Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningssäsongen 23/24  (läst 2359 gånger)

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Uppvärmningssäsongen 23/24
« skrivet: 14 sep-23 kl 23:00 »
Har ni satt på värmen eller börjat elda än?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #1 skrivet: 15 sep-23 kl 00:32 »
Nej,det är fortfarande sommar.

javill

  • Inlägg: 11395
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #2 skrivet: 15 sep-23 kl 01:09 »
Nej, fortfarande över 20 grader inne. Klarar förhoppningsvis oss utan tillskott minst september ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #3 skrivet: 15 sep-23 kl 06:27 »
Har inte satt igång någon värme än. Innetempen håller sig fortfarande kring 19-22 grader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #4 skrivet: 15 sep-23 kl 06:39 »
Eldade några brasor i köket för ett par tre veckor sedan när det var kallt och regnigt här, men nu har det inte behövts. Tog dock på mig långbyxor igår, för det kändes lite kallt. Kan bero på att jag åkt på en förkylning, så det hade nog inte behövts egentligen. Men hösten är här, så snart är det dags för åtminstone ett ilägg på morgonen. I år blir det självdöda askar och almar igen, hårt att klyva men bra att elda. Och så är det torrt där det står.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #5 skrivet: 15 sep-23 kl 07:47 »
Det är fan ruggigt inne på morgonen men vi väntar lite till. Elen ingår i hyran men jag får fan ångest av att använda den i onödan. Har kämpat med ved hela sommaren som jag dock inte tror kommer räcka till.

Regnar det så kan jag däremot en tända en brasa, vi håller runt 10 grader ute nu vid 7 på morgonen & 21 inomhus.
Dagtid är det ju fortfarande sommar i Södermanland.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #6 skrivet: 15 sep-23 kl 08:10 »
10 grader och dagg som om det regnat var det här. Det blev fyra pinnar i köket trots allt och en kopp kaffe till. Det räcker med så lite nu för att ta upp tempen från 18 till 20, men snart så går det åt mer.

Det är skönt att ha en eldstad i köket. Även om jag skulle satsa på värmepump för grundvärmen, så skulle jag åtminstone ha kvar köksbrasan.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #7 skrivet: 15 sep-23 kl 09:18 »
I går tändes första brasan i vedspisen för värmens skull. Då hade inomhustemperaturen sjunkit till straxt under 18 C.
Vi ska försöka låta bli att slå på el-elementen så länge som möjligt.
Tallveden bör räcka hela eldningssäsongen även fast vi planerar att värma badtunnan i morgon eftermiddag. Det finns några stockar att kvar att ta till om det skulle börja bli lite i vedboden framåt våren.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #8 skrivet: 15 sep-23 kl 21:15 »
Nä inte än, men stängt fönsterna som varit öppna hela sommaren.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #9 skrivet: 16 sep-23 kl 16:20 »
Jo vi har eldat lite, för att få upp temperaturen ett par grader  och få ut det råfuktiga ur huset. Vi har kommit en bit över 70 nu och blivit känsligare för drag och  kyla.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #10 skrivet: 16 sep-23 kl 18:39 »
Blev runt 24 grader inne på eftermiddagen när solen stod på. Så det blev någon timme med AC så det kom ner till 20 igen. Vill ha jämn temp inne och normalt är 18-19 grader . Annars har det varit få timmar med AC denna sommar. Tempen inne har varit rätt konstant runt 20 utan värme eller kyla. Värmepumpen är annars klar för vintersäsongen. Håller sig bara elpriset runt 1-1,50 så får den snurra.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #11 skrivet: 16 sep-23 kl 20:39 »
Eldar lite smått nu då det börjar bli rått på kvällarna. Men blir väl inte på riktigt än på ett litet tag.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #12 skrivet: 12 okt-23 kl 16:51 »
Den 7/10 när den första frosten syntes började jag elda, men nu har ju vädret vänt igen så senaste dygnen har det ju inte behövts.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #13 skrivet: 12 okt-23 kl 19:48 »
värmepumpen har varit igång några dagar på 18 grader. Innebär att den går bara någon halvtimme om dygnet. Elpriset är ju väldigt lågt,nere på negativt . Då är det helt oekonomiskt att elda med annat. Prognosen för närmsta veckan är ju blåsigt och då kärnkraften också levererar fullt är det stort överskott på el= låga priser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #14 skrivet: 12 okt-23 kl 20:34 »
Nu skulle man ha värmepump.
Räknade på vad årets ved kostat, det blir dyr värme i år...
Dryga 1000:- kubiken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11395
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #15 skrivet: 12 okt-23 kl 20:47 »
Här satte vi igång bergvärmen i förra veckan när det var kallt och rått. Nu har vi mildväder igen så pumpen går inte mycket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #16 skrivet: 12 okt-23 kl 21:13 »
I stugan har luftvärmepumpen varit igång några veckor nu, den får stå på 17-18 grader.

Hemma händer det då och då, dock inte varje dag, att det eldas i kaminen. En ny värmepump står i garaget och väntar på installation, jag har beslutat mig för att den gamla definitivt har passerat bästföredatum nu - alla kopparrör i utedelen verkar ha blivit spröda och har man lagat en läcka, spricker det någon annanstans ett par månader senare och så är man av med kylmediet igen. Det är länge sen den fick något "riktigt" kylmedium, de senaste åren har den fått hålla tillgodo med gasol.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #17 skrivet: 14 okt-23 kl 00:17 »
Har börjat elda för någon vecka sen. Hade gott om ved kvar från förra året och klyft upp mycket till detta år också. Jobbar oss upp emot att ha två årsförbrukningar hemma :)

Uppvärmningen blir billig i år. Köpte stockar för 4000:- av grannen och två dunkar aspen för att kapa upp allt.

Klyver allt för hand med yxa, ca 20 kubik klyft.....
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #18 skrivet: 26 dec-23 kl 22:44 »
Nu på annandagen har jag använt 2m3 ganska medioker barrved sedan 7 oktober. På tur finns 4m3 fin björk huggen 2020 hoppas jag kommer räcka åtminstånde till siste mars.
« Senast ändrad: 26 dec-23 kl 23:19 av fri »
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #19 skrivet: 26 dec-23 kl 23:21 »
Här är det inte så välisolerat så jag har nog bränt upp 10 kubik. Får se hur det blir med föret, kan mycket väl bli så att det eldas samma dag som det fälls snart. Döda träd som står upp stör mitt sinne mer än vad det borde, jag är inte den som har det städat och prydligt, och jag gillar patina.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 2 användare
uzie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser