Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elradiatorer  (läst 1923 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Elradiatorer
« skrivet: 25 sep-18 kl 19:58 »
Jag skulle behöva några elradiatorer till några friggebodar.
Har fått information om att oljefyllda är bättre, för behagligare värme och brandrisk om något ligger mot dom.
Nån som vet om det stämmer?

Vill ha element på 230 V och helst två effektlägen, för att kunna hålla lite värme med lägre effekt så inte säkringarna ryker om jag har något annat igång.

Jag lyckas inte hitta några oljefyllda med två effektlägen.
Nån som vet av sådana?

Nå andra förslag på element?

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Elradiatorer
« Svar #1 skrivet: 25 sep-18 kl 20:20 »
Utan olja eller fläkt eller modern termostat blir de omväxlande mycket varma och kalla, helt enkelt. De flesta radiatorer har termostat, så man ställer inte in effekt utan önskad temperatur.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elradiatorer
« Svar #2 skrivet: 25 sep-18 kl 20:30 »
Termostaten slår bara av och på förbrukningen, den ändrar inte effekten.
Självklart ska det vara termostat på elementen också.
Men jag vill ha minst två effektlägen för att kunna köra på lägre effekt, när det bara ska vara grundvärme.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elradiatorer
« Svar #3 skrivet: 25 sep-18 kl 20:46 »
Dom oljefyllda är mycket mycket säkrare än dom där plåtlådorna.
Nackdelen är att dom är trögare till att få fart på värmen i stugan.

Dubbla effektlähen har jag inte sett, men inte heller sökt efter de senaste åren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elradiatorer
« Svar #4 skrivet: 25 sep-18 kl 20:52 »
Se till att den inte är kopplad på samma fas som dina mest strömslukande verkstadsmaskiner så skall det nog gå bra. Eller stäng helt enkelt av radiatorn innan du skall starta upp någon maskin. Om du ändå skall dit och byta effektläge kan du ju lika gärna stänga av.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elradiatorer
« Svar #5 skrivet: 25 sep-18 kl 22:06 »
Köp oljefyllda radiatorer för 400 V, och koppla dem till 400 V då du vill ha hög effekt respektive 230 V vid låg effekt. Kan möjligen bli problem om de har elektronisk termostat eller andra finesser som inte vill fungera vid för låg spänning.
Eller också väljer du 230 V-radiatorer och kör dem på halva spänningen vid låg effekt, t ex genom att lägga en diod i serie. Även detta bör nog undvikas vid elektronisk termostat. Om du har flera radiatorer på samma fas, vänd dioderna åt olika håll så att inte all last kommer på ena halvperioden hos växelspänningen.

Annars brukar någotsånär moderna elradiatorer utan oljefyllning vara fullt acceptabla, om de är av pålitliga märken (t ex Nobø).

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elradiatorer
« Svar #6 skrivet: 26 sep-18 kl 00:30 »
Har fått information om att oljefyllda är bättre, för behagligare värme och brandrisk om något ligger mot dom.
Nån som vet om det stämmer?

Vill ha element på 230 V och helst två effektlägen, för att kunna hålla lite värme med lägre effekt så inte säkringarna ryker om jag har något annat igång.

Har erfarenhet av båda. Oljefyllda ger bättre värme och lukt därför att de inte blir lika varma som den gamla sorten. De knäpper inte lika mycket som den gamla sorten. Det finns oljefyllda, eller fanns, med två effektlägen. Vet inte var man hittar dem nuförtiden. Annars kan du ju dra ned termostaten på de som bara ha ett effektläge.

Den stora skillnaden är att de gamla blir jättevarma på en liten yta, damm och annat bränns, medan oljefyllda blir ganska varma över hela ytan, damm och liknande bränns inte. Därför ger oljeradiatorer behagligare värme, helt enkelt för att de nyttjar konvektion mer än de gamla som huvudsakligen nyttjade strålning, men inne i radiatorn.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elradiatorer
« Svar #7 skrivet: 26 sep-18 kl 08:17 »
Se till att den inte är kopplad på samma fas som dina mest strömslukande verkstadsmaskiner så skall det nog gå bra. Eller stäng helt enkelt av radiatorn innan du skall starta upp någon maskin. Om du ändå skall dit och byta effektläge kan du ju lika gärna stänga av.

Det är för att slippa skotta mig fram till stugorna och slå av och på, som jag vill sänka effekten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elradiatorer
« Svar #8 skrivet: 26 sep-18 kl 08:25 »
Köp oljefyllda radiatorer för 400 V, och koppla dem till 400 V då du vill ha hög effekt respektive 230 V vid låg effekt. Kan möjligen bli problem om de har elektronisk termostat eller andra finesser som inte vill fungera vid för låg spänning.
Eller också väljer du 230 V-radiatorer och kör dem på halva spänningen vid låg effekt, t ex genom att lägga en diod i serie. Även detta bör nog undvikas vid elektronisk termostat. Om du har flera radiatorer på samma fas, vänd dioderna åt olika håll så att inte all last kommer på ena halvperioden hos växelspänningen.

Annars brukar någotsånär moderna elradiatorer utan oljefyllning vara fullt acceptabla, om de är av pålitliga märken (t ex Nobø).

Inget av dina förslag blir bra, eftersom jag tänkt sälja stugorna och det blir 230 V in till dom och kunderna vill förmodligen bara kunna stoppa i kontakten och inte fippla med dioder eller nå annat.

Jag vill göra dom klar för försäljning direkt annars kunde jag tillfälligt satt in element på lägre effekt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Elradiatorer
« Svar #9 skrivet: 26 sep-18 kl 08:48 »
Köpte ett gäng oljefyllda element för 230V. Billiga från rusta. De hade inställning för frostvakt på termostaten

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elradiatorer
« Svar #10 skrivet: 26 sep-18 kl 09:06 »
Köpte ett gäng oljefyllda element för 230V. Billiga från rusta. De hade inställning för frostvakt på termostaten

Vad innebär frostvakt?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elradiatorer
« Svar #11 skrivet: 26 sep-18 kl 10:36 »
Vad innebär frostvakt?

Frostvaktläge på termostaten innebär ett fast (eller tydligt markerat) läge för ca +5 grader.
Det finns också små elradiatorer på 200-300 W som kallas för frostvakter, de är tänkta just för att kunna hålla t ex ett pumphus eller en matkällare frostfri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Elradiatorer
« Svar #12 skrivet: 26 sep-18 kl 10:42 »
Kan du inte klämma dit två stycken små oljefyllda istället för en stor? Ungefär samma pris och så kan du ställa en på den lägsta temperatur du accepterar i huset och den andra på den temp du helst vill ha, då sköter det sig självt. Så har jag gjort i ett utrymme som jag använder lite av och till, och det är trevligt men inte nödvändigt att det är varmt där, men det får absolut inte bli minusgrader.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elradiatorer
« Svar #13 skrivet: 26 sep-18 kl 10:54 »
Kan du inte klämma dit två stycken små oljefyllda istället för en stor? Ungefär samma pris och så kan du ställa en på den lägsta temperatur du accepterar i huset och den andra på den temp du helst vill ha, då sköter det sig självt. Så har jag gjort i ett utrymme som jag använder lite av och till, och det är trevligt men inte nödvändigt att det är varmt där, men det får absolut inte bli minusgrader.

Det ska sitta två, en under varje fönster och de bör vara på 700-1000 W max. för att hålla full värme om man vill.
Har jag bara ena på och det blir kallt ute en längre tid, så är det risk att det blir för kallt vid ena fönstret.
Därför jag vill kunna ställa båda på halvfart.

 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Elradiatorer
« Svar #14 skrivet: 26 sep-18 kl 12:47 »
Vi har element med fläkt som går att ställa på 900w eller 1800w har även en liknande äldre som är på 1000w och 2000w kanske kunde vara nått? Fläktfunktionen kan man välja att ha igång eller inte separat.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, Trolle_85, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser