det två gånger men båda gångerna gick det jättebra.
Jag har en grupp med många olika raser.

Det enda jag kan tycka är att man ska vara beredd på att det KAN hända men det är inte självklart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser