Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CNC fräs, vad har man den till?  (läst 6308 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #20 skrivet: 26 dec-17 kl 21:12 »
Återkommer med det, när jag varit och tittat på den.
Spännande ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #21 skrivet: 28 dec-17 kl 17:24 »
Varför måste det vara MDF i en CNC?? Jag har kört tusentals massiva ämnen i CNC genom årens lopp, däribland mängder av speglar....

Som sagt, för 20 år sedan krävdes större volymer för att få lönsamhet i en CNC, idag krävs bara 2 x för att vinna över de konventionella maskinerna.
Jag kanske tolkade in vad jag trodde. När någon skriver att de den fräser speglar tänker jag att den fräser ut själva spegeln, så att det ser ut som en riktigt gjord dörr (tex). OM man gör det så kan man kanske komma undan med det med ett stumt material som tex mdf, men knappast med solitt trä.
Men nu avsågs kanske laskarna och det som kallas raised panel på engelska?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #22 skrivet: 28 dec-17 kl 20:31 »
Naturligtvis tillverkar man en spegeldörr med massiv spegel, ja, som den engelska raised panel. Även lackerade spegeldörrar är ju oftast tillverkade i delar, men där kanske just själva spegeln skulle kunna vara av mdf.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #23 skrivet: 29 dec-17 kl 18:29 »
Naturligtvis och naturligtvis, självklart har jag sett skåpdörrar och rumsdörrar i mdf eller liknande material och sett instruktionsvideor om hur man tillverkar dem. Det är inget konstigt eller udda.
Men jag ber om ursäkt för att jag misstänkte det om dig.
Det jag inte förstår är vinsten med CNC-teknik för speglarna i små volymer. Tom med ganska intrikata utformningar av speglarna går de ju relativt snabbt att tillverka på ska vi säga konventionellt sätt.
Eller fräser du ut blommönster och liknande i speglarna?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #24 skrivet: 04 jan-18 kl 16:47 »
Du tror alltså inte att jag gör en helt rektangulär spegel i tex ek snabbare i en CNC, än vad du gör den i justersåg och bordsfräs? Ojoj, du skulle bara veta. Lägg i limfogen i maskinen, gör såg/fräsprogrammet, tryck start, och ett par minuter senare är du klar för slipning av spegeln.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #25 skrivet: 04 jan-18 kl 17:17 »
Nja, med dagens CNC-maskiner så kan man med fördel tillverka väldigt få exemplar med god ekonomi. Bordsskiva, spegeldörr, skåpslucka osv. Inklusive stålhantering och programmering går det oftast snabbare än i traditionella snickerimaskiner. Men givetvis måste man köra maskinen ett antal timmar per år för att räkna ihop kalkylen....

Vad då för kalkyl i en bra och ha maskin i hobbyverkstaden?
En vanlig fräs drar väll ström också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #26 skrivet: 04 jan-18 kl 17:21 »
Vet inte vem som säger att det måste vara MDF?

Det går ju att fräsa nästan allt. Utom kolhaltigt järn och glas eller annat som är för hårt.  Däremot tycker jag ofta att vakumet som håller fast materialet begränsar att t.ex. köra plankor. Detta då det kan vara svårt att få dom att sitta fast.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nu handlade det om en fräs för trä och jag funderar inte på och köra järn mm. i den.

Går det inte att spänna fast sakerna på annat sätt än med vakum?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #27 skrivet: 04 jan-18 kl 17:25 »
Tjafs om vem som är snabbast att göra något med eller utan fräs är inte så intressant, när det är en hobbymaskin.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #28 skrivet: 04 jan-18 kl 17:41 »
Har varit och köpt limknekten och tagit en snabbkoll på vad som fanns, men det gick fort då vädret var dåligt.

Det fans några intressanta specialmaskiner, olika sorters material och en justersåg som jag blev intresserad av och ska åka dit en gång till när det är bättre väder.

CNC fräsen ifråga var stor, behövs nog ca 8 - 10 kvadrat golvyta.
Han som har den, har lånat ut den till några som skulle borra en massa hål i skivor. Tyckte han sa 100 skivor med 2000 hål i varje.
Det betyder att den borde funka och data delen borde ju va OK om de kunde programmera om den för det ändamålet.
Ska ta reda på mer information nästa gång.

Funderar nu på vad man skulle kunna ha den till och om det går att göra något för att tjäna pengar och inte bara ha den för husbehov?
Förslag som ger inkomst om man har del långt ute i obygden, är intressanta.




Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #29 skrivet: 04 jan-18 kl 17:45 »
Vad då för kalkyl i en bra och ha maskin i hobbyverkstaden?
En vanlig fräs drar väll ström också.

Med kalkyl menade jag med dagens moderna CNC. Din idé behövs det kanske ingen kalkyl för, om inköpspriset är det rätta.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #30 skrivet: 04 jan-18 kl 17:46 »
Går det inte att spänna fast sakerna på annat sätt än med vakum?

Jovisst, men med tex luftdrivna klackar så kan man inte bearbeta ämnet runt om.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #31 skrivet: 04 jan-18 kl 19:54 »
Du tror alltså inte att jag gör en helt rektangulär spegel i tex ek snabbare i en CNC, än vad du gör den i justersåg och bordsfräs? Ojoj, du skulle bara veta. Lägg i limfogen i maskinen, gör såg/fräsprogrammet, tryck start, och ett par minuter senare är du klar för slipning av spegeln.
Vi kan säga såhär, att för många sågjobb så plockar jag hellre upp fogsvansen än slår på spånsugen, monterar kapanhållet på justersågen och sågar där. Det går helt enkelt snabbare.
Jag antar att CNCn kräver ett visst mått av förberedelse, programmering? Den kanske också kräver lite underhåll osv. Man kanske till och med behöver lära sig hur den fungerar?

Jag kommer tillverka nya dörrar, spegeldörrar, till mitt hus framöver. Ungefär 10 st, alla olika stora. Vore det vettigt på något plan att skaffa en CNC för det? (Jag är ärligt nyfiken hur du tänker.)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: CNC fräs, vad har man den till?
« Svar #32 skrivet: 05 jan-18 kl 20:26 »
Jag kommer tillverka nya dörrar, spegeldörrar, till mitt hus framöver. Ungefär 10 st, alla olika stora. Vore det vettigt på något plan att skaffa en CNC för det?

Absolut inte! Men hade du haft beställningar på massiva spegeldörrar var och varannan vecka, så vore det en god idé att överväga en investering i en CNC.

Själv gör jag så få spegeldörrar per år att det blir i justersåg och bordsfräs.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser