Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gärna vegetarian, men ack så allergisk!  (läst 1862 gånger)

zoleya

  • Gäst
Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« skrivet: 08 feb-05 kl 15:48 »
Hej

Älskar tillagad vegetarisk mat och kan då uppfattas som alltför bekväm för att tillaga den själv.

Mitt problem är att jag nästan inte tål någon frukt mer än banan och vindruvor.

Sedan tål jag inte morötter ej skalade eller rivet men varma går bra. Likadant med potatis. Men färsk och burkpotatis går bra.
Sedan går sesam, paprika och tomat också bort.
Alla nötter går också bort.

Kanske vore det enklare att skriva vad man tål istället

Här kan man prata om fantasilös kosthållning om man skulle vara vegetarian.

Visst går det säkert att finna produkter, men jag får nog hålla mig till blandad kost pga Allergi.

Eller finns det andra förslag?

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« Svar #1 skrivet: 08 feb-05 kl 17:17 »
Oj, oj... Jag är glad som tål precis allt!

Tål du bönor och sånt så är det ju massa gott man kan göra på dem i alla fall.  Men tål du komjölk? Det är ju annars ganska vanligt att man inte tål.

Jag tipsar, som vanligt, om att titta på recepten på vegfab.org och vegan.nu
Där kanske du kan hitta något bra att äta:)


/Sofia

zoleya

  • Gäst
Re:Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« Svar #2 skrivet: 09 feb-05 kl 07:53 »
Tack för länkar Sofia...

Det är riktigt, jag tål inte mjölk men det finns ju mineralvatten :)

... nu ska jag över till de sidor du rekommenderade.

Min mage har väldigt svårt för bönor och ägg, fast jag tror det handlar om att jag slarvat så länge med att utesluta allt i kosten.
Nu är jag bättre och ska testa bönor idag. :)

Tack än en gång
/Zoleya

wikhall

  • Gäst
Re:Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« Svar #3 skrivet: 27 apr-06 kl 13:42 »
Om jag får ge en annorlunda infallsvinkel så beror din allergi inte på födoämnena i sig utan på kemikalier/naturfrämmande ämnen som främst i form av luftföroreningar sätter sig på och ibland inuti livsmedlén. T ex morötter har stor absorberingsförmåga och används ibland till att sanera förgiftad industrimark.

Rena livsmedel, ekologiska, helst att du odlar dem själv. Kokning som sagt hjälper en del. Vissa livsmedel dock är ganska körda t ex nötter men kom ihåg att många "nötter" i själva verket är ärtväxter. Jordnöt och Cashew bl a

Det är svårt med allergi, men kom ihåg att det är miljöbetingat och inget som "bara är" som den ordinarie vetenskapen säger.

Kycklingen

  • Inlägg: 83
Re:Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« Svar #4 skrivet: 28 apr-06 kl 16:46 »
Om jag vore du skulle jag försöka se vad som går att göra åt allergierna istället. Akupunktur, biopati mm kan hjälpa i många fall! Tänk om det är så enkelt att du bara behöver rena din kropp från tex tungmetaller? Kolla upp vad du kan göra åt allergin och se fram mot underbar vegetarisk mat!
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

 

aino

  • Inlägg: 130
Re:Gärna vegetarian, men ack så allergisk!
« Svar #5 skrivet: 16 jun-06 kl 22:11 »
Jag har tagit hjälp av fransk akupunktur mot min griniga mage, akne hy och mat/pollenallergi. Denna vår har jag bara tagit tre allergitabletter!! Haft pyttelite besvär (brukar behöva tabletter hela feb-juli) och botat det med Nasaleaze.

Dessutom kan jag nu äta gröna äpplen och conferancepäron utan större problem - vilket hade varit otänkbart för bara ett år sedan.. Snart ska jag börja testa andra "farliga" frukter!  :)

Behandlingsmetoden kanske inte fungerar på alla men det finns en uppsjö av andra terapier (akupressur, kinesiologi..) som kanske funkar på andra.

Bönor behöver man ofta "vänja" kroppen vid, magen är inte van och då blir det mycket luft i systemet. Byt vatten efter 10 min kokning så minskar "gasbenägenheten" oxå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser