Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Bra foderautomat  (läst 4100 gånger)

Aina

  • Inlägg: 38
    • Värmland
Bra foderautomat
« skrivet: 06 sep-18 kl 22:29 »
Önskar tips om bra foderautomat. Min nuvarande, en ”vanlig” modell i grön/vit plast från Granngården tillåter hönorna att sprätta ut alltför mycket på golvet, då dom söker efter det godaste (havrekrosset).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra foderautomat
« Svar #1 skrivet: 06 sep-18 kl 23:07 »
Har du en sådan med fack och de sprätter ut fodret ändå?   https://www.granngarden.se/foderautomat-hons-3-kg/p/1170786

Vi har en sådan utan fack och de hönsen sprätter ut rätt fort. I en annan hönsgård har vi ett avloppsrör med en Y-koppling i botten för dem att äta ur, där sprätter de inte ut. Fast det kan ju vara mera skötsamma höns där.

Hade ett tråg med trådfack förut som fungerade bra.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Bra foderautomat
« Svar #2 skrivet: 07 sep-18 kl 21:54 »
https://www.granngarden.se/fodertrag-hons/p/1018991 en sån har vi och där sprätter de nästan inte ut något alls.
Innan fick de mat på annat vis och då sprättes det hej vilt
Stone in my hand

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bra foderautomat
« Svar #3 skrivet: 08 sep-18 kl 22:47 »
Fodertråg funkar om man bara fyller det till 2/3, annars sprätter dom ut i alla fall. Jag har provat att ge ren havrekross och då sölar dom något helt bedrövligt. Ser ut som att dom hackar ur kärnan och lämnar såorna, det måste vara så.

Aina

  • Inlägg: 38
    • Värmland
SV: Bra foderautomat
« Svar #4 skrivet: 09 sep-18 kl 21:31 »
Jag har alltid trott, att hönorna kunnde sprätta ut ännu mer från ett fodertråg. Så fel jag har haft! Det får bli en sväng till Granngården igen. Tack för era svar!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bra foderautomat
« Svar #5 skrivet: 10 sep-18 kl 21:05 »
Jag tycker inte fodertrågen funkar så bra, mina brukar ställa sig i dem och sprätta ut det mesta

Jag har ett stort 10kg modell som man hänger upp
https://www.lantkompaniet.se/foderautomat-med-lock-foer-hoens-10-kg.html?gclid=EAIaIQobChMIvNGv0JCx3QIVBUkYCh0wNwTZEAYYASABEgKTUPD_BwE

Inget sprättande där

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra foderautomat
« Svar #6 skrivet: 11 sep-18 kl 16:33 »
Men har du tråg med facktråd?

Det tråkigaste med trågen tyckte jag var att hönsen kunde skita i dem. Det klarar de inte med automaterna som man hänger upp  ;D Hade däremot en stor automat som stod på golvet, och den satt de på och sket ner.

Eva Rosèn

  • Inlägg: 2
SV: Bra foderautomat
« Svar #7 skrivet: 10 feb-19 kl 11:32 »
Jag har aldrig hängt upp min foderautomat, även om det går, för jag är rädd att den kommer i gungning och kan skada hönsen? Är jag orolig i onödan? Hur gör ni? Fördelen med att hänga upp den är ju att jag kanske slipper mössen som äter då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bra foderautomat
« Svar #8 skrivet: 10 feb-19 kl 13:02 »
Tror det är svårt för en höna att skada sig på en hängande automat.

Men jag tror inte du slipper mössen. Säg att du skulle sätta en sittpinne runt om så du kan hänga den utom räckhåll för mössen, och låta hönorna flyga upp när de skall äta, så spiller de i alla fall så mycket så det räcker åt mössen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bra foderautomat
« Svar #9 skrivet: 10 feb-19 kl 13:11 »
Jag har aldrig hängt upp min foderautomat, även om det går, för jag är rädd att den kommer i gungning och kan skada hönsen? Är jag orolig i onödan? Hur gör ni? Fördelen med att hänga upp den är ju att jag kanske slipper mössen som äter då.

Ska nog väldigt mycket till för att de ska skada sig på foderautomaten

Eva Rosèn

  • Inlägg: 2
SV: Bra foderautomat
« Svar #10 skrivet: 12 feb-19 kl 18:38 »
Tack för era råd! Ja som ni säger så kommer nog mössen ändå men jag slipper dem iaf i tråget om jag hänger upp det. Får testa  :)

 

bränn

  • Inlägg: 17
  • Mälardalen
    • Södermanland
SV: Bra foderautomat
« Svar #11 skrivet: 12 feb-19 kl 19:27 »
det viktigaste är när man hänger upp ska den ha samma höjd som "ryggen" eller axlarna på hönan, ganska högt alltså.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser