Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar ni hitta på med era hundar?  (läst 18100 gånger)

Elsapälsa

  • Inlägg: 7
Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« skrivet: 15 jul-09 kl 13:10 »
Min hund Belse är ganska busig och när jag är på jobbet brukar han tugga sönder saker! En kompis sa till mig att jag måste aktivera honom mera, vi brukar vara ute på långa promenader när jag kommer hem från jobbet, han älskar att vara ute och springa av sig. Men jag undrar vad jag ska göra mer för att få honom lite lugnare? Vad brukar ni hitta på med era hundar?

Belse är en blandras på 1.5 år. (Border Collie/ Vorsteh)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 13:13 »
Jag har en liknande blandrashund som närmar sig 1,5 år (bordercollie + golden).
Hon blir mycket lugnare när man är ute och går med henne om hon får känna att hon gör nytta på något sätt, t ex bär packväskor med ett par flaskor vatten.
Annars är ett bra aktiveringssätt att hålla på med agilityliknande lekar - få henne att hoppa mellan stenar, balansera längs trädstammar och sånt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-09 kl 13:25 »
    Jag brukar ha tex en 'kampknut' eller nåt annat min Border Collie gillar, den gömmer jag på olika ställen  så får han leta reda på den.
 När han var valp gömde jag den på lätta ställen (tex bara liggande i lite högre gräs) sen ökar man svårighetsgraden.
  Är hunden ovan vid sånt får man börja som om den vore valp.
 Nu gömmer jag i träd så han får hoppa upp och hämta eller så kan han behöva dra i ett snöre för att den ska ramla ner...
Jag har svårt att hitta på tillräckligt svåra övningar numera.
 Jag tycker det utvecklar hundens tankeförmåga med såna övningar och en BC behöver använde skallen:)
 Godisregn på gräsmattan är ju en annan sak som är enkel att göra och låter hunden använda nosen.                
 Det finns hur mycket som helst att hitta på. Om man får idétorka är Min bästa vän av Marie Hansson bra läsning:)
Här kommer en länk med tips också:
http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 15 jul-09 kl 13:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

putte95

  • Gäst
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-09 kl 13:32 »
våran juck russel är helt galen i pip leksaker "vilket inte vi gillar :-[". så vi brukar ta med en leksak ut till sjön och slänga ut den i vattnet några gånger             (20 meter)  så hon får simma och de älskar hon de med :D. om vi inte kör till sjön går man ner till ån och slänger den över ån så for hon simma från ena sidan till den andra (inte så strömt i ån)

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 22:06 »
Läs på SKK:s hemsida om dom båda raserna din hund är, så ser du snart vad den behöver.
En stilla undran är varför du inte gjort det tidigare?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 22:11 »
Skogsmullan: Vanliga 'aktiveringsövningar' passar dom flesta hundar oavsett ras! Det kan inte vara nödvändigt att spamma varenda tråd för att du blir lite Grrr, eller hur du nu uttryckte dig;)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 22:16 »
På tal om pipleksaker så är min hund rädd för sådana. Med mycket lirkande och vänliga ord kan det gå att få henne att hålla i en pipleksak, men då bara försiktigt så den inte piper. Och det första hon gör sedan är att bära iväg den och gömma den någonstans långt bort där hon inte brukar vara till vardags.
Däremot gillar hon saker som prasslar när man tuggar på dem - t ex gamla PET-flaskor. Vedträn och tuggknutar fungerar också bra. Tuggben av råhud är det ingen mening att ge henne. När ett sådant är helt nytt så duger det inte, det måste ligga till sig någon vecka, gärna på ett ställe där hon själv har gömt det. Sedan äter hon upp hela tuggbenet på ett par timmar och blir dålig i magen.

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 22:29 »
Skogsmullan: Vanliga 'aktiveringsövningar' passar dom flesta hundar oavsett ras! Det kan inte vara nödvändigt att spamma varenda tråd för att du blir lite Grrr, eller hur du nu uttryckte dig;)
Mvh Charlotte

I första hand ska man verkligen försöka utföra aktiveringar som hunden har i blodet.
Det är att göra det lätt för sig att bara leka med pipleksaker och låta hunden dra i en knuta.
Tror att det inte skulle finnas så många "problemhundar" om alla gjord vad rasen kräver.

Elsapälsa

  • Inlägg: 7
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-09 kl 00:18 »
Läs på SKK:s hemsida om dom båda raserna din hund är, så ser du snart vad den behöver.
En stilla undran är varför du inte gjort det tidigare?

Jag vet att Bordercollie är en vallhundsras och Vorsteh är en jakthundsras. Jag varken jagar eller vallar med min hund, är det det du menar att jag borde göra?
Det är en trevlig och snäll hund och han mår bra. Vi brukar leka, han älskar att vara ute och springa och upptäcka och även att promenera med mig. Han är mycket lydig, vi brukar träna på Brukshundsklubben.


Elsapälsa

  • Inlägg: 7
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #9 skrivet: 16 jul-09 kl 00:20 »
    Jag brukar ha tex en 'kampknut' eller nåt annat min Border Collie gillar, den gömmer jag på olika ställen  så får han leta reda på den.
 När han var valp gömde jag den på lätta ställen (tex bara liggande i lite högre gräs) sen ökar man svårighetsgraden.
  Är hunden ovan vid sånt får man börja som om den vore valp.
 Nu gömmer jag i träd så han får hoppa upp och hämta eller så kan han behöva dra i ett snöre för att den ska ramla ner...
Jag har svårt att hitta på tillräckligt svåra övningar numera.
 Jag tycker det utvecklar hundens tankeförmåga med såna övningar och en BC behöver använde skallen:)
 Godisregn på gräsmattan är ju en annan sak som är enkel att göra och låter hunden använda nosen.                
 Det finns hur mycket som helst att hitta på. Om man får idétorka är Min bästa vän av Marie Hansson bra läsning:)
Här kommer en länk med tips också:
http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html
Mvh Charlotte


Tack så jättemycket för konstruktiva tips! :D Det verkar som att du besitter lite mer kunskap än användaren "Skogsmullan"  ;D

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-09 kl 14:01 »
Jag vet att Bordercollie är en vallhundsras och Vorsteh är en jakthundsras. Jag varken jagar eller vallar med min hund, är det det du menar att jag borde göra?
Det är en trevlig och snäll hund och han mår bra. Vi brukar leka, han älskar att vara ute och springa och upptäcka och även att promenera med mig. Han är mycket lydig, vi brukar träna på Brukshundsklubben.



Varför skaffar man en hund med såna raser i sig om man skiter i vad dom har i sina gener?
Det är verkligen inte konstigt att det finns så mycket bekymmer betr. hunderiet.
Egotrippat värre.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #11 skrivet: 16 jul-09 kl 14:10 »
Det här med att olika hundraser skulle vara förprogrammerade för olika slags beteenden är en ganska stor överdrift. Visst finns det skillnader mellan olika raser, men skillnader mellan olika individer av samma ras tar ändå överhand om det inte är någon ovanligt sönderavlad/inavlad ras man har att göra med. Det mesta av beteendet och instinkterna är ju ändå gemensamt för alla slags hunddjur.

Ett av de största felen en hundägare kan göra är att tro att en hund har vissa specifika behov, och ska uppfostras och aktiveras på ett visst bestämt sätt, bara för att det påstås att just den rasen har de-och-de egenskaperna. Man måste lära känna sin hund-individ utan att ha några förutfattade meningar om vad det ska bli av den, innan man bestämmer hur man ska hantera den.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #12 skrivet: 16 jul-09 kl 14:29 »
Varför skaffar man en hund med såna raser i sig om man skiter i vad dom har i sina gener?
Det är verkligen inte konstigt att det finns så mycket bekymmer betr. hunderiet.
Egotrippat värre.

Jag tycker att du borde tänka på din attityd lite.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Elsapälsa

  • Inlägg: 7
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #13 skrivet: 16 jul-09 kl 15:59 »
Varför skaffar man en hund med såna raser i sig om man skiter i vad dom har i sina gener?
Det är verkligen inte konstigt att det finns så mycket bekymmer betr. hunderiet.
Egotrippat värre.

Men Skogsmullan, kan du inte berätta för mig istället vad du brukar göra med dina hundar? Dina 3 golden retrivers och 3 greyhounds. Vad gör du med dem, jagar du med dina retrivers? Kapp-tränar du med dina greyhounds? Varför bara bete sig illa istället för att faktiskt svara i tråden? Du kanske inte vet vad du ska svara?

Elsapälsa

  • Inlägg: 7
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #14 skrivet: 16 jul-09 kl 16:02 »
Idag när jag kom hem från jobbet tog vi först en promenad och sedan tränade vi lite sök på tomten. Han fick leta godisbitar på lite olika ställen, det tyckte han var roligt!
Sedan när jag släppte ut katterna igen efter att de ätit släppte jag faktiskt ut Belse också, så han får springa av sig lite.  :)

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #15 skrivet: 16 jul-09 kl 16:06 »
Jag har lärt min Dansksvenska gårdshund att städa. D.v.s. han plockar upp saker som ligger på golvet och lägger det i en korg. Aktivering och hjälp i hemmet
Karin på Sagolika Höö

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #16 skrivet: 16 jul-09 kl 16:07 »
En sak som man ska komma ihåg i all träning, är att lära hunden vara passiv.
Många hundar med mycket motor har inget problem att komma upp i varv och att arbeta med allt. Det svåraste för dessa djur är att kunna vara stilla utan att göra något.
Träna på att låta hunden bara ligga när ni är ute i skogen. Den ska inte göra något alls.
Lär den samma sak på en bänk inne i stan.

Utöver det har du fått jättemycket bra råd!  :D


Gunilla0

  • Gäst
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #17 skrivet: 16 jul-09 kl 21:03 »
Ett boktips till bara: "Aktivera din hund" av Charlotte Swanstein. Hon har ett bra helhetsgrepp på hur en lagom och tillräckligt aktiv dag för en hund kan se ut
och bra tips på aktiviteter.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #18 skrivet: 16 jul-09 kl 21:15 »
Varför skaffar man en hund med såna raser i sig om man skiter i vad dom har i sina gener?
Det är verkligen inte konstigt att det finns så mycket bekymmer betr. hunderiet.
Egotrippat värre.

Att kalla ElsaPälsa för egotrippad tycker jag är faktiskt är ganska taskigt. Själv hade jag blivit ledsen för en sådan kommentar. Jag tycker inte det finns någonting som säger att ElsaPälsa skiter i sin hunds behov eller att hon inte förstår behoven. Tvärtom!
Gunilla

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #19 skrivet: 16 jul-09 kl 21:20 »
Men Skogsmullan, kan du inte berätta för mig istället vad du brukar göra med dina hundar? Dina 3 golden retrivers och 3 greyhounds. Vad gör du med dem, jagar du med dina retrivers? Kapp-tränar du med dina greyhounds? Varför bara bete sig illa istället för att faktiskt svara i tråden? Du kanske inte vet vad du ska svara?

Jag ägnar i princip all min lediga tid åt hundarnas intressen! Mina 2 äldsta LABRADORER fyllde 13 år i april och är i mycket fin form. Tiken har fått hålla på med sin älsklingssyssla retrieverjakt i hela sitt liv, medan hennes brorsa har viltspårat, fick sitt champoionat redan vid 3 års ålder. Sen har vi ställt upp då polisen ringt oss för att spåra skadat vilt, och även vid skadeskjutningar.
Den tredje labbisen är 9 år och pysslar med agility, personspår, lite retrieverjakt....
Mina 3 greyisar är tävlingshundar. Det var mina 2 andra också som gick bort i våras.

Utöver detta får dom långa spromenader på väldigt många olika ställen....vi växlar betr. miljöerna.
Inga standardrundor här inte.
Och; dom mår sååå enormt bra! Är harmoniska som få.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser