Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällnäsfår till genbanksgård  (läst 2441 gånger)

Marijke

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Fjällnäsfår till genbanksgård
« skrivet: 02 jun-16 kl 15:36 »
Hejsan!
På vår gård, Waljemot gården, så inriktar vi oss på hotade norrländska raser - och är genbank för att bevara dem.

Vi har för närvarande lappgetter och bjurholmshöns, är på G att skaffa fjällnära.
Vi vill hemskt hemskt gärna även skaffa Fjällnäsfår, men då man verkar måsta ha MV3 fri gård har vi problem att skaffa sådana, eftersom vi har lappgetter som inte testats och fått frisedel. Då jag tagit upp frågan om mv status med genbanksansvarig för lappgetterna har jag fått den uppfattningen att det inte är något som görs för lappgetter, och att det kan vara svårt att få MV-FRI status med lappgetter.

Finns det någon som vet hur vi ska gå till väga nu, för att ändå kunna skaffa dessa får?
Finns det besättningar som inte är MV-fria men ändå lever symptomfria och frodas?

Hur många år måste vi vara MV-fria för att få skaffa får om vi bestämmer oss för att testa getterna även om genbanken ser det som onödigt? Måste statusen vara 3?

Eftersom vi inriktar oss på norrländska hotade raser så är inga andra raser än de norrländska aktuella.

Tack för all hjälp!
Bordercollie - 6 sussexkycklingar - sambo - trädgårdsland - 4 katter & drömmar om en fårfarm

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fjällnäsfår till genbanksgård
« Svar #1 skrivet: 02 jun-16 kl 16:00 »
Om dina getter idag inte har testats för CAE så kan du gå med i programmet och börja testa dem. Det är inget som hindrar dig från att vara med i det även om inte föreningen förespråkar det. Om dina getter visar sig vara fri från sjukdomen får du CAE-1 status och denna provtagning skall göras med jämna mellanrum (1 år?) och då du har CAE-3 status anses besättningen vara fri och du kan köpa mv-3 får utan att förlora deras mv3-status.

Om du däremot köper MV-3 får och har dem med dina getter som inte är CAE-3 så kommer de förlora sin status så då får du börja om med MV-1 status ifall du går med i programmet. Men det är inget som säger att du måste ha ha dina får med i MV-programmet däremot tror jag det är väldigt svårt att sälja sina får och lamm om man inte har MV-3. Och eftersom du villl vara genbank antar jag att du även vill sälja livdjur?

De som säljer får till dig kommer inte bry sig om ifall du tänker gå med i MV-programmet, så det bör inte vara några problem att hitta får att köpa.

Dessutom kan du inte söka EU-stöd för hotade husdjursraser ifall dina får inte är med i MV-programmet. Några sådana krav på getter finns inte.
Du kan antingen köpa fåren nu och börja om med cae-1 status samt mv-1 status eller så kan du välja att stå helt utanför kontrollprogrammen.

Själv har jag mv3-får men eftersom det inte går få tag på cae-3 status på getterna så äger jag inga getter så jag förstår ditt dilemma.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser