Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takgenomföring tegeltak  (läst 1625 gånger)

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
Takgenomföring tegeltak
« skrivet: 09 feb-19 kl 13:32 »
Hejsan!

Hur fanken gör man med en sådan här rörgenomföring som nu inte ligger mitt i en takpanna? Finns det något på bygghandeln som passar? Hade dit nå klet förut, men det håller ju inte permanent. Eller det kanske beror på kletet förstås.  ;D

Tack på förhand!


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #1 skrivet: 09 feb-19 kl 16:21 »
Vet inte hur man gör men om man ska använda klet så är sikaflex väldigt bra klet. Limmar, håller trots sol, vind och vatten samt är elastiskt. Har använt det på båtar, det håller. https://webshop.maskinochverktyg.se/Doc/100/00/10000052.PDF
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #2 skrivet: 09 feb-19 kl 16:41 »
Försök inte täta mellan röret och takpannan, se istället till att genomföringen genom underlagspappen är tät. Och att den är gjord så att pappen inte riskerar att rivas sönder om röret rör på sig, t ex om ett snöras vill släpa med sig det.  Det finns speciella gummibälgar för det ändamålet.

Om du vill täta där röret går upp genom takpannan, så ersätt takpannan med en plåt som går in under ovanliggande takpannor och ligger ovanpå takpannorna nedanför, ordna en tät genomföring mellan röret och plåten (t ex genom att svetsa eller hårdlöda fast en kort rörstump i plåten, trä in röret i denna och fyll ut med någon tätningsmassa som inte hårdnar däremellan).

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #3 skrivet: 09 feb-19 kl 19:47 »
Sikaflex ska jag lägga på minnet.

Den där gummimuffen, är det någonting man hittar på Bauhaus?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #4 skrivet: 09 feb-19 kl 20:39 »
Man borde rimligtvis kunna hitta gummibälgarna på byggvaruhus, men jag har aldrig försökt köpa någon sådan. Bara sett på när takläggare har monterat dem.

Det är bra att dra öronen åt sig om någon pratar om Sikaflex numera.  För 25-30 år sedan var Sikaflex lika med en mycket bra uretantätningsmassa, då var den det enda som såldes under det varumärket.
Men numera finns det ett helt sortiment av alla möjliga och omöjliga byggtätningsmassor och "kläggmedel" som heter Sikaflex. Förutom den ursprungliga uretanmassan så finns det också t ex latex, butyl, silikon m fl sorters tätningsmassor som heter Sikaflex idag. Undrar om det inte också finns sättlim under det namnet.
Och uretanmassor som motsvarar den "ursprungliga" Sikaflex säljs idag av alla leverantörer som håller sig med ett sortiment av olika byggtätningsmassor under eget märke, finns till och med på Biltema!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #5 skrivet: 09 feb-19 kl 20:46 »
Jag var otydlig men länken var tydlig. Med "Sikaflex" avsåg jag Sikaflex 221 som visas i länken. Det är ett polyuretanmedel jag använt rätt mycket. Jag har ingen erfarenhet av moderna medel utom silikon som är helt värdelöst eftersom det förvandlas till lösa gummisnoddar när solen lyst på det ett tag. Sikaflex är kanske inte det bästa som finns, jag vet inte eftersom jag hittills inte råkat på något som Sikaflex 221 misslyckas med. Nä, jag säljer inte Sikaflex 221.  :P
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Takgenomföring tegeltak
« Svar #6 skrivet: 09 feb-19 kl 23:04 »
Hör ni, tack ska ni ha. Ska kolla om jag inte hittar en sådan gummibälg. Och Sikaflex in case of. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hans Hultén, von tratt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser