Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på smide som hobby?  (läst 5830 gånger)

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
Tjäna pengar på smide som hobby?
« skrivet: 24 jun-09 kl 22:25 »
Jag startar en ny tråd rörande ämne som uppkom i en annan tråd, dock avvikande  från den trådensämne.

Kanske kan detta ses som en diskussion mellan mig och "loop" men jag tänkte att det ändå kan vara intressant för allmänheten, eller ialla fall den i ämnet insatta allmänheten, och kanske till och med från flera håll kan byggas vidare på.

Jag har inga som helst ambitioner på att få in pengar på min hobby, det är väl därför jag ser det som skitkonstigt. Jag kan inte fatta varför folk ovillkorligen vill tjäna pengar på sina hobbies oavsett om det är smide, målning, fotografiering, keramik, odling eller nåt annat.
 Jag är aldrig in på antracit pga attityden folk har där.

När jag pratar om smide pratar jag inte om det som en hobby utan som ett yrke, för mig är smide ett yrke och något jag försöker leva på. Du pratar om smide som hobby, man driver den verksamhet man har i den linje man vill. Man kan driva med ett hantverk i liten hobbyskala tillverka lite föremål till sig själv eller gåvor till andra då och då, det är väl upp till var och en.
Något som däremot är klandervärt är den hobbyhantverkaren som dagligen förtjänar sitt leverbröd som löneslav och enbart för sitt blotta nöjes skull på lediga stunder producerar mängder med prylar, den kan vara nog så skicklig, och sedan säljer eller snarare nästan skänker bort prylarna på någon marknad då och då. Då dumpas marknadspriset, ska man sälja saker ska man ta betalt vad det kostar och för den arbetstid man lägger ner! Annars fördärvar man bara för andra och kanske en hel hantverksforms existens i längden.
Men är det icke tal om det så finns det ingen anledning till att klandra och icke heller av vad jag har sett så förekommer det.   

När jag själv blev medlem på Antracit som en 13 årig hobbysmed på verklig amatörnivå måste jag blev väldigt väl bemött av alla och en oerhörd positiv respons och såvitt jag har sett har jag bara upplevt den attityden mot andra.



Pong

  • Inlägg: 596
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 22:36 »
Jag startar en ny tråd rörande ämne som uppkom i en annan tråd, dock avvikande  från den trådensämne.

Kanske kan detta ses som en diskussion mellan mig och "loop" men jag tänkte att det ändå kan vara intressant för allmänheten, eller ialla fall den i ämnet insatta allmänheten, och kanske till och med från flera håll kan byggas vidare på.

När jag pratar om smide pratar jag inte om det som en hobby utan som ett yrke, för mig är smide ett yrke och något jag försöker leva på. Du pratar om smide som hobby, man driver den verksamhet man har i den linje man vill. Man kan driva med ett hantverk i liten hobbyskala tillverka lite föremål till sig själv eller gåvor till andra då och då, det är väl upp till var och en.
Något som däremot är klandervärt är den hobbyhantverkaren som dagligen förtjänar sitt leverbröd som löneslav och enbart för sitt blotta nöjes skull på lediga stunder producerar mängder med prylar, den kan vara nog så skicklig, och sedan säljer eller snarare nästan skänker bort prylarna på någon marknad då och då. Då dumpas marknadspriset, ska man sälja saker ska man ta betalt vad det kostar och för den arbetstid man lägger ner! Annars fördärvar man bara för andra och kanske en hel hantverksforms existens i längden.
Men är det icke tal om det så finns det ingen anledning till att klandra och icke heller av vad jag har sett så förekommer det.   

När jag själv blev medlem på Antracit som en 13 årig hobbysmed på verklig amatörnivå måste jag blev väldigt väl bemött av alla och en oerhörd positiv respons och såvitt jag har sett har jag bara upplevt den attityden mot andra.




Jag ser ingetdera som klandervärt. Var och en smed, så väl som hobbysmed får sätta sina priser själva., eller är det karteller som skall upprätthållas. Smide något jag självskulle kunna tänka mig som en hobby, nåväl det är väl för mycket sagt innan man ens prövat på.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #2 skrivet: 26 jun-09 kl 16:02 »
Smide har ju på gott och ont övergott till att bli konst, även om vissa producerar brukssmide så blir det på konstkontot ofta något att smycka trädgården med, detta finns det inget fel i. Men som i alla konstformer så finns det ju olika utövare, ta oljemålningar tex, där 2 olika personer kan måla samma sak mer eller mindre bra och ta ut helt olika summor pengar för verken.

Inom andra konstformer likväl som smide så får man arbeta på sitt varumärke och sin trovärdighet som hantverkare, att andra drar ner priset på de lättsålda varorna som krokar, spik, ljusstakar etc är svårt också import av smide samt gjutna kopior som säljs som dussinvaror. Men skapa varumärke, detta kan göras på olika sätt -  berätta om hur och vart ifrån järnet du smitt kroken av. Vem kan neka att köpa något som är gjort på järn från självaste Lindhaget av Grefve David.

Ha det gött min gode björn.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 18:44 »
Jovisst har dagen smide i många fall övergått till att kallas konst, men jag kan ändå inte med jämförelsen med konst så som en tavla etc. Visst kallar jag mig konstsmed ibland och tillverkar konstsmide, men jag gör ju även bruksföremål och reparationer, en smed är en smed helt enkelt och smideskonst kan inte jämföras med konst som tavelmålning t.ex.
Dessutom är det många gånger rätt stor omkostnader att smida (kol, inköp av maskiner och smärre inventarier m.m.) Även om man som jag och många andra tillverkar eget träkol till smide så får man ju räkna på att det är ganska mycket arbetstid som går på det.

Visst kan man ta någon hundralapp mer eller mindre beroende vad en anser det är för kvalitet på ens arbete jämntimot andras. Det är en total prisdumpning jag är i mot, import av varor är ett ännu större problem! Smidesfirmor i Polen och i Asien med jättemånga anställda smeder som dagarna i ända står och producerar lastbils lass med smida varor (oftast prylar som säljs i anknytning till reenactment och vikinga/medeltidsmarknader). Och säljs till omåttligt låga priser här.

Det hela handlar om att upprätthålla ett värde i handens arbete, tar man inget betalt för sina saker tappar det ur den stora massans ögon sitt rättmätiga värde.
   

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 02:54 »
Trams.
Du kan ju inte begära att folk ska köpa dina prylar bara för att du vill kunna kalla dig smed.
Och jag har lagt ner många sköna tusenlapapr på mina hobbies, men jag har aldrig haft en tanke på att nån annan ska stå för de pengarna. För övrigt så finns det massor med smeder, så det dör knappast ut. Försök hitta en skrivmaskinsreparatör istället. Eller är det så att det inte är nån hobby? Eller nåt pretansiöst hantverk?
Nej, fram för fler hobbyssmeder och om de säljer sina prylar eller sänker dem i älven tänker jag absolut inte bry mig om.

Du säger att du försöker leva på det, ja då gäller marknadskrafterna. Om det inte går så får du göra som oss andra och löneslava och förvänta dig inget medlidande för att du inte kan leva på det du vill leva på.
Ska världen förändras till det bättre ska det ske gemensamt.

Björn Kumlin

  • Inlägg: 16
    • Björn Kumlins smide
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 14:44 »
Vadå begär av folk att de ska köpa? Varken jag eller någon annan smed går omkring och begär av folk att de ska köpa av dem.

Men säg såhär är man en yrkesverksam snickare, svetsare eller kanske verkstads mekaniker m.m. m.m. är det väl självklart att man tar betalt med timpenning och med alla omkostnader inräknat. Varför skulle det inte gälla en smed just? Du menar alltså att en smed eller annan hantverkare/slöjdare SKA bara ha utgifter på att hålla på med det den gör?
Men samtidigt är det som jag redan nämnt inte så att man kräver av någon annan att stå för de utgifterna, utan den som nu kommer på marknaden/hantverkmässan eller hem till min smedja och köper en säg ljuskrona ska betala för omkostnaden och så att verksamheten går runt. Det är väl den grundläggande prissättningprincipen inom alla områden??

Sedan är det ju rent ideelt hur man ställer sig, jag tycker det skulle kännas rent "moraliskt eller etiskt" fel att dumpa marknadspriset för mina kollegor. Kallas det karteller eller vad tusan det nu kan benämnas.   

Jag kan inte fatta varför folk ovillkorligen vill tjäna pengar på sina hobbies oavsett om det är smide, målning, fotografiering, keramik, odling eller nåt annat.

Smide och liknande verksamheter är ett utmärkt exempel på småskaliga verksamheter som man kan förtjäna sitt levebröd på helt - eller delvis. Ett bra allternativ till
löneslaveri och det modärna samhällets storsklighet.


Ska världen förändras till det bättre ska det ske gemensamt.


Annars ska det dåliga förbli eller vad menar du egentligen?

Mvh
Björn Kumlin

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Tjäna pengar på smide som hobby?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-09 kl 17:18 »
Visst, man jobbar ju knappast gratis. Hur mycket fel kan man uppfatta ett inlägg egentligen.

"Det är en total prisdumpning jag är i mot, import av varor är ett ännu större problem! Smidesfirmor i Polen och i Asien med jättemånga anställda smeder som dagarna i ända står och producerar lastbils lass med smida varor (oftast prylar som säljs i anknytning till reenactment och vikinga/medeltidsmarknader). Och säljs till omåttligt låga priser här.

Det hela handlar om att upprätthålla ett värde i handens arbete, tar man inget betalt för sina saker tappar det ur den stora massans ögon sitt rättmätiga värde."

Detta är trams. Klart som fan jag köper det som ligger i rätt prisklass, jag stödköper ju knappast saker. Så jävla roligt är det inte att jobba, att jag betalar mer än vad jag måste för prylar. Jag skulle givetvis hellre köpa saker som är producerade lokalt, men jagb är ju inte intresserad av att betala speciellt mycket mer. Jag kan betala lite mer om leveransen är snabb, garantin bättre osv.

Jag gillar inte individualism. Så att vissa ser det som en självklarhet att de ska få leva på sin hobby ser jag som trams. Då borde ju alla som vill det få leva på sin hobby, men det är ju knappast möjligt, för det finns ingen användning för så många fotografier, pärlplattor, trädgårdar osv.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare
Ery, Evasu, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser