Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruset godis till hönsen?  (läst 1114 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Fruset godis till hönsen?
« skrivet: 20 jul-18 kl 15:46 »
Har fortfarande inga höns så det här är väl lite av en teori-tråd igen, men jag såg en post på tumblr där någon frusit ihop ett isblock med olika frösorter och sånt blandat i isen och ställt ut det till hönsen som ett litet isberg för dom att picka på i sommarhettan.

Tyckte det såg kul ut men det är ju rätt si och så med fakta på såna sajter så tänkte att jag skulle kolla i ett riktigt hönsforum om detta kan vara en bra ide eller om det är dåligt för hönsen?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Fruset godis till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-18 kl 17:03 »
Tycker det låter som en bra idé. Svalkar något tror jag. Sedan smälter det rätt fort men det gör ju inget för det är bara vatten och fröerna kan de sedan picka i sig   :)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Fruset godis till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 21 jul-18 kl 07:42 »
Det är säkert inte skadligt med "hönsglass" men å andra sidan tror jag inte att det behövs. Jag har sett att mina kära hedemoror är rädd oberörda av värmen. Dom sitter visserligen under husvagnen mitt på dagen men annars så går dom omkring och käkar gräs, sandbadar och mår gott. Dom värper bra och en av de äldsta har fått röd kam och bidrar med ett ägg varannan dag. Hönsen härstammar från Indien och där är det ju varmt. Visserligen så härstammar alla människor från Afrika och där är det ju också varmt och vi nordbor lider mer av värme än dom mörkhyade där, men tamhönsen är antagligen närmare släkt med dom i Indien än vi med afrikanerna.

Suck63

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Fruset godis till hönsen?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-18 kl 18:41 »
Vilket bra tips 👍! Det ska jag pröva på mina hönor 😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser