Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förena små avläggare  (läst 1666 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Förena små avläggare
« skrivet: 23 dec-18 kl 17:15 »
Hej på er!

En fundering såhär i juletid!

I ”Boken om biodling” (senaste upplagan) så står det i avsnittet om små avläggare att man kan göra flera små i samma låda (typ 3 ramar) med varsitt fluster och sedan mot slutet av säsongen avlägsna skiljeväggarna för att få ert överskott på drottningar och samtidigt skapa en invintringsbar större avläggare.

Detta går ju på tvärsen mot det man lärt sig om förening av samhällen och det slagsmål det kan innebära.  Enligt det jag lärt mig borde det ju bli fullt krig i lådan om man plockar bort skiljeväggarna, eller delar de redan doft då de levt i samma låda?

För mig som hobbyodlare som har mellan 2 och 5 samhällen olika säsonger skulle detta ju innebära ett enkelt sätt att göra en avläggare och få nån drottning över som kan hängas in i något annat samhälle  som behöver en ny vid invintring.

Era tankar om detta?

God jul 🐝🎄

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förena små avläggare
« Svar #1 skrivet: 23 dec-18 kl 18:16 »
De delar doft. Om du inte på något vis lyckas att avdela väggar och botten så de blir helt ogenomträngliga åt alla håll och det är nog ogörligt.
Jag gjorde två avläggor i en låda med hel avdelare emellan (5 ramar var) och med varsitt fluster åt motsatta håll. Det slutade med att de flesta bina flög till den ena halvan varvid den andra halvan dränerades kraftigt på bin. Så jag tog bort avdelaren, bina blev nöjda och bråkade inte med de bin som satt kvar i den halvtomma delen. Dock hade jag inga drottningar i avläggorna utan bara ägg och larver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Förena små avläggare
« Svar #2 skrivet: 23 dec-18 kl 21:04 »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena små avläggare
« Svar #3 skrivet: 25 dec-18 kl 15:41 »
Hej på er!

En fundering såhär i juletid!

I ”Boken om biodling” (senaste upplagan) så står det i avsnittet om små avläggare att man kan göra flera små i samma låda (typ 3 ramar) med varsitt fluster och sedan mot slutet av säsongen avlägsna skiljeväggarna för att få ert överskott på drottningar och samtidigt skapa en invintringsbar större avläggare.

Detta går ju på tvärsen mot det man lärt sig om förening av samhällen och det slagsmål det kan innebära.  Enligt det jag lärt mig borde det ju bli fullt krig i lådan om man plockar bort skiljeväggarna, eller delar de redan doft då de levt i samma låda?

För mig som hobbyodlare som har mellan 2 och 5 samhällen olika säsonger skulle detta ju innebära ett enkelt sätt att göra en avläggare och få nån drottning över som kan hängas in i något annat samhälle  som behöver en ny vid invintring.

Era tankar om detta?

God jul 🐝🎄


Det beror dels på vad skiljeväggen består av, och dels när på säsongen man förenar genom att dra bort skiljeväggarna.

Mina 4-lingar (som jag tillverkade under förra årtusendet) har 12 mm plyfa som skiljeväggar. I dessa måste man vid förening efter Midsommar spraya bina med Anis för att det inte ska uppstå bråk. Här är skiljeväggarna helt enkelt för tjocka och solida, trots att bina går sida vid sida på 2+2+2+2 ramar innan förening.

I de parningskupor som vi använder oss av idag, http://paradisehoney.net/en/project/nuc-and-mate-series/  så är skiljeväggen tillverkad av tunn plast, och bina kan återförenas när som helst under hela året utan att det uppstår bråk.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Förena små avläggare
« Svar #4 skrivet: 26 dec-18 kl 09:28 »
Det beror dels på vad skiljeväggen består av, och dels när på säsongen man förenar genom att dra bort skiljeväggarna.

Mina 4-lingar (som jag tillverkade under förra årtusendet) har 12 mm plyfa som skiljeväggar. I dessa måste man vid förening efter Midsommar spraya bina med Anis för att det inte ska uppstå bråk. Här är skiljeväggarna helt enkelt för tjocka och solida, trots att bina går sida vid sida på 2+2+2+2 ramar innan förening.

I de parningskupor som vi använder oss av idag, http://paradisehoney.net/en/project/nuc-and-mate-series/  så är skiljeväggen tillverkad av tunn plast, och bina kan återförenas när som helst under hela året utan att det uppstår bråk.


Tack för svar!

Väggarna är av något plyfa-liknande men endast 3-4 mm. Det är dessutom små glipor så helt tätt är det inte.

Rent fysiologiskt, vad gör anis? Dämpar feromondoften? Funkar citrongräsolja på liknande sätt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena små avläggare
« Svar #5 skrivet: 26 dec-18 kl 13:34 »
Rent fysiologiskt, vad gör anis?

Binas luktorgan känner inte igen doften av främmande bin de närmsta timmarna efter att man sprayat med anis. Kan säkert funka med andra starkt luktande ämnen också, men det har jag ingen erfarenhet av.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Förena små avläggare
« Svar #6 skrivet: 26 dec-18 kl 20:27 »
Binas luktorgan känner inte igen doften av främmande bin de närmsta timmarna efter att man sprayat med anis. Kan säkert funka med andra starkt luktande ämnen också, men det har jag ingen erfarenhet av.

Verkar rimligt! Späder du anisoljan med vatten i sprayflaska eller hur gör du?


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förena små avläggare
« Svar #7 skrivet: 27 dec-18 kl 09:54 »
Verkar rimligt! Späder du anisoljan med vatten i sprayflaska eller hur gör du?

Exakt! Två droppar anisolja i 0,5 liter vatten.

Det enda man behöver tänka på är att blandningen kan kristalliseras/övergå i fast form på hösten om den förvaras under 15-20 grader. Men blir flytande igen om man tar in den i värmen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Förena små avläggare
« Svar #8 skrivet: 27 dec-18 kl 19:55 »
Exakt! Två droppar anisolja i 0,5 liter vatten.

Det enda man behöver tänka på är att blandningen kan kristalliseras/övergå i fast form på hösten om den förvaras under 15-20 grader. Men blir flytande igen om man tar in den i värmen.

Tack så mycket för hjälpen 😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, skräptanten, Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser