Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm  (läst 1463 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« skrivet: 19 jun-19 kl 22:16 »
 Håller på med att bygga en karm till ett gjutjärnsfönster. Paketet (fönster +karm) sitter i en träkonstruktion som ska kläs med skiffer. Kittningen av föntret sitter på insidan då det kommer att sitta rätt högt upp o blir svårt att laga om en ruta går.
 Grubblar mej grå över vad för nått jag ska täta mellan fönster o karm. Karmen är av lärk kommer att oljas, grundas o målas med linoljefärg (där är ca. 2cm trä som inte kommer täckas med annat än färg). Mellan gjutjärnet och träet är det inte helt tätt. där är glipor mellan 0 - 2 mm. Karmen är fräst o skuren så att den ska ligga så dikt an som möjligt runt gjutjärnet. Fönstret är stort.
 Jo fogmassa cillikon o sånt finns ju men jag är ingen fans av detta. Skulle beck el sån kära man måste värma för att smälta duga. Grunda i falsen med trätjära?
 Tanken med bygget är att det ska vara underhålsfritt (hur länge det nu är). Därför skiffern, gjutjärnet, kopparplåt i mötena mellan de olika väggarna(byt från skroten mot diverse kopparspill).
 Tankar om detta tas tacksamt emot.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #1 skrivet: 19 jun-19 kl 22:28 »
Någon form av tjär- eller asfaltimpregnerad drevning skulle kanske kunna fungera?  Förr i tiden använde man ju ofta lin (blånor), i timmerhus byggda på senare tid (1960-talet och framåt) kan man ibland se något som verkar vara tjärimpregnerad skumplast, som uppenbarligen har hållit i över 50 år på många håll vid det här laget.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #2 skrivet: 19 jun-19 kl 23:11 »
om du har kittningen på insidan hur är då tätningen mellan ruta o järn på utsidan? rinner det in vatten rostar det ganska snabbt plus att kittningen på insidan lär släppa.  Jag skulle använda linoljekitt till tätning som sedan målas över med linoljefärg.  underhållsfritt kan det aldrig bli då både färg o kitt måste ses över. även järnfönstret behöver underhållas mot rost.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #3 skrivet: 19 jun-19 kl 23:55 »
 Där finns ingen plats för drev mellan järnet o träet så dreva är ingen lösning. Då skulle jag från början gjort plats för drevet. Det får vara något jag kan hälla el masa in med spackelspade. Träet går ju o behandla så att det inte suger av det som ska täta.
 Tänker mej linoljekitt mellan glaset o järnet. När jag tog bort de gamla rutorna visade det sej att där var blymönja i kittet. Satt väldigt hårt. Har gjort detta själv tidigare men kan inte se att det höll bättre än bara linoljekitt. Varför hade man mönja i kittet vid järnfönster?
 Jo nog rostar järnet men det är kraftigt gods i fönstret. 28 x 25 mm (där är ju dock fals för glas o kitt). Insidan kommer jag ju lätt åt inifrån. Därför valde jag att lägga kittet på insidan. Hade dock sett snyggare ut tvärt om men då höjden för underhåll blir svårt valde jag kitt inne.
 Om nu mönjan hindrar järnet från att rosta så skulle jag kunna lägga glaset i mönje kitt o sedan kitta insidan med rent kitt.
 Det skulle kunna gå o masa in kitt mellan träet o järnet men det kommer bara att kunna gå å målas en gång (strax före infästningen av paketet).
Kanske ha mönja i det tätande kittet? göra vanligt kitt lite lösare med kokt linolja o knåda i mönjan. Antingen knö in det med spackelspade el lägga det på träet innan jag sätter ihop det med fönstret (den käns bra).
 Hade mor min levat hade hon kallat hela bygget en schnaps ide. Bygget är en veranda. Den lutar på alla håll som en väderkvarn o är en halv åtta kanting.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #4 skrivet: 20 jun-19 kl 08:02 »
med mönja menar du blymönjefärg? För en lekman är det svårt att få tag på. Tillverkas men med restriktioner på vem som får köpa den. Modern mönjefärg är innehåller oftast zink istället för bly. Inte på långa vägar lika verkningsfullt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #5 skrivet: 20 jun-19 kl 09:12 »
Å andra sidan så är ju gjutjärn mycket tacksammare att rostskyddsmåla än vad smidesjärn/stål är. Så det är större chans att en mindre bra rostskyddsfärg fyller sin funktion tillräckligt bra på gjutjärn.

I det här fallet tror jag på att börja med att få gjutjärnsytan absolut ren där det ska kittas (sandblästring och därefter tvättning). Måla med en bra rostskyddsfärg som framför allt också har bra vidhäftning och inte riskerar att flagna av, och kitta sedan med vanligt fönsterkitt. De ytor som inte kittas, målar du efteråt med en täckfärg, gärna en oljealkydfärg.
En tumregel när det gäller färdigköpta rostskyddsfärger / grundfärger för järn är, att ju längre torktid tillverkaren anger desto större är chansen att den sitter fast bra. Snabbtorkande grundfärger som ska vara dammtorra på 15 minuter, brukar flagna av ganska snart.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tätning mellan gjutjärnsfönster o träkarm
« Svar #6 skrivet: 21 jun-19 kl 11:46 »
 Målning på gjutjärns fönstren kommer det inte att bli. Dels så kommer jag aldrig att ta mej upp för att piffa till utsidan, och jag vill se materialspelet trä metall. Kan ju vara att målat skulle hålla längre men att slippa se förfallet komma o fortgå försvinner ju när det redan är där.
 Jo det är den gamla typen av blymönja. Köpte upp ett pigment lager när färghandeln i byn la ner.
 Hur mycket mönja ska tas i kittet? Det enda jag har att gå efter är de restrer av den gamla kittningen. Färgen där är kraftigt orange-röd. Den har inte kommit i kontakt med sol men har dock varit mjuk o sedan härdat. Kan ju vara att färgen ändarar sej i den processen. Får finna en bra konsistens på kittet så att den kan pressas ut när karm o fönster sätts ihop.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 4 användare (1 dolda)
Clary, Åsa Slobodnik, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser