Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8kvm med gjutjärnskamin  (läst 11032 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #60 skrivet: 10 nov-15 kl 17:25 »
Tunna torra pinnar, t ex av gran, brinner snabbt och ger en bra glödbädd

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #61 skrivet: 10 nov-15 kl 17:29 »
Det är nog snarare värmen än glödbädden i sig som stabiliserar, prova att värma snabbt med finhuggen riktigt torr ved, björk eller tall

tanten

  • Inlägg: 1
  • Tant med kolonilott!
    • Östergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #62 skrivet: 11 nov-15 kl 20:12 »
Hej!
Du har fått en massa goda råd om din kamin så det tänker jag inte fortsätta med. Men jag har en kolonistuga utan uppvärmning och hittade ett jättebra tips på Youtube, som gör att jag har mellan 20-22 grader inomhus. Med bara fyra värmeljus!!!! Testa i alla fall. Jag använder en bakform för franskbröd och ställer formen på en tegelsten som magasinerar värmen. Lycka till!

https://www.youtube.com/watch?v=wp5cRXytOJc

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #63 skrivet: 11 nov-15 kl 20:48 »
Man får gratulera till ett välisolerat hus. Fyra värmeljus, jag har 4 st lite större modell här som väger 160 gram tillsammans och har en brinntid på 9 timmar, ger knappa 200 watt. De kostar dock 10 kr vilket ger en kostnad på dryga femman per kWh, så det är ett dyrt sätt att värma ett hus med lite större behov.


torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #64 skrivet: 11 nov-15 kl 21:43 »
Det är ju också värt att tänka på att paraffinet i värmeljus har fossilt ursprung, så ur klimatsynpunkt är det minst lika illa att elda värmeljus som att värma huset med olja, fotogen eller gasol. Även om man har obegränsade ekonomiska resurser och kan tänka sig att betala 10 gånger så mycket som nödvändigt för energin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 5 användare (1 dolda)
Radar, Daniel-S, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser