Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golf 4 1999 årsmodell  (läst 13042 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #20 skrivet: 12 jun-18 kl 08:43 »
Så här ser den kontakten ut. Sprejade  vacum slangar med startspray men märkte inget. Det här med rengöra vevhusventilationen är jag lite osäker på om jag har gjort rätt. Det var ju skit innan i det här röret till oljepåfyllningen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #21 skrivet: 12 jun-18 kl 09:57 »
Så här ser den kontakten ut. Sprejade  vacum slangar med startspray men märkte inget. Det här med rengöra vevhusventilationen är jag lite osäker på om jag har gjort rätt. Det var ju skit innan i det här röret till oljepåfyllningen.

Postat med Alternativ.nu´s app
"Hittade" protokollet ...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #22 skrivet: 12 jun-18 kl 10:57 »
Visst sitter oljepåfyllningen på en plastburk ovanpå ventilkåpan? Och plastburken har dubbla väggar, det är som en tratt inne i burken och utrymmet utanför tratten är anslutet till insugningsröret via en slang och kanske lite ytterligare prylar (backventiler, strypningar, ev någon magnetventil)? Då är det utrymmet utanför innerväggen i burken, samt slangarna, som brukar gro igen värst. Man kan få ta loss burken, blötlägga den i bensin länge och sedan tvätta ur den med tandborste och blåsa med tryckluft.

Intressant att lambdavärdet blev lite högt, vilket alltså tyder på mager bränsleblandning. Det talar för tjuvluft.
Ett till misstänkt tjuvluftställe på många VAG-bilar är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang ca 1 dm närmast motorn, sedan en skarvnippel (eventuellt kombinerad med backventil eller förgrening) och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den korta gummislangen går det gärna hål på så att motorn drar tjuvluft den vägen. Ofta blir hålet eller sprickan på undersidan eller baksidan av slangen, som inte syns vid en första anblick när slangen sitter på plats. Man måste antingen känna på baksidan av slangen eller ta loss den och avsyna den noga, för att hitta felet.

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #23 skrivet: 12 jun-18 kl 11:30 »
Visst sitter oljepåfyllningen på en plastburk ovanpå ventilkåpan? Och plastburken har dubbla väggar, det är som en tratt inne i burken och utrymmet utanför tratten är anslutet till insugningsröret via en slang och kanske lite ytterligare prylar (backventiler, strypningar, ev någon magnetventil)? Då är det utrymmet utanför innerväggen i burken, samt slangarna, som brukar gro igen värst. Man kan få ta loss burken, blötlägga den i bensin länge och sedan tvätta ur den med tandborste och blåsa med tryckluft.

Intressant att lambdavärdet blev lite högt, vilket alltså tyder på mager bränsleblandning. Det talar för tjuvluft.
Ett till misstänkt tjuvluftställe på många VAG-bilar är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang ca 1 dm närmast motorn, sedan en skarvnippel (eventuellt kombinerad med backventil eller förgrening) och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den korta gummislangen går det gärna hål på så att motorn drar tjuvluft den vägen. Ofta blir hålet eller sprickan på undersidan eller baksidan av slangen, som inte syns vid en första anblick när slangen sitter på plats. Man måste antingen känna på baksidan av slangen eller ta loss den och avsyna den noga, för att hitta felet.
Du menar denna lilla gummibit väl? Här finns några små torrprickor men dom är inte stora. Körde mkt spray på den men igen reaktion.  Men det kanske är den ändå? Ska nog byta den . Försökte få loss plastburken men vågade inte riktigt. Ska man dra rakt upp


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #24 skrivet: 12 jun-18 kl 12:37 »
Just den slangbiten.
Plastburken tror jag sitter med bajonettfattning i ventilkåpan, så man måste lossa en del slangar och ev någon fästskruv så den går att vrida, innan man drar upp den.

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #25 skrivet: 13 jun-18 kl 17:42 »
Just den slangbiten.
Plastburken tror jag sitter med bajonettfattning i ventilkåpan, så man måste lossa en del slangar och ev någon fästskruv så den går att vrida, innan man drar upp den.
Nu har jag haft burken i bensin blev jättefin . bytt slangen men samma visa. Röret från slangen mot bromsservot där den trycks i känns lite halvdan lätt och dela och sätta ihop ska det vara så? Skickar en bild på röret som är i slangen ska det vara så med den gula där...???  Kan det var ett hål på avgasröret som ger fel till lamdasonden som spökar för mig?/ Jag har ingen aning.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #26 skrivet: 13 jun-18 kl 17:46 »
Nu har jag haft burken i bensin blev jättefin . bytt slangen men samma visa. Röret från slangen mot bromsservot där den trycks i känns lite halvdan lätt och dela och sätta ihop ska det vara så? Skickar en bild på röret som är i slangen ska det vara så med den gula där...???  Kan det var ett hål på avgasröret som ger fel till lamdasonden som spökar för mig?/ Jag har ingen aning.

Postat med Alternativ.nu´s app
Har gjort försök att byta tändstift 2-3 men ej lyckats med de verktygen jag har.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #27 skrivet: 13 jun-18 kl 19:22 »
Jag skulle tro att det är ganska lätt att hitta tips om hur man byter tändstift på en sån där motor om man googlar. En möjlighet kan vara att skruva loss insugningsröret, en annan som jag hörde om var att ta en tändstiftshylsa som är sexkantig på utsidan, trä på hylsan på tändstiftet och sen skruva loss den med en fast nyckel eller ringnyckel.

Synd att just den där gula saken blev oskarp på bilden.
Om avgassystemet läcker borde det höras tydligt att det pyser om du täpper igen avgasröret medan motorn går på tomgång. Låt en medhjälpare hålla för med t ex en gammal arbetshandske medan du själv lyssnar i motorrummet och känner efter om det blåser någonstans.

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #28 skrivet: 13 jun-18 kl 20:12 »
Jag skulle tro att det är ganska lätt att hitta tips om hur man byter tändstift på en sån där motor om man googlar. En möjlighet kan vara att skruva loss insugningsröret, en annan som jag hörde om var att ta en tändstiftshylsa som är sexkantig på utsidan, trä på hylsan på tändstiftet och sen skruva loss den med en fast nyckel eller ringnyckel.

Synd att just den där gula saken blev oskarp på bilden.
Om avgassystemet läcker borde det höras tydligt att det pyser om du täpper igen avgasröret medan motorn går på tomgång. Låt en medhjälpare hålla för med t ex en gammal arbetshandske medan du själv lyssnar i motorrummet och känner efter om det blåser någonstans.
Vad är det för doning???

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #29 skrivet: 13 jun-18 kl 21:09 »
Kan den vara tänkt som nån slags strypning eller flamskydd? Jag har inte sett något liknande.

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #30 skrivet: 14 jun-18 kl 12:44 »
Lyckades byta 2-3. Var skit på dom..så var det inte på 1 -4 .Vad tyder det på ??

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Landet

  • Inlägg: 555
    • Västerbotten
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #31 skrivet: 14 jun-18 kl 13:25 »
Att de skulle ha bytts tidigare ☺

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #32 skrivet: 14 jun-18 kl 15:10 »
De ser ju inte så extremt slitna ut. Hur stort är elektrodavståndet jämfört med vad det ska vara? På såna där tändstift med flera sidoelektroder brukar man se att mittelektroden inte längre är rund när stiftet är slitet, utan den blir platt på de sidor som vetter mot sidoelektroderna.

Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #33 skrivet: 20 jun-18 kl 12:43 »
Har lämnat in den. Bilmeken trodde det var tjuvluft men hittade ingen tjuvluft.. Sen skulle han på semester..

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #34 skrivet: 24 jun-18 kl 11:43 »
Har lämnat in den. Bilmeken trodde det var tjuvluft men hittade ingen tjuvluft.. Sen skulle han på semester..

Postat med Alternativ.nu´s app
Har lite funderingar på om det kan vara något på undersidan av  insuget som gör att den drar tjuv där. Vad tror du om det torbjörn??


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 10279
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #35 skrivet: 24 jun-18 kl 20:41 »
Det har ju hänt förr att plastdelar i anslutning till VAG-motorer har tappat formen eller spruckit, med läckor som följd. Framför allt är ju termostathus och anslutningar för kylarslangar ökända för detta, men det är väl inte omöjligt att liknande problem skulle kunna uppstå även med insugningsröret (eller någon pryl som sitter gömd och osynlig under det).

Fundera på om det kan vara mödan värt att skruva loss hela insugningsröret för en noggrann avsyning!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser