Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man om hönsen har ohyra??  (läst 6372 gånger)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Hur vet man om hönsen har ohyra??
« skrivet: 20 feb-05 kl 19:29 »
Har läst lite här, och funderat. Jag har inte direkt märkt nåt på mina höns, men kan de ha ohyra utan att man märker det??


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Hur vet man om hönsen har ohyra??
« Svar #1 skrivet: 21 feb-05 kl 09:38 »
Ja, visst kan de ha ohyra utan att man märker det om man inte tar dem en och en och undersöker dem noga - hud och ben. Speciellt hönhuskvalster är svåra eftersom de inte finns på hönsen dagtid.

Benskorv: Ta hönan och håll i ett ben i taget. Leta efter gråaktiga förhårdnader på fötterna, runt klorna, mellan tårna och titta på benplåtarna - är benen släta och blanka med tättslutande plåtar är benen fria men lossar plåtarna i nederkanten så benen ser ut som mogna grankottar och benen får en grå skorvig beläggning finns där benkvalster .

Kropps- och huvulöss: Ta hönan, lägg henne på rygg i sitt knä. Bena upp fjäderdräkten på hennes mage så du ser huden. Om där finns vita frigolitliknannde klumpar på fjäderspolarna vid fästena ner mot huden (speciellt ner mot analen) eller om det springer små "saker" på huden har hönan kroppslöss. De vita klumparna är nämligen lusbon. Underdunet brukar efter ett tags lusangrepp dessutom bli tunt eller obefintligt och fjädrarn blir tunna vid spolen med onormalt lite dun.
Likadant ser det ut på huvudet om hon har huvudlöss: Små vita klumpar på de små huvud-
och nackfjädrarna och små löss som springer omkring. Löss är gula, grågula eller mörkare grå och oftast runt ett par millimeter stora.

Fjäderätare: Undersöks lika som föregående, men titta här även vid stjärtfästet på ryggsidan, Fjädrarna får ett karakteristiskt utseende med väldigt tunn bas där man ser randiga förtunningar av hela fjädern. Fjäderätarna är mindre än löss, blanka och svarta.

Hönshuskvalster, kallas även röd hönslus: Ta in en höna för undersökning på kvällen då det är mörkt i hönshuset och hon har sovit på pinnen en stund. Kolla lika som föreg. Dagtid finns de i sprickor i sittpinnarna, hörn och skarvar i redena m.fl. ställen i hönshuset så då hittar man dem oftast inte på hönan, därför är det lätt attmissa dem. Det ser ut som damm men om man rör dem, och kanske tar förstoringsglas til hjälp, ser man att dammet rör sig. Hönshuskvalsten suger blod och är vita eller röda och mycket mindre än löss.
« Senast ändrad: 21 feb-05 kl 09:40 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Hur vet man om hönsen har ohyra??
« Svar #2 skrivet: 21 feb-05 kl 19:12 »
Hmm! Tack för det uttömmande svaret! Det är snart dags att slakta några av våra övertaliga tuppar, då ska jag passa på att ordentligt ta mig en titt på dem. Jag tycker inte att jag har sett att fjäderdräkten varit det minsta påverkad, men det känns ändå bra att veta vad jag ska titta efter.

Våren är ju på väg och med den vårstädning av hönshuset. Det vore ju bra att veta nu innan om vi har någon ohyra i huset. Förutom när lilla katten Findus ligger i värpredet, alltså!  ;D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Hur vet man om hönsen har ohyra??
« Svar #3 skrivet: 21 feb-05 kl 20:49 »
Hmm, ja vad jag vet så räknas inte katter till ohyredjur...  ;)

Problemet med div. ohyra är att den inte syns på fjäderdräkten så ända tills man verkligen undersöker hönan ser hon så fin ut så. Därför  tror många att deras höns inte har något, trots att där formligen kryllar av löss då man benat upp fjäderdräkten och  tittar på huden = Bläää!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 2 användare
wazi, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser