Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med skinnet?  (läst 3878 gånger)

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #20 skrivet: 30 sep-09 kl 19:53 »
Vi har skickat till Svenska fårskinn AB i Sala. Men jag vet inte om det finns ff. Ägaren har tröttnat lite på slarviga fårägare somlämnar in trasiga skinn och inte kan förstå vilket jobb det ligger bakom!! De bereder skinnen vegetabiliskt och är ett litet "manuellt" garveri. Googla på det, kanske tar de ff emot skinn?

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #21 skrivet: 30 sep-09 kl 21:20 »
De slutade att ta emot skinn i december förra året.
Köttfår

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #22 skrivet: 01 okt-09 kl 20:08 »
Undrar varför de tröttnade....
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

naala

  • Inlägg: 107
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #23 skrivet: 02 okt-09 kl 09:37 »
Du får jämföra med vad du skulle kunna köpa ett skinn för, då är 500 kronor billigt. Jag var väl en av de som avvek från grundtråden men den gled ganska snart in på lönsamhet och det var det som jag ville bemöta.

Egna skinn måste vara en kanonpresent att både ge o få... :D


jo men det måste det väl vara  ???
Men säljer inte ikea skinn för typ 400?

menar att många väljer att handla där istället för att köpa ett "riktigt"
« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 11:17 av naala »

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #24 skrivet: 02 okt-09 kl 12:56 »
jo men det måste det väl vara  ???
Men säljer inte ikea skinn för typ 400?
Det går aldrig att jämföra sig med Ikea, då skulle man inte kunna producera eller sälja nånting...

Åk till en mindre butik som säljer skinn från egen eller närliggande lammuppfödning. De säljer inte skinn för 400.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #25 skrivet: 02 okt-09 kl 19:11 »
Jag har saltat två skinn idag!
Kommer att slakta mera framåt veckan.Tänkte skicka ev 7 skinn.vill ha dessa som mattskin,dvs full längd på håret,detta är ju snyggast.samt måste vara prydligast??eller har jag fel där?
Vad är enklast att sälja?mattskinn eller nerklippta till 3cm?

1000kr måste man ju ta för ett skinn skall "gå runt" 400kr är ju förlustaffär,bara beredning kostar ju 500 ink moms.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #26 skrivet: 02 okt-09 kl 20:21 »
Vi har hittills haft lättast att sälja 35 mm:s tvättbara (lockiga). Mattskinnen blir väldigt fina också men kanske lite mer svårsålda, folk vill gärna tvätta.... ;) I år har vi lämnat in både till 35 mms och mattskinn.

Det beror lite på vad det är för ull också, vissa typer gör sig inte så bra som klippt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #27 skrivet: 04 okt-09 kl 12:20 »
Apropå detta med att sälja till vänner och bekanta... jag fick en sådan där höjdarkommentar av en av mina vänner som ville köpa två skinn av mig... (innan jag hade berättat vad jag ville ha för mina skinn) "jag var på marknaden för någon vecka sedan och skinnen var så förbannat dyra, några låg t o m på över 1000-lappen", visste inte om jag skulle skratta eller gråta! Folk vet inte vad det kostar, skinnen är våran chans att få igen lite av de pengar man lagt ut under året!

 

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #28 skrivet: 04 okt-09 kl 20:42 »
Det var underbart att åka på studieresa till Gotland förra året. Där har skinnen blivit lite industri, de satsar verkligen på dem. Medveten avel, designutveckling, läckra butiker som säljer till kunniga, köpstarka kunder. Ett praktfullt stort skinn av högsta kvalitet kostar över 2500:-. Efterfrågan översteg tillgången. Man måste "bara" hitta kunderna. De där som åker till Gekås och Ikea och köper Kina-skinn och kallar det för riktiga skinn kan det aldrig bli kunder av. Tyvärr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser