Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgval fönster  (läst 663 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Färgval fönster
« skrivet: 04 feb-19 kl 23:05 »
Nu när snön lagt sig och vedspisen är funnen har sökandet efter en TGB 30 så att jag kan komma ut till torpet överhuvudtaget satt igång på allvar. Innan var det mer en kul grej. Amaroken känns inte längre tillförlitlig i den snödynerna som ligger ca 1km mellan mig och marken.

Vid dessa googlingar och annat span i bloggar så hittar jag ibland torp eller iallafall äldre byggnader som är timmer och röda med vita fönster och knutar.
Dock har många träfärgade fönster medans karmen fortfarande är vit. Är det någon som har tips på vilken typ av färg som används?
Tänkte jag skulle kolla det hos den lokalafärgbutiken på fredag när jag passerar under dagen.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Färgval fönster
« Svar #1 skrivet: 05 feb-19 kl 08:13 »
färgtypen skall vara linoljefärg på träfönster.
kulören skiftar däremot beroende på landskap och byggnadstid. "träfärg" tänker jag spontant ocker eller guldocker . Att man målade med olika kulörer på båge och karm/foder var vanligt ända in på 50-talet. själv har jag köpenhamnsgrönt på foder och gråtonade fönster. Fasaden Falu slamfärg. Allt enligt som var mode 1878.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Färgval fönster
« Svar #2 skrivet: 05 feb-19 kl 18:51 »
färgtypen skall vara linoljefärg på träfönster.
kulören skiftar däremot beroende på landskap och byggnadstid. "träfärg" tänker jag spontant ocker eller guldocker . Att man målade med olika kulörer på båge och karm/foder var vanligt ända in på 50-talet. själv har jag köpenhamnsgrönt på foder och gråtonade fönster. Fasaden Falu slamfärg. Allt enligt som var mode 1878.
Tack! Hade mina små förhoppningar på att du skulle komma med dina kloka tankar.
Har också tittat på ocker. Har dock lite svårt att se vad som passar tiden runt mälaren.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 7 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser