Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kommer vedeldning att beskattas?  (läst 12225 gånger)

Månblomma

  • Gäst
Kommer vedeldning att beskattas?
« skrivet: 09 jul-07 kl 11:38 »
Har tänkt att satsa på ny vedpanna och ackumulatortank, den dagen vi hittar vårt hus. Det käns som att det är det mest ekonomiska alternativet och även ett hyggligt val även ur miljösynpunkt. Har hört från min pessimistiske far att centern bl a pratat om att lägga skatt på vedeldning. Vad tror ni? Låter det troligt? Någon som är insatt? Den enda billiga värmen som återstår blir väl i såfall åkarbrasan, för den kommer väl inte att beskattas...eller? ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 13:02 »
Det pratades om det på nyheterna häromdagen. Som jag förstod det så var det fråga om att beskatta gamla vedpannor för att de släpper ut så mycket skadliga ämnen i röken (dålig förbränning).

Men moderna, miljögodkända vedpannor med effektiv förbränning + ack.tank var inget problem.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Månblomma

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 13:43 »
Tack för det!
Då var det nog lilla pappa, som överdrev det hela får vi tro...

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 13:51 »
Satsa på en svanen märkt panna och en ackumulatror tank som är 18 gånger så stor som eldstaden.
Då klarar du BBR plus krav.

Erik F

  • Inlägg: 53
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 20:42 »
För två år sen läste jag att vedeldning skulle komma att beskattas.Som jag minns utgår de efter boytan. De sätter ett belopp per kvadrat, får
fram en summa på den energi som går åt. Det du inte kan visa kvitto
på får du betala skatt för. Då klämmer de åt vedförsäljarna också.
Alla vill väl ha kvitto då.
Och hur blir det med solfångare och vindkraft?
Jag eldar också med ved.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 22:22 »
För två år sen läste jag att vedeldning skulle komma att beskattas.Som jag minns utgår de efter boytan. De sätter ett belopp per kvadrat, får
fram en summa på den energi som går åt. Det du inte kan visa kvitto
på får du betala skatt för. Då klämmer de åt vedförsäljarna också.
Alla vill väl ha kvitto då.
Och hur blir det med solfångare och vindkraft?
Jag eldar också med ved.

 Jag tror inte att Du kommer att beskattas för att Du eldar med ved, Du kan hävda att Du eldar med Kottar, exvis.

Men det finns en hel del när det gäller vedeldning, överhuvudtaget, men det mesta finns under länkar på Forumet.

Månblomma

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-07 kl 15:15 »
Kottar...Det ska jag komma ihåg! ;D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 23:07 »
Jag tror inte att Du kommer att beskattas för att Du eldar med ved, Du kan hävda att Du eldar med Kottar, exvis.

Men det finns en hel del när det gäller vedeldning, överhuvudtaget, men det mesta finns under länkar på Forumet.

Vi får hoppas på att "kottavdraget" funkar. Annars är risken att dom gör en schablonskatt per kvm bostadsyta och inför en energiskatt för alls som inte kan visa kvitto på elvärmen eller oljan.

 :'(

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 23:33 »
En straffskatt för alla som inte värmer huset med el eller olja skulle onekligen vara en intressant insats för miljön.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 23:34 »
Vi får hoppas på att "kottavdraget" funkar. Annars är risken att dom gör en schablonskatt per kvm bostadsyta och inför en energiskatt för alls som inte kan visa kvitto på elvärmen eller oljan.

 :'(

Jag tror att man kommer att kräva en modern panna, med ackumulatortankar stora nog att täcka behovet. Det är så att med modern vedpanna minskas utsläppen från vedeldningen drastiskt.
Har man sedan acumulatortankar, så blir eldandet koncentrerat till lämplig pann- skorstenstemperatur, så att effektiv förbränning sker.

Så, med tanke på detta kan man förhöra sig för, ex vis på miljökontoret, vad De anser, innan man investerar. Detta spörsmål togs upp på ett seminarium, i en grannkommun, där jag blivit inbjuden som gäst av miljökontoret i kommunen, för 13 år sedan.

Leif

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-07 kl 00:08 »
Tyvärr så är inte panna+acc.tank ett alternativ här. Huset har 4 kokskaminer och jag tror att ett vattenburet system skulle bli väldigt dyrt och komplicerat att installerat.

I förra huset hade vi bara en braskamin och frös aldrig, fick dock inga bidrag när vi installerade den som vi hade fått om vi hade haft ett vattenburet system för vedeldningen (gick ifrån olja men hade inte plats för nån acc.tank).

Vi funderar nu på en modern kakelugn + en braskamin istället ...


Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 00:23 »
Tyvärr så är inte panna+acc.tank ett alternativ här. Huset har 4 kokskaminer och jag tror att ett vattenburet system skulle bli väldigt dyrt och komplicerat att installerat.

I förra huset hade vi bara en braskamin och frös aldrig, fick dock inga bidrag när vi installerade den som vi hade fått om vi hade haft ett vattenburet system för vedeldningen (gick ifrån olja men hade inte plats för nån acc.tank).

Vi funderar nu på en modern kakelugn + en braskamin istället ...



Jag tror inte att sådana eldstäder kommer att beskattas heller, kakelugnen var ett kungligt påbud med hänsyn till att mindre ved skulle användas, och på ett så effektivt sätt som möjligt. Det var under 1700 talet, då bälten frös till is, och kunde marcheras på.

Jag tror att miljökontoret delar Era åsikter, men kolla för säkerhets skull.

Hälsn Leif

PernillaA

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 16:19 »
Det pratades om det på nyheterna häromdagen. Som jag förstod det så var det fråga om att beskatta gamla vedpannor för att de släpper ut så mycket skadliga ämnen i röken (dålig förbränning).

Men moderna, miljögodkända vedpannor med effektiv förbränning + ack.tank var inget problem.

Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #14 skrivet: 23 jul-07 kl 16:44 »
Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

De vedpannor som är av typen kombinationspannor (olja, ved, el), är egentligen avsedda att eldas med olja enbart, ved i nödläge.
Dessa är de mest miljövidriga.

Sen finns det äldre pannor som enbart är avsedda för ved. (låg verkningsgrad, dvs man eldar ganska mkt för kråkorna)
Kompletterar man denna typ med accumulator tankar, blir det bättre, men det går åt mer ved, än för de nya vedpannorna. (keramiska med underförbränning bla)
Sen har vi veden som skall eldas, bör vara huggen och staplad för ett år sedan.

Det finns säkert de som vet bättre här på forumet, än vad jag känner till, så vi får hoppas att de skriver vidare på tråden.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 17:52 »
Viktigt med torr ved, helt riktigt. Men ett år i förväg är inte nödvändigt.

Kluven till påsk, under tak till midsommar så har man torr ved till vintern.

Bästa torktiden i vårt land infinner sig slutet av februari till början av maj.
Under den tiden torkar veden ca 4 ggr fortare än en stekhet högsommardag.

Har jag hört/Gunnar

Ja, det stämmer, om man fäller tex björk, och låter den ligga, drar lövsättninger ur saven, så länge dett finns någon kvar.

Det brukar kallas "syrfälld" björk, den kan man såga upp, och klyva när den dragit ur saven tidigare. Den kan man elda med till vintern.

Helt rätt som Du beskrivit.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #16 skrivet: 23 jul-07 kl 18:09 »
"surfälld" skall det stå, inget annat.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #17 skrivet: 23 jul-07 kl 18:37 »
Jag har aldrig själv fällt min ved. Jag har bara köpt, så jag kan bara relatera till egna kunskaper i ämnet.

Den ved som köpt som sur-syrafälld har varit torrare på hösten, än den med obekant fällning. I fråga om hårdhet, vet jag bara att veden värmer minst två gånger.

När man hugger-klyver den, och när man eldar den.

Leif

Baxima

  • Inlägg: 72

Bonnamårten

  • Inlägg: 25
  • he he
    • Blekinge
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #19 skrivet: 04 aug-07 kl 17:37 »
Vad räknas som en "gammal" vedpanna då? Hittade inget skrivet om det någon stans.

En gammal panna är nog en som inte är miljögodkänd. I kommunen jag bor måste man ha en miljögodkännd panna och acc tank från i år. Vill komma ifrån att folk "pyr eldar" (fyller upp pannan och stänger tilluften) då det inte blir samma förbränning. Oftast är det keramik i de nyare pannorna med underförbränning och sugande fläkt.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-07 kl 17:50 »
Där ser Du, det kostar att leva i tiden, om man vill fortsätta. Inga pekpinnar, utan kalla fakta. Om Du vill fortsätta att leva i din övertygelse om vår jord, och framtid. Gör vad Du kan.

Du är kanske en av överlevarna, så följ din intuition.

Leif

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #21 skrivet: 04 aug-07 kl 18:35 »
En gammal panna är nog en som inte är miljögodkänd. I kommunen jag bor måste man ha en miljögodkännd panna och acc tank från i år. Vill komma ifrån att folk "pyr eldar" (fyller upp pannan och stänger tilluften) då det inte blir samma förbränning. Oftast är det keramik i de nyare pannorna med underförbränning och sugande fläkt.

Du bor i en bra kommun  :)

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #22 skrivet: 17 aug-07 kl 19:45 »
Vedeldning har en viss skatt redan, eftersom kryss i "kakelugn-öppen spis" ger högre taxeringsvärde (1 poäng tror jag). Men det kostar vare sig man eldar eller inte...

Pellets kostar, momsen. Pellets är lättare att extrabeskatta, eftersom det tillverkas av relativt stora fabriker. Men man är nog försiktig med dessa skatter, det kan vara politiskt självmord att beskatta vedeldare.

Valter


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #23 skrivet: 17 aug-07 kl 19:52 »
Vedeldning har en viss skatt redan, eftersom kryss i "kakelugn-öppen spis" ger högre taxeringsvärde (1 poäng tror jag). Men det kostar vare sig man eldar eller inte...

Pellets kostar, momsen. Pellets är lättare att extrabeskatta, eftersom det tillverkas av relativt stora fabriker. Men man är nog försiktig med dessa skatter, det kan vara politiskt självmord att beskatta vedeldare.

Valter



Jamen fastighetsskatten ska bli lika för alla nu säger dom. Åtminstone fram till nästa val.
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 19:55 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #24 skrivet: 17 aug-07 kl 20:28 »
Ja, 4500 kr, men det är inte klart än, olika krafter finns, även i (m). Och nästa val kan ju ändra på en HEL MASSA...

Månblomma

  • Gäst
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #25 skrivet: 22 aug-07 kl 09:01 »
Tack för intressanta fakta/funderingar!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #26 skrivet: 25 aug-07 kl 16:57 »
För några år sedan var det på tapeten att ta bort skatten på el. Detta eftersom EU inte tillät olika skatt för industri och övriga. Istället skulle man lägga en uppvärmningsskatt på alla bostäder och lokaler, som skulle utgå från ytan.

Därmed skulle alla få betala lika mycket i skatt oavsett inomhustemperaturen, och oavsett uppvärmningsform, lågenergilampor, lågenergifönster  eller tilläggsisolering etc. Och industrin skulle få behålla sin skatterabatt på el.

Blev inget med det. Finns kanske tom en gräns för hur korkade politiker kan vara, eftersom det skulle bli direkt kontraproduktivt. Varenda vedeldare skulle börja köra elpatron istället, folk skulle skruva upp temperaturen till 24-25 grader inomhus, ingen skulle installera värmepump eller tilläggsisolera eller skaffa lågenergifönster etc och vi skulle få akut elbrist.

Men om det modifierade förslaget om straffskatt för allt man inte kan visa kvitto på, ja då skulle jag köpa ved av grannen, och han köpa ved av mig. Fast den skulle aldrig lämna fastigheten. Så moms skulle det bli på veden, men det skulle också vara allt. Sedan skulle vi ha 50%-ig grannrabatt också...
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 16:58 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #27 skrivet: 27 aug-07 kl 10:03 »
Så moms skulle det bli på veden, men det skulle också vara allt. Sedan skulle vi ha 50%-ig grannrabatt också...

Men, om ni båda har firmor skulle ni kunna kvitta momsen så slapp ni den också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #28 skrivet: 18 okt-23 kl 22:52 »
Väcker en gammal tråd. Tror ni dagens politiker kommer försöka beskatta vedeldningen eller accepterar de att vi kan värma våra bostäder utan beskattning om vi håller oss med egen ved?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #29 skrivet: 19 okt-23 kl 02:00 »
Väcker en gammal tråd. Tror ni dagens politiker kommer försöka beskatta vedeldningen eller accepterar de att vi kan värma våra bostäder utan beskattning om vi håller oss med egen ved?
Med nya partier i styret ökar risken tänker jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #30 skrivet: 19 okt-23 kl 08:20 »
Även om en småskalig vedeldare må tycka att veden är "gratis", så har ju hans egen vedverksamhet ändå genererat skatteintäkter till staten. Den mat han äter för att få energi till att hålla på med veden är ju säkerligen till åtminstone viss del inköpt och det har betalats moms för den. Motorsågar, fordon, vedkapar mm som används i vedhanteringen drivs med beskattat bränsle eller elenergi. Maskiner och redskap är momsbelagda vid inköp. Det betalas fastighetsskatt för fastigheten som veden tas ut ifrån.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #31 skrivet: 19 okt-23 kl 09:21 »
tror snarare att i framtiden (inom en 10 års period) kommer vedeldning att ses över pga CO2 utsläpp. Krafter för detta verkar redan och anledning är att vi måste ner till en negativ CO2 kurva för att klara utsläppsnivåerna. Senast idag presenterades en rapport om hur olika bidrag ges till klimatåtgärder som snarare ökar utsläpp. T.ex ökar sopförbränning mycket då återvinningen inte funkar. Många kommuner är inte intresserad av återvinning då de behöver sopor till sina fjärrvärmeverk.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #32 skrivet: 19 okt-23 kl 09:40 »
Menar du att ved som bryts ner på andra sätt än genom vedeldning (t ex genom naturliga biologiska processer eller skogsbränder) skulle släppa ut mindre CO2 än då den eldas? I så fall har du fel. Ser vi på ett lite större klimatperspektiv och tar hänsyn även till andra växthusgaser än CO2, t ex CH4 (metan), så är det snarast en fördel att elda veden.

Om någon får för sig att man skulle kunna minska CO2-utsläppen genom att låta bli att elda veden, så har vederbörande stora skygglappar på sig och bortser från vad som händer med veden i andra situationer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #33 skrivet: 19 okt-23 kl 09:45 »
Så länge politiker inte ser längre än näsan räcker och inte heller kan sovra i alla rapporter som finns tillgängliga, så kommer säkert vedeldning att beskattas hårdare.

Ett sätt att extrabeskatta är att ta avgifter för brandsäkerhetskontroller. Det finns alltid vägar att gå för att plocka ut skatt på arbete.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #34 skrivet: 19 okt-23 kl 10:15 »
Brandsäkerhetskontrollerna utförs ju av sotare, som brukar arbeta genom privata bolag. Så en avgift för sådana kommer varken statskassan eller kommun eller region till del.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #35 skrivet: 19 okt-23 kl 10:35 »
Menar du att ved som bryts ner på andra sätt än genom vedeldning (t ex genom naturliga biologiska processer eller skogsbränder) skulle släppa ut mindre CO2 än då den eldas? I så fall har du fel. Ser vi på ett lite större klimatperspektiv och tar hänsyn även till andra växthusgaser än CO2, t ex CH4 (metan), så är det snarast en fördel att elda veden.

Om någon får för sig att man skulle kunna minska CO2-utsläppen genom att låta bli att elda veden, så har vederbörande stora skygglappar på sig och bortser från vad som händer med veden i andra situationer.

Jag antar att du tänkt på alternativen biokol eller trä som byggnadsmaterial.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #36 skrivet: 19 okt-23 kl 10:47 »
Kolning är ju helt förkastlig ur miljösynpunkt med tanke på de kopiösa mängder tjärångor och halvförbrända saker som släpps ut vid småskalig kolning (milkolning, små kolugnar som inte kan kondensera och ta vara på tjäran etc). Ska man framställa träkol, så ska det göras i stora anläggningar som har möjlighet att utnyttja alla biprodukter på bästa sätt.

Använder man veden som byggnadsmaterial så innebär det inte att man har eliminerat CO2-utsläppen, man har bara skjutit upp dem en tid tills byggnaden ska rivas eller byggas om kraftigt. Och då beror det ju den dagen på om rivningsvirket eldas eller om det får ligga och brytas ner biologiskt.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #37 skrivet: 19 okt-23 kl 12:39 »
Det finns alltid vägar att gå för att plocka ut skatt på arbete.
Vilket kan visa sig kontraproduktivt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

korren

  • Inlägg: 230
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #38 skrivet: 19 okt-23 kl 13:13 »
Kolning är ju helt förkastlig ur miljösynpunkt med tanke på de kopiösa mängder tjärångor och halvförbrända saker som släpps ut vid småskalig kolning (milkolning, små kolugnar som inte kan kondensera och ta vara på tjäran etc). Ska man framställa träkol, så ska det göras i stora anläggningar som har möjlighet att utnyttja alla biprodukter på bästa sätt.

Använder man veden som byggnadsmaterial så innebär det inte att man har eliminerat CO2-utsläppen, man har bara skjutit upp dem en tid tills byggnaden ska rivas eller byggas om kraftigt. Och då beror det ju den dagen på om rivningsvirket eldas eller om det får ligga och brytas ner biologiskt.

Så biokol och trä som byggnadsmaterial är dåligt ur miljösynpunkt?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #39 skrivet: 19 okt-23 kl 13:19 »
Nej, inte nödvändigtvis, läs vad jag skrev lite noggrannare och tänk igenom det en gång till!
Beträffande biokol så beror det ju i stor utsträckning på hur kolningen går till och i vilken slags anläggning den görs.
Och beträffande trähusbygge så finns det väl inte mycket mer att tillägga utöver vad vem som helst kan härleda ur det jag skrev.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #40 skrivet: 19 okt-23 kl 13:30 »
Brandsäkerhetskontrollerna utförs ju av sotare, som brukar arbeta genom privata bolag. Så en avgift för sådana kommer varken statskassan eller kommun eller region till del.

Och? Om staten bestämmer att något skall göras som inte är produktivt så innebär det ju rundgång som givetvis beskattas. Staten får moms på sotarens intäkter, kommunen på hans lön, staten på hans drivmedel och så vidare...

korren

  • Inlägg: 230
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #41 skrivet: 19 okt-23 kl 15:05 »
Nej, inte nödvändigtvis, läs vad jag skrev lite noggrannare och tänk igenom det en gång till!
Beträffande biokol så beror det ju i stor utsträckning på hur kolningen går till och i vilken slags anläggning den görs.
Och beträffande trähusbygge så finns det väl inte mycket mer att tillägga utöver vad vem som helst kan härleda ur det jag skrev.

Jag uppfattade det som att du tyckte det var bättre att elda upp trä än att bygga med det eller göra biokol. Konstig tanke eftersom man behöver trä till alla dessa ändamål. Har man inte en nyare kamin/panna med effektiv förbränning skulle jag säga att det är bättre att låta bli att elda, iallafall för klimatet.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #42 skrivet: 19 okt-23 kl 17:24 »
Menar du att ved som bryts ner på andra sätt än genom vedeldning (t ex genom naturliga biologiska processer eller skogsbränder) skulle släppa ut mindre CO2 än då den eldas? I så fall har du fel. Ser vi på ett lite större klimatperspektiv och tar hänsyn även till andra växthusgaser än CO2, t ex CH4 (metan), så är det snarast en fördel att elda veden.

Om någon får för sig att man skulle kunna minska CO2-utsläppen genom att låta bli att elda veden, så har vederbörande stora skygglappar på sig och bortser från vad som händer med veden i andra situationer.
det är brist på skogsråvara. det beroende på att det behövs cellulosa till så mycket annat än papper och byggvirke. Vi skall ersätta fossilplast och andra fossilprodukter. Råvaran till detta är oftast cellulosa. Att då  mena att eldning i stor skala inte påverkar detta är väl skygglappar om något. Ekonomiska diskussioner spelar ingen roll då det handlar om CO2 utsläpp. Inte huruvida statskassan får pengar eller inte. Vi har ett fjärrvärmeverk i byn som får råvara delvis från sågverket men största delen kommer med lastbil från andra håll. Eldas alltså med flis. Fjärrvärme är diskutabelt om det är särskilt ekonomiskt eller ej. Det är i vilket fall inte miljömässigt. Västra grannkommunen eldar sopor som min kommun bidrar med. Sopsortering förekommer ej utan allt brännbart åker med. 80 % av all insamlad plast eldas också och den mesta plasten är fortfarande fossilbaserad. Förstår att landsbygdsbefolkningen vill göra som man gjorde förr särskilt som skogen finns på egen mark men det är inte hållbart i framtiden. Ren el måste vara lösningen och då snackar vi värmepumpar av olika slag,nollvisionshus i nybyggen samt uppgradering av klimatskal i äldre hus. Precis som vi snackar elbilar,bränsleceller m.m . Ungdomar förstår detta men inte gamlingar som fastnat på 50-talet. Den insikten ordnar upp sig med tiden (naturlig avgång) men frågan är om det finns tid. Ser man runt världen så går det fort med klimatförändringarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #43 skrivet: 19 okt-23 kl 17:35 »
det är brist på skogsråvara. det beroende på att det behövs cellulosa till så mycket annat än papper och byggvirke. Vi skall ersätta fossilplast och andra fossilprodukter. Råvaran till detta är oftast cellulosa. Att då  mena att eldning i stor skala inte påverkar detta är väl skygglappar om något. Ekonomiska diskussioner spelar ingen roll då det handlar om CO2 utsläpp. Inte huruvida statskassan får pengar eller inte. Vi har ett fjärrvärmeverk i byn som får råvara delvis från sågverket men största delen kommer med lastbil från andra håll. Eldas alltså med flis. Fjärrvärme är diskutabelt om det är särskilt ekonomiskt eller ej. Det är i vilket fall inte miljömässigt. Västra grannkommunen eldar sopor som min kommun bidrar med. Sopsortering förekommer ej utan allt brännbart åker med. 80 % av all insamlad plast eldas också och den mesta plasten är fortfarande fossilbaserad. Förstår att landsbygdsbefolkningen vill göra som man gjorde förr särskilt som skogen finns på egen mark men det är inte hållbart i framtiden. Ren el måste vara lösningen och då snackar vi värmepumpar av olika slag,nollvisionshus i nybyggen samt uppgradering av klimatskal i äldre hus. Precis som vi snackar elbilar,bränsleceller m.m . Ungdomar förstår detta men inte gamlingar som fastnat på 50-talet. Den insikten ordnar upp sig med tiden (naturlig avgång) men frågan är om det finns tid. Ser man runt världen så går det fort med klimatförändringarna.
Vi eller åtminstone veganer äter ju cellulosa.
Det används som stabilisator i bland annat vegankorv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #44 skrivet: 19 okt-23 kl 20:55 »
tror snarare att i framtiden (inom en 10 års period) kommer vedeldning att ses över pga CO2 utsläpp. Krafter för detta verkar redan och anledning är att vi måste ner till en negativ CO2 kurva för att klara utsläppsnivåerna. Senast idag presenterades en rapport om hur olika bidrag ges till klimatåtgärder som snarare ökar utsläpp. T.ex ökar sopförbränning mycket då återvinningen inte funkar. Många kommuner är inte intresserad av återvinning då de behöver sopor till sina fjärrvärmeverk.

Vi får inte glömma bort att det finns "ny" och "gammal" CO2. Trä anses vara en förnybar resurs jämfört med olja och stenkol eftersom deras kolinnehåll under en lång tid varit fast under mark och inte belastat atmosfären. Träd har en mycket kortare kolcykel och som Torbjörn skriver i tråden skulle det inte hjälpa att lägga träden på en hög när de blir gamla eftersom de bryts ner på ett ögonblick jämfört med hur länge oljan legat under jord.

Jag tycker att vedeldning borde premieras ur CO2-synpunkt. Sen släpps det väl ut mer än bara koldioxid, lite partiklar och gaser från ofullständig förbränning blir det nog också ibland. Men hur mycket är det jämfört med att frakta sopor och flis till värmeverk, eller jämfört med att dra fjärrvärme till alla hushåll på landet?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #45 skrivet: 19 okt-23 kl 21:09 »
det är brist på skogsråvara. det beroende på att det behövs cellulosa till så mycket annat än papper och byggvirke.
Men det stämmer ju inte, vi avverkar inte ens 90% av tillväxten i Sverige.
Vi får ju dessutom tänka oss att längre växtsäsonger troligtvis kommer innebära högre tillväxt framöver och med ök ser iaf jag en stor potential till ökad produktion i den brukade skogen.

Att det är många om råvaran ser jag positivt på, högre efterfrågan till annat än de traditionella sortimentet timmer och massa borde innebära högre pris ( tycker jag ser tendenser till detta redan nu då dieseln dubblat sitt pris på tre år och bränsleveden till  industrin tredubblat priset under samma period), högre pris innebär bättre lönsamhet, dvs större chans att sköta skogsodlingarna så de producerar fler m3 gagnvirke per ha med röjning, skogsgödsling och askåterföring.

Att våra folkvalda skulle hindra eller ytterligare försvåra vår inhemska virkes och ved produktion i den här oroliga värden med krig i Europa tänker jag vore dumt, att göra oss mer beroende av importerad energi för bostadsuppvärmning gör oss ju mer sårbara.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #46 skrivet: 19 okt-23 kl 21:28 »
Jag tycker att vedeldning borde premieras ur CO2-synpunkt. Sen släpps det väl ut mer än bara koldioxid, lite partiklar och gaser från ofullständig förbränning blir det nog också ibland. Men hur mycket är det jämfört med att frakta sopor och flis till värmeverk, eller jämfört med att dra fjärrvärme till alla hushåll på landet?
Jag tycker inte vedeldning behöver premieras, men att straffbeskatta ett koldioxidneutralt bränsle  som ved i detta läget vore oerhört dumt.

Onekligen släpper vedeldning ut sot och eldning i gamla dåliga eldstäder med låg effektivitet släpper sannolikt ut mer partiklar än om man använt effektivare teknik, det går utmärkt att accumulera värmen  i vatten, sten eller tegel och med katalysator och/eller lambdateknik kan förbränningen optimeras. Kanske behövs avdragsmöjligheter för de fastighetsägare som vill investera i renare förbränningsteknik, det lär vara en betydligt billigare och snabbare väg att minska utsläppen från eldning än att bygga om befintliga värmeverk till kraftvärmeverk med effektiv rökgasrening (dessutom når fjärrvärmen sällan eller aldrig landsbyggden)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #47 skrivet: 20 okt-23 kl 00:01 »
Fjärrvärme på landet är en utopi. Helt orealistiskt pga den enorma infrastruktur som skulle behöva byggas. Men elledningar finns ju redan så el alternativ är det mest realistiska. Och nej,biobränslen är inte neutrala. Den uppfattningen revideras just nu. Ett träd som stått i 50 år o eldas upp idag tar 50 år att lagra in dess CO2 i ett nytt träd. Under tiden så ökar  ju CO2 halten . Man ökar alltså på halten. Problemet är att man inte har 50 år på sig då kurvan måste vändas nu,inte om 50 eller 100 år. Man  reviderar ju redan upp temperaturkurvan o man har ju redan passerat flera varningar vilket innebär att det satta målet på max temp höjning inte kommer att hålla. Världen  reagerar för långsamt samt att klimatförändringens följder med torka o skogsbränder ökar halterna än mer. Att man sedan dessutom för krig i delar av världen hjälper ju inte upp situationen. Många länder främst diktaturer skiter dessutom i miljöfrågorna. Världen skulle behöva plantera enorma mängder skog för att motverka men det görs ju inte. Tvärtom avverkas de viktigaste områdena på jorden. Under tiden investeras i nya oljefyndigheter,nya pipelines för gas byggs för att nya länder skall få tillgång till den.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #48 skrivet: 20 okt-23 kl 22:37 »
Att lägga straffskatt på tex sotning är ett väldigt enkelt sätt att fördyra för vedeldare.
Det är helt enligt samma princip som man straffskattar sprit, tobak och annat dom vill  att vi ska sluta använda...

Senast var det påsskatten...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #49 skrivet: 21 okt-23 kl 17:36 »
Träd från skogar som har återväxt bidrar inte till koldioxidökning även om man eldar allt uttag. Det är inte ett träd som huggs ned och sedan måste man vänta i 50 år till dess det nya trädet bundit in den koldioxid som frigjorts, det är miljoner träd och det sker hela tiden, både utsläpp och upptag. Men givetvis bidrar skogsmaskiner, lastbilstransporter mm om de drar fossilbränsle. Det är det fossila som vi skall låta bli att använda.


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #50 skrivet: 21 okt-23 kl 18:10 »
Det är helt enligt samma princip som man straffskattar sprit, tobak och annat dom vill  att vi ska sluta använda...
Är det därför skatten på arbete ökar vid högre inkomster också, så man inte lockas att arbeta för mycket?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #51 skrivet: 21 okt-23 kl 18:37 »
det är ett politiskt beslut baserat på att ju högre inkomst man har desto mer kan man bidra till stat  o kommun. Är man vänster så brukar man tycka det är ok. högerut  ser man det som straffbeskattning.
Snus,alkohol m.fl  punktskatter har man en annan ingång på,ofta folkhälsa och att missbruk leder till ökande samhällskostnader.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #52 skrivet: 21 okt-23 kl 18:43 »
Träd från skogar som har återväxt bidrar inte till koldioxidökning även om man eldar allt uttag. Det är inte ett träd som huggs ned och sedan måste man vänta i 50 år till dess det nya trädet bundit in den koldioxid som frigjorts, det är miljoner träd och det sker hela tiden, både utsläpp och upptag. Men givetvis bidrar skogsmaskiner, lastbilstransporter mm om de drar fossilbränsle. Det är det fossila som vi skall låta bli att använda.
Jag håller ju inte med då skogsskövlingen är stor globalt sett. Skogar o annan växtlighet förmår inte längre suga upp överskottet som vi människor bidrar med. Det resulterar ju i stora miljöskador globalt sett. de nordiska skogarna suger inte heller upp lika mycket då skogen pga vårt klimat är i viloläge vintertid. Det gäller ju hela norra halvklotet. Annars håller jag med,fossilbränslen måste fasas ut snarast men det återstår fortfarande att vända CO2 kurvan till negativt. En enorm  utmaning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #53 skrivet: 21 okt-23 kl 18:54 »
Är det därför skatten på arbete ökar vid högre inkomster också, så man inte lockas att arbeta för mycket?
Nått i den riktningen...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #54 skrivet: 21 okt-23 kl 18:58 »
Naturvårdsverket skriver att biogenabränslen är koldioxidneutralt så vår svenska vedeldning och avverkning som inte ens när upp till 90% av tillväxten bör snarast öka istället för att försvåras och skattebeläggas.
Kanske borde momssatsen på pellets och ved sänkas eller slopas  för att öka användningen och uttaget ur den bukade skogen? Att som nu  importera energi då sol, vind och vatten inte räcker till för vår uppvärmning är tveksamt miljömässigt då produktionsskogen finns över i princip hela landet och ändå behöver skötas med röjning osv för att växa och producera användbarat virke.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #55 skrivet: 21 okt-23 kl 19:05 »
det är brist på skogsråvara.
Inte i Sverige, här är priserna fortfarande så låga att det inte lönar sig att ta ut hela den årliga tillväxten i produktionsskogen.

Möjligt att du har rätt i att det är brist på skogsråvaran globalt. Onekligen är stora delar av Europa avskogat och många av våra grannländer eldar ju med fossila bränslen som kol och gas men både Sverige och Finland har ju goda möjligheter till ökad skogsodling och ökad tillväxt i skogen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #56 skrivet: 21 okt-23 kl 19:47 »
ser man framåt så ska man nog inte hoppas på att skogen kommer att ge mer. Med ökad temperatur ökar också skadorna och får vi långa torkperioder så kan det ju bli så att vi inte har skog till allt. framförallt är ju granskog utsatt här i södra sverige med stora barkborreangrepp. Här resonerar skogsägarna att man kanske  ska börja tänka på lövskog istället.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #57 skrivet: 21 okt-23 kl 20:07 »
ser man framåt så ska man nog inte hoppas på att skogen kommer att ge mer. Med ökad temperatur ökar också skadorna och får vi långa torkperioder så kan det ju bli så att vi inte har skog till allt. framförallt är ju granskog utsatt här i södra sverige med stora barkborreangrepp. Här resonerar skogsägarna att man kanske  ska börja tänka på lövskog istället.
Visst kan det vara så att vi behöver anpassa trädslagsvalet mer efter klimatet, löv, spec björk har ju klara fördelar vad gäller ungdomstillväxt men är ju onekligen mer arbetsintensiv med röjningar och gallring om man vill ha sårbara dimensioner och inte bara producera en massa biomassa.
Jag ser stora chanser både att elda upp den barkborrekadade granskogen om den inte håller sårbara kvalite och att de kommande 10-40 åren producera rätt mycket björk, om den sen får avsättning som brännved, timmer eller massa vet jag inte ännu, men om jag planterar gran vet jag ju säkert att träden inte kommer att vara färdigväxta under min egen livstid.

Om de som säger att oljan tar slut eller blir för dyr att utvinna har rätt är jag rätt säker på att brännvedsproduktion kommer att vara lönsammare och nödvändigaste än att producera massa och papper, kanske kommer fibrerna ha andra användningsområden också.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #58 skrivet: 21 okt-23 kl 21:47 »
Jag håller ju inte med då skogsskövlingen är stor globalt sett. Skogar o annan växtlighet förmår inte längre suga upp överskottet som vi människor bidrar med. Det resulterar ju i stora miljöskador globalt sett. de nordiska skogarna suger inte heller upp lika mycket då skogen pga vårt klimat är i viloläge vintertid. Det gäller ju hela norra halvklotet. Annars håller jag med,fossilbränslen måste fasas ut snarast men det återstår fortfarande att vända CO2 kurvan till negativt. En enorm  utmaning.

Man skall inte se skogen i de länder som sköter den som en kolsänka, utan som en motpol till oss och de andra djuren. Det är framför allt havet som kan fungera som en kolsänka.
Visst är det bedrövligt med den avskogning som sker, men man måste kunna skilja på äpplen och päron. Vi i norden och andra länder med liknande skog kan producera timmer, massa och brännved med rätt liten påverkan på klimatet. Vi skall akta oss i Sverige för att lägga samma skuld på oss som den som hamnar på Brasilien. Vi har ett ansvar vi också, men vad vi kan bidra med är inte det samma som de kan.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kommer vedeldning att beskattas?
« Svar #59 skrivet: 31 okt-23 kl 20:15 »
ser man framåt så ska man nog inte hoppas på att skogen kommer att ge mer.
Jag tror nog att både åker och skog i vårt land kan producera mer framöver än vad den gör i år, längre växtsäsonger, ökad nederbörd och effektivare odling och ett varmare klimat ger mig hopp om ökade skördar och större uttag ur produktionsskogen. Att man får anpassa odlandet till de nya förutsättningarna ser jag som givet, evbeskattning och ökade svårigheter att få virket ur skogen om det inte tjälar och i bland kommer att vara betydligt blötare talar ju emot att man verkligen får fler kubikmeter ur skogen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare
Luffsen, Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser