Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT HJÄLP!  (läst 2743 gånger)

LauraHa

  • Inlägg: 11
AKUT HJÄLP!
« skrivet: 08 apr-13 kl 21:17 »
Jag har tagit an ett flasklamm som nu är ca 12 timmar. Vet ej hur mycket råmjölk denna lilla bagge fått i sig. Men tackan tacklar den totalt. Har försökt flera gånger...men misslyckats.

Jag har en del erfarenhet av får men detta är första gången jag tar hand om ett flasklamm på egen hand.

Just nu har jag gett komjölk direkt från bonden blandat med grädde, då jag inte haft möjlighet att hämta ut lammnäring. Lammnäringen får jag imorgon bitti. Men jag börjar bli orolig.

Lammet har sovit i princip hela tiden. Verkar även svagt och darrar ibland. Har svept in honom i filtar och då har han trivts bättre. Han har varit uppe och gått i ca 1h totalt under dessa 12 h. Är det normalt?! Han är ganska liten...och svag. Jag hoppas att han överlever natten.

Kan jag ge mat oftare? Kan han behöva mera? Hur mycket ska han dricka per gång?

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 08 apr-13 kl 21:42 »
hur mycket väger han? Har han värmelampa och kontakt med andra får / lamm?

Min 3kg flasklamm fick 1,25dl åt gången var tredje timmar även på natten första tre dagarna det bli ca 1l per dag. Första 12 timmarna fick hon varje måltid enbart råmjöjlk. Minst en dl inom dem första tre timmarna.

Det går i början med ko råmjölk i nödfall men sen bli dem känsligare mot komjölk har jag för mig jag läst.  Jag vet ej hur man gör när man använder komjöjk kanske någon annan har tips hur man gör?

Det bästa är om du kan mjölka ut mamman eller nån annan tacka lite, eller lite gran från flera. Tills imorgon tills du får lammnäring. Och ta / så mycket råmjölk som möjligt till den lille. Även senare än 3 timmar är värd ett försök och dem klara sig mycket bättre på den feta råmjölken, då behöver dem ju inte få i sig samma mängd vetska.

Har han bajsad ut tarnbräket. Det först svarta bajset och kommit igång? 

Se till att han har minst plus fem grader heller plus 10 grader. En kompis till mig som har kallt i stallet har sytt en lamm tröja som hon sätter på extra små svaga lamm. (ser jätte roligt ut när dem springer runt men varmt och bra är det)

Värme och mat!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 22:00 »
Håller med skogslyktan. Försök hålla fast tackan och låt lammet dia henne om den orkar. Vi har i fall där tackan inte låtit sina små dia så har vi föst in dem i ett hörn och hållt fast dem medan lammet diat lite. En värmelampa vore bra också.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 23:25 »
Ett annat alternativ (det bästa) är att mjölka tackan och mata lammet..  Råmjölken tas upp bäst inom 4 timmar, sen försämras förmågan att ta upp antikroppar kraftigt och efter ett dygn är den i princip helt borta, så råmjölk är din prio just nu.
Men om du använder komjölk så blanda inte i grädde, utan använd ren råmjölk 1:a mål och gå sen över på 2:a mål dygn 2 och till sist vanlig helmjölk eller lammersättning.
Kennel SweetCaileanz

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 09 apr-13 kl 07:58 »
Det står i Sjödins "Får" att man ska ha grädde i. Tittar man på fårmjölk som har skiktat sig så är drygt 1/4-del grädde som flyter ovanpå.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

LauraHa

  • Inlägg: 11
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 09 apr-13 kl 09:48 »
Hej. Natten har gått bra. Bajsat och blivit mycket piggare. Men han tycks ha mycket luft i magen.

Värme har han då han sover inomhus. Är han stark nog så ska vi åka till de andra fåren på lördag och se vad han tycker. Har ett till flasklamm där. Dock var han så stark så han aldrig behövde hjälp dygnet runt.

Lammet dricker ca 50ml i taget. Vägde honom nu på morgonen och han har gått upp 400gram sen igår (?). Så det tycks gå bättre. Tack för tipsen!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 09 apr-13 kl 09:56 »
Lycka till.
Det är ett himla pysslande och matande med flasklamm, men jösses vad de blir tama och präglade på en, som hundar....
Det är mysigt att gå på promenad med flasklammen hängande efter i hasorna. ;D

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 09 apr-13 kl 10:03 »
400g låter ju jätte bra, det är mycket! Men dem kan öka väldigt mycket och fort första veckan ha jag märkt.

Det med magen kanske bli bättre när han får lammnäring, kanske kommer det från komjölken?

Kul att han verka klara sig!

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 09 apr-13 kl 11:18 »
Det står i Sjödins "Får" att man ska ha grädde i. Tittar man på fårmjölk som har skiktat sig så är drygt 1/4-del grädde som flyter ovanpå.

Får har fetare mjölk ja, och det är bra för lammet om man höjer fetthalten i komjölken från normala 4-5% upp till närmare 15%
MEN bara om man själv kan skumma eller separera grädde från obehandlad mjölk.
Använder man processad grädde som de flesta gör så blir lammet dåligt i magen och lägger på sig mindre vikt än på ren komjölk, alltså gör grädden då mer skada än nytta...
Kennel SweetCaileanz

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 09 apr-13 kl 11:29 »

Får har fetare mjölk ja, och det är bra för lammet om man höjer fetthalten i komjölken från normala 4-5% upp till närmare 15%
MEN bara om man själv kan skumma eller separera grädde från obehandlad mjölk.
Använder man processad grädde som de flesta gör så blir lammet dåligt i magen och lägger på sig mindre vikt än på ren komjölk, alltså gör grädden då mer skada än nytta...

Eftersom jag är en skeptisk person så undrar jag vad du har för referenser till det?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 09 apr-13 kl 11:51 »
vi har fött upp många lamm med ren komjölk köpt direkt från bonden, det behövs inte blandas i någon grädde då, men de har alltid fått råmjölk från tackan som jag mjölkat ur, ca 2 dl per kg/dygn, igår fick en av mina 5 lamm ::) 1 dog idag, hon vill bara ha 2 av de andra så det blir 2 flasklamm till mig ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 09 apr-13 kl 11:53 »
Här kommer lite länkar om flasklamm och mjölkersättning

http://www.faravelsforbundet.com/kunskap?view=article&kdcid=39&kdaid=96

http://www.krav.se/KravsRegler/5/9/

och här en gammal tråd om ko mjölk http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=9008.0

hoppa länkarna fungerar

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 09 apr-13 kl 13:20 »
Nu har jag läst på alla länkarna, och där står inget om att det skulle vara hälsofarligt för lammen om man använder köpe-mjölk och grädde.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 09 apr-13 kl 15:07 »
den är ju behandlad , skulle absolut tro att det är nyttigare för ett litet lamm med naturlig mjölk direkt från kon, och myyyyycket billigare, annars är det väl lika bra att kosta på lammnäringen som finns på Granngården
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 09 apr-13 kl 15:24 »
Fick tipset av en stor fårbonde att syra komjölken när lamm ska ha det.
Man tar 1 dl filmjölk till 1 liter mjölk. Funkar även på kalvolact eller vad det heter.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

LauraHa

  • Inlägg: 11
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #15 skrivet: 10 apr-13 kl 11:33 »
Hej. Tyvärr dog lammet inatt. Blev dåligt och hängigt och till sist däckade han. Lät honom dö hemma då han inte verkade lida och det gick snabbt. Det som var underligt var hans mage.

Under de sista matningarna lät det som bubblor och som att magen var i full gång hela tiden. Tänkte att han kanske inte tål lammnäringen men pratade med en veterinär som tyckte att jag skulle fortsätta ge näringen.

Under sista minuten då jag tog upp honom i famnen så lät det som svalkande ljud i magen? Eftersom han i det skedet slutat andas så ville jag inte undersöka honom innan hjärtat slutat slå.

När han dött undersökte jag honom utanpå magen och det rann fullt med vätska ur ändtarmen och han var även slemmig runt näsa/mun.

Hur märkte jag inte det svalkande förut? Någon med mera erfarenhet?

Har skickat honom till en bekant som är mera van med lamm och han kunde se att tarmarna var outvecklade/missbildade. Svårt att avgöra då han var så liten.

Kanske därför han gått upp 400gram? Att det bildats vätska i magen?

Ledsamt men är lättad över att han inte behövde lida och att allt gick snabbt. På en timme vändes det lilla lammet från piggt till totalt slut liten varelse.

Sen undrar jag om jag gjort något fel som kunnat bidra till lammets död? Även om man kanske inte ska skylla på sig själv så skulle det ändå vara skönt att få veta om det finns något jag kunde ha gjort annorlunda?

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #16 skrivet: 10 apr-13 kl 11:43 »
                Du har inte gjort något fel !!
   Med facit i handen är det alltid lätt att vara efter klok eller tänka att  " -om...". Vi har nog alla varit utsatta för olika saker som hållit på med djur ett tag och lärt oss den hårda vägen. Det går inte att förutse eller lösa allt. Du har skött dig utmärkt
                 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

 

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #17 skrivet: 10 apr-13 kl 11:48 »
Det är inte osannolikt att tackande kände att det var något fel på honom. Det kan ha varit därför hon stötte bort honom.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

LauraHa

  • Inlägg: 11
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #18 skrivet: 10 apr-13 kl 19:33 »
Tack för svar! Jag känner mig lättad. Mest för att han inte behövde lida. Ch att han hade det varmt och skönt.

Men ack vad ledsamt. Hade honom i famnen sista levnadstimmen. Sista andetaget lät som ett andetag då man pustar ut. Precis som om det äntligen är över! Hjärtat slog i ca 1 minut efteråt. Första gången jag får uppleva något liknande...att följa med från födseln till döden. Men man blir starkare också.

Blir det flera lamm som mamman inte tar hand om så tar jag det först till veterinären.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: AKUT HJÄLP!
« Svar #19 skrivet: 10 apr-13 kl 20:21 »
Det är det som är så svårt och sorgligt med att ha djur, det är svårt varje gång det händer sånt, särskild när man har kämpat så länge. Och det är svårt att låta bli att fundera om allting hur man har gjort. Men en del sjukdomar och olyckor kommer man inte kunna göra något alls åt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
krokodil, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser