Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra i ordning gammal bil  (läst 3486 gånger)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Göra i ordning gammal bil
« skrivet: 13 sep-18 kl 12:29 »
Har min farmors gamla Fiat 600 ståendes ute på logen. Den är från början på 60-talet. Farmor dog -92 och då kördes bilen hit och stod först hos mina föräldrar och när vi flyttade hit så gjorde den det också. Maken och sonen fick ett ryck för några år sedan att de skulle göra i ordning den. Det gick sådär och nu bara står den.
Frågan är finns det folk som tar sig an att renovera en sådan bil? Tänker som hobbyprojekt. Att lämna in den på en verkstad är inte aktuellt för där kostar det ju en halv förmögenhet bara att kolla oljan. Jag menar inte att någon ska göra det gratis såklart men kanske för en fast summa plus de delar som behövs. Bilen behöver inte vara i nyskick utan i bruksskick.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #1 skrivet: 13 sep-18 kl 14:43 »
Det är knappast troligt att det går att leja ut ett sådant jobb och få det bra gjort till en anständig kostnad. Om en veteranbil ska renoveras, så måste det nästan göras av ägaren själv eller en som personligen är intresserad av att få bilen i skick.

Om bilägaren inte vill göra jobbet själv, bör hen åtminstone vara tillräckligt kunnig och insatt i bilens skick för att veta vad som ska göras och i princip hur jobbet ska göras.

Har bilen stått i ca 25 år så får man nog framför allt räkna med arbeten med broms- och kopplingshydraulik - byta alla gummidelar i bromscylindrar osv är inte helt osannolikt. Man får nog också räkna med grundlig sanering av förgasare och resten av bränslesystemet, byte av bränsleslangar mm. Om bilen har stått stilla på egna hjul hela tiden (inte uppallad, inte rullad fram och tillbaks någon gång om året), så kan det finnas risk för skador på hjullager.  Sist men inte minst får man vara beredd på risken att motorn har fastnat ihop (kolvar rostat fast i cylinderloppen), den risken är stor om motorn inte var ordentligt varmkörd då den stängdes av sista gången innan bilen ställdes undan.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #2 skrivet: 13 sep-18 kl 20:55 »
...och alltid frågan om hur mkt rosten käkat. Fiat 600 var rostburkar och golv o sidobalkar brukar alltid vara problem.Att den stått på loge är ju bra men även där rostar bilar,om än lite långsammare. Skulle det behövas rostlagning krävs det nästan att ägaren själv har kunnande o intresse,att leja för det kostar då det oftast tar tid för en seriös renovering.  Det första som troligen behövs göras är ju en genomgång av bilen såväl mekaniskt som karrosserimässigt. Först därefter kan man bedöma kostnader  och tidsåtgång.  Bilmodellen är ju intressant och trevlig att köra så är man bara beredd på att det kostar en slant för att få den på gatan igen kan det vara mödan värd. renoverade själv för ett 20-tal år sedan en Neckar 1100 (Fiat 1100 i tysk tappning) .den var från början i skapligt skick men mekaniskt var den slut. Dock är det alltid enklare att renovera mekanik än laga rost . bilen rullar fortfarande men med nya ägare då jag sålde den efter renovering för andra projekt. Är ju anglofil...

piggetröska

  • Gäst
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #3 skrivet: 13 sep-18 kl 21:12 »
Skall inte kostnader för iordningsställande ställas mot förväntat värde på bilen vid färdigställandet?

En snabb titt på Blocket visar att en Fiat 600 som 'inte är startad på några år'  betingar ett pris på 30 000 kr. En annan Fiat 600 där man i år verkar ha vridit om startnyckeln med positivt resultat betingar 80 000 kr.

Piggetröskan

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #4 skrivet: 13 sep-18 kl 21:28 »
inte om man har tänkt behålla bilen. 80000 skulle jag aldrig betala för en Fiat 600. det finns betydligare  mer intressanta bilar för de pengarna. dessutom är ju priserna förväntade priser,knappast vad man får. Dock är ju priserna i Europa betydligt högre än i Sverige så det är kanske den marknaden man vänder sig till. I sverige har ju intresset för europeiska bilar droppat betänkligt de sista 10 åren,många renoveringsobjekt blir idag stående och är svårsålda. Det är amerikanare idag som gäller,både på bilutställningar och andra evenemang. Tyvärr syns färre o färre europeer ute.
I europa är det lite tvärtom,där letar man särskilt det egna landets bilar. Hur många tyska bilar har inte återvänt hem och även franska. Vet om åtskilliga taunusar och mercedes som åkt iväg för att inte prata om oplar,särskilt de större modellerna.

piggetröska

  • Gäst
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #5 skrivet: 13 sep-18 kl 21:44 »
Priserna på blocket är en indikation inom vilket härad värdet på försäljningsobjektet befinner sig i. Att du målarmästare inte kan tänka dig att betala 80 papp för en Fiat 600 innebär inte att någon annan resonerar likadant.

Piggetröskan

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #6 skrivet: 15 sep-18 kl 00:53 »
 :D...Kollade priser men då är dom så att säga i toppskick...Då höga priser...Har man en raritet och inte tid med restaurering så är nog det bästa att sälja i befintligt skick...inte kladda sönder bilen med tvivelaktiga lagningar...Man har ju sett på olika forum hur man totalt fördärvad klenoder,typ gamla volvo Duett...Byggt om dom till trams...Original gäller för gamla fordon...Möss gör ju sitt åt inredning...Ålder gör sitt åt alla dörrlister...Allt gummi i hjuluppphängningar...Tidskrävande projekt om man säger så....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #7 skrivet: 15 sep-18 kl 08:50 »
Eller så lagar man bara felen och kör den som den är.
Orenoverade bilar med patina, verkar också vara eftertraktade i vissa kretsar.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #8 skrivet: 15 sep-18 kl 14:08 »
de kretsarna är oftast de som inte har råd eller kunnande att fixa bilarna. att köra omkring i en bil som är halvrostig och där många detaljer inte längre funkar är ju bara korkat. de bilarna brukar inte heller vara kvar så länge. ett vettigt körbart objekt blir snart en dåligt renoveringsobjekt som ingen vill ha. det är så man utarmar bilparken på äldre fordon. Är man intresserad av en bil skall den givetvis vara i ett sådant skick att den är snygg o hel att titta på. den behöver absolut inte vara i toppskick men vara representativ för sin tid.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #9 skrivet: 15 sep-18 kl 14:26 »
de kretsarna är oftast de som inte har råd eller kunnande att fixa bilarna. att köra omkring i en bil som är halvrostig och där många detaljer inte längre funkar är ju bara korkat. de bilarna brukar inte heller vara kvar så länge. ett vettigt körbart objekt blir snart en dåligt renoveringsobjekt som ingen vill ha. det är så man utarmar bilparken på äldre fordon. Är man intresserad av en bil skall den givetvis vara i ett sådant skick att den är snygg o hel att titta på. den behöver absolut inte vara i toppskick men vara representativ för sin tid.

Nu hänger du nog inte med på vad som händer bland bilintresserade eller så tolkade du mitt inlägg fel.

De jag menar har både råd och kunnande, men de tokrenoverar inte så den blir bättre än ny.
Ofta så är de bilarna i bättre skick än vad Svensson åker omkring i.
De lagar och håller efter fordonen, så de är i bra skick.
Men om det är nå skönhets fel, så behåller de det i det skick det är, det kallas patina.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #10 skrivet: 15 sep-18 kl 14:37 »
Kan tillägga att en jag vet om som har en bil som ser ut som något som legat på sjöbotten, var på en bilträff söderut, där det förekommit hysteriska polisen och besiktningsmän som hittar alla möjliga fel som inte finns.
Han fastnade i en sån kontroll och efter att 10 - 15 man gått igenom bilen i flera timmar och inte fick till ett påpekande, mer än att nummerplåten satt fel, fast den satt på original platsen.

Däremot var det en med en amerikanare som hämtats ut från leverantören dagen innan och bara gått några mil, som åkte på ombesiktning.

piggetröska

  • Gäst
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #11 skrivet: 15 sep-18 kl 15:04 »
Instämmer i dina synpunkter, Ensamhet. Helrenoverade veteranbilar idag kan få lack i skyhög bättre kvalité än original, likadant med kromet. För att inte tala om skinnklädsel.

Som sagt, man skall inte döma hunden efter håren. Har en bekant  med en Toyota tidigt 80tal, har gått mer än 40' mil. Ser ut att kunna kollapsa när som helst. Ifall han blir polisstoppad hittar de inget.

Piggetröskan

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #12 skrivet: 16 sep-18 kl 13:07 »
Kan tillägga att en jag vet om som har en bil som ser ut som något som legat på sjöbotten, var på en bilträff söderut, där det förekommit hysteriska polisen och besiktningsmän som hittar alla möjliga fel som inte finns.
Han fastnade i en sån kontroll och efter att 10 - 15 man gått igenom bilen i flera timmar och inte fick till ett påpekande, mer än att nummerplåten satt fel, fast den satt på original platsen.

Däremot var det en med en amerikanare som hämtats ut från leverantören dagen innan och bara gått några mil, som åkte på ombesiktning.

Då kanske det var dig som jag såg på parkeringsplatsen i Kiel i våras. Flera rostiga svenskregistrerade bilar vid färjan. Jag gissade då på att de hade blivit plockade direkt av den stränga Autobahnpolisen och skickats hem igen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #13 skrivet: 16 sep-18 kl 14:11 »
Då kanske det var dig som jag såg på parkeringsplatsen i Kiel i våras. Flera rostiga svenskregistrerade bilar vid färjan. Jag gissade då på att de hade blivit plockade direkt av den stränga Autobahnpolisen och skickats hem igen.

Nä mig såg du inte, har aldrig varit där.
Det var nog vanliga ej bilintresserade svenskar boende i den del av Sverige som inte vet hur man kör på snöiga saltfria vägar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #14 skrivet: 16 sep-18 kl 15:53 »
Problemet med att ha en bil som ser ut som de legat på sjöbotten är att få den att stanna i det stadiet av nedbrytning. När lacken börjar släppa så äter salt, vatten och syre snabbt upp den.

Lite lättare med en gammal traktor som slipper vara på vägen. Då slipper man saltet och oftast är det tjockare gods.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #15 skrivet: 16 sep-18 kl 17:01 »
Problemet med att ha en bil som ser ut som de legat på sjöbotten är att få den att stanna i det stadiet av nedbrytning. När lacken börjar släppa så äter salt, vatten och syre snabbt upp den.

Lite lättare med en gammal traktor som slipper vara på vägen. Då slipper man saltet och oftast är det tjockare gods.

Om man inte vill ha smuts och mossa kvar så tvättar man av den och lägger klarlack över lack, ytrost och ren plåt, efter att man mattat ner den i vanlig ordning.
Inte högblank, utan matt eller sidenmatt klarlack, för att det inte ska se konstigt ut, så blir det lika hållbart som en vanlig lack utan skador.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #16 skrivet: 16 sep-18 kl 20:11 »
Nu för tiden kan man foliera bilen och det finns folier som ser ut som rost om man vill ha det

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #17 skrivet: 16 sep-18 kl 20:12 »
Angående fiat 600 så går den nog att sälja till Polen, dom älskar sånt där

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #18 skrivet: 16 sep-18 kl 20:58 »
Tack för tipsen ensamhet och fåret, jag har inte hängt med i utvecklingen... Då kanske man skulle testa sidenmatt klarlack på en blästrad bil som stått ute över natten. Skulle reta gallfeber på svärfar som vårdar sina bilar ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Göra i ordning gammal bil
« Svar #19 skrivet: 16 sep-18 kl 23:58 »
 :D...Finns väl till och med färg som ser ut som original rost  :D... Bor man i rätt klimat kan man köra med patina men här saltas det friskt och luft kan väl även dra in salt om man bor kustnära...Blir som man kör runt med ett brunt pulver  :D ....Fiat 600 pulver...Tunn plåt.... Bränner runt i en pulverhög runt ladan i full knyck...Man tycker ju att det är bäst att varsamt renovera en sådan kanske raritet men vill man hålla den i bruksskick och knattra runt året om får man nog ligga i med svetsen...Kanske svetsa med synergisk kraft  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser