Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenproppad trekammarbrunn  (läst 85925 gånger)

Marieberg

  • Gäst
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #20 skrivet: 09 maj-07 kl 20:01 »
Vattendoktorn fd, vad har kammare 2 & 3 för funktion?
Hur vandrar vattnet mellan dessa? (Från första kammaren till kammaren nere till höger, och därifrån till den övre högra kammaren?)

Var noga med din hygien, hanskar, tvål och vatten.

Att jag är noggrann med min hygien, det kan du lita på! Jag har en hel skyddsutrustning som jag hoppar i när det är dags att rota i brunnen.  ;D

Förresten; vad kan det bero på att vi fick nödtömma brunnen med slamtömmare i mars förra året? Då hade det gått 7 månader sedan den senaste tömningen. Även inloppsröret var fyllt med avföring som frusit fast.
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 20:08 av Ior »

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #21 skrivet: 09 maj-07 kl 21:12 »
Citat från: Ior link=board=81;threadid=17989;start=15#msg date=
Vattendoktorn fd, vad har kammare 2 & 3 för funktion?
Hur vandrar vattnet mellan dessa? (Från första kammaren till kammaren nere till höger, och därifrån till den övre högra kammaren?)Att jag är noggrann med min hygien, det kan du lita på! Jag har en hel skyddsutrustning som jag hoppar i när det är dags att rota i brunnen.  ;D

Förresten; vad kan det bero på att vi fick nödtömma brunnen med slamtömmare i mars förra året? Då hade det gått 7 månader sedan den senaste tömningen. Även inloppsröret var fyllt med avföring som frusit fast.
Citera

Som jag försökte beskriva i tillägget i väggen som delar brunnen tvärt av, finns ett rektangulärt hål 10-15 cm i kvadrat, höjdmässigt från botten räknat, strax under mitten gentemot toppen av skiljeväggen.

När man tar en utsugen, eller ny trekammarebrunn, och inte vatten fyller den först, så när vatten och skit passerar det kvadratiska hålet mellan 1:a och 2:a kammare följer en del skit med i övergångsläget, där det kvadratiska hålet med in i andra kammaren, för att sedan bli ytterligare avkiljt i ett annat kvadratiskt hål lite längre ned (mot 3:e kammaren) beläget än det första hålet, och på så sätt blir ytterligare avslammat.

När det hamnat i 3:e kammaren skall det vara helt slamfritt innan det leds vidare till infiltration, vattenytan skall var blank, och fri från slam.

Nästa fråga ang nödtömmningen, var alla kammrarna täckta, isåfall har du problem med infiltrationen, men tror inte att du har det, med tanke på vattennivån ut från slammavskiljaren på bilden. Det hade också synts på bilden, vilket det inte gör.

Nästa möjliga skäl kan vara att slamkakan legat i vägen i inloppet, och att det sen frusit pga vattnet som blivit stående i röret till slamavskiljaren.

Det mera troligare är att avloppsröret från huset ligger på sten, berg eller för ytligt. Bör inte ligga ytligare än 30 c:m räknat från rörets överkant till marknivå, för just frostbildning i röret. (Har du otur ligger det betongrör i marken, där har skit en benägenhet att fastna. Då bör du nog ha i åtanke att byta mot plaströr.)

Gör det detta, får du lägga markisolering som täcker röret ovanför, med bra bit åt vardera sidan om röret.

När du slamtömmer nästa gång, försök med högtryckstvätt rengöra röret från huset, från slamavskiljaren mot huset med rensslang, finns att hyra. Du kan även tvätta väggarna med högtryckstvätt när du ändå är i gång. Tänk bara på att använda skyddsmask, för spraystänk. (miljardera av bakterier).
När det sedan är klart, fyll på med rent vatten i 1:a kammaren tills dess att du ser att vattnet ligger i underkant med utloppet från slamavskiljaren.

Är något oklart, skriver du igen.

Leif

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #22 skrivet: 30 jul-07 kl 19:03 »
Käre Vattendoktor fd!
Det var med glädje jag tog del av de kunskaper Du hittills givit oss fåkunniga husägare. :)
Jag önskar Nu att Du berättade hur man skall förfara om man har en äldre( här:=>20 år) infiltrationsbädd utan luftningsrör någonstans, ej ens i eller vid fördelningsbrunnen.
Det kan för åskådlighetens skull antas i Ditt svar att inf.- bädd saknas eller att den är lagd i mjäla eller lera. Dessvärre saknas även ett dränerings-system av inf.bädden.
För att göra exemplet heltäckande kan vi väl oxå anta att de omkrinngliggande jordmassorna är dåligt drännerade och att det i vart fall vid vissa årstidertider kan vara svårigheter med ett högt grundvatten.
Som grädde på moset, vill jag tilllägga att infiltrationsbädden EJ kan flyttas.
 Lite mått i meter eller m3 alt. m2 skulle underlätta för mig att förstå Ditt förslag på lösning.

Med många undrande hälsningar ???
                                                      Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #23 skrivet: 30 jul-07 kl 22:28 »
Hej, torptomten.

Jag har även läst att du har coliforma bakt i dricksvattnet.

Man skulle kanske säga att du hamnat i taskigt läge.

Jag skulle vilja veta hur ser terrängen ut uppströms, nedströms bostad, brunn avloppsanl. Utgår från att vattentäkten ligger uppströms avloppsanläggningen.

Har du avrinningsområde i närheten av fastighet / tomt, eller bor du i ett "surhål".

Med tanke på ev skogsavverkning, ökad nederbörd, markförhållande (grundvattenläge) lera silt så bör du skaffa en långsiktigt lösning på det hela.

Det första du behöver göra är en vattenavledning av något sätt från hela tomten. Dränering, ev konstgjord damm, våtmark.

Hör av dig, hälsn Leif

Jss

  • Inlägg: 5
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #24 skrivet: 13 jan-09 kl 07:29 »
Hej alla glada!

Hittade denna gamla diskussionen när jag letade efter tips till min 3 kammarbrunn...

Hade stopp i avloppet igår och fick det spolat, men när vattnet väl kom ut i brunnen så var nivåen upp till halva utloppsröret. Jag trodde att brunnen var full igen, fast det bara var någon månad sedan vi tömmde. Sen läste jag här att utloppsröret från KBT+WC inte behöver vara synligt!? Kan det vara så? Blir det inte stopp inne i röret då??

//Jonas

signe

  • Inlägg: 498
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #25 skrivet: 13 jan-09 kl 15:06 »
I vår avloppsbrunn har utloppsröret en böj nedåt och nivån i brunnen är alltid en bit upp på denna (utom när det är nytömt förstås). Orsaken är som jag fattat det att det som flyter upp (skum m.m.) inte ska komma in i röret och riskera att det täpps till. Det som rinner ut från brunnen ska ju vara så fritt från fasta partiklar som möjligt. Däremot ska inloppsröret (där avloppsvattnet från huset kommer) alltid synas, annars är det stopp någonstans.

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #26 skrivet: 13 jan-09 kl 15:18 »
Skicka ner lite upplöst jäst ibland så slipper ni den hårda kakan, alla möjliga rengöringsmedel som idag används i hushållet sabbar den naturliga förmultningen. Har funkat i 15 år hos mig.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Jss

  • Inlägg: 5
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #27 skrivet: 13 jan-09 kl 15:29 »
Fast jag menade där avloppet kommer ut i 3 kammarbrunnen. Röret som går till vår sandfilterbädd är dold under ytan...

Men när de spolat vårt avlopp igår så kunde man se att vattnet rann tillbaka in i avloppsröret. Det kan väl inte vara rätt att nivån i 1:a facket är så högt?

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #28 skrivet: 13 jan-09 kl 15:32 »
Hm...mycket information här... Vad av allt detta är applicerbart på en tvåkammarbrunn? Ska den också tömmas? Hur ofta?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Jss

  • Inlägg: 5
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #29 skrivet: 14 jan-09 kl 15:21 »
Nu har jag varit i kontakt med vår lokala slamtömmare - Den troliga anledningen till att vi har för hög nivå i vår 3 kammarbrunn är att marken är mätt på vatten, ungefär som en tvättsvamp som är full med vatten, så sandfilterbädden är oxå full. Den klarar inte att ta emot mer vatten från brunnen just nu så därför står systemet helt stilla.

Man kunde (men det får man inte) pumpa ut lite vatten från 3:e facket (där vattnet är som "renast") för att hjälpa till lite. Dock inte mer än att utloppsröret inte kommer ovan ytan.

Får hem o kolla hur det ligger till i vår brunn. Man kunde oxå skicka ner en pinne av ett slag och röra runt i slamkakan så att det löstes upp lite. Mysigt!!  ;D

teufel

  • Inlägg: 406
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #30 skrivet: 29 jul-09 kl 11:15 »
Väldigt intressant diskussion (fastän den har några månader på nacken).

Vi fick vår brunn tömd idag. Men han som tömde blev lite konfunderad då han aldrig har sett vår lösning förut.

Nån meter från vår trekammarbrunn finns det ett brunnslock till, ungefär ½ meter i diameter. Där inne finns det tre in- eller utlopp in i en stor kammare. Vad kan detta vara? Luktar skit om den också...
Och ca 1 meter på var sida om denna "mystiska brunn" finns det två avluftningsrör med hatt på.

Som sagt, tömningschauffören hade aldrig sett nån liknande konstruktion.  ???

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #31 skrivet: 29 jul-09 kl 17:48 »
Väldigt intressant diskussion (fastän den har några månader på nacken).

Vi fick vår brunn tömd idag. Men han som tömde blev lite konfunderad då han aldrig har sett vår lösning förut.

Nån meter från vår trekammarbrunn finns det ett brunnslock till, ungefär ½ meter i diameter. Där inne finns det tre in- eller utlopp in i en stor kammare. Vad kan detta vara? Luktar skit om den också...
Och ca 1 meter på var sida om denna "mystiska brunn" finns det två avluftningsrör med hatt på.

Som sagt, tömningschauffören hade aldrig sett nån liknande konstruktion.  ???

Fördelningsbrunn låter det som, 1 rör in från 3kammarbrunnen och 2 rör ut till infiltrationen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #32 skrivet: 04 aug-09 kl 18:10 »
Väldigt intressant diskussion (fastän den har några månader på nacken).

Vi fick vår brunn tömd idag. Men han som tömde blev lite konfunderad då han aldrig har sett vår lösning förut.

Nån meter från vår trekammarbrunn finns det ett brunnslock till, ungefär ½ meter i diameter. Där inne finns det tre in- eller utlopp in i en stor kammare. Vad kan detta vara? Luktar skit om den också...
Och ca 1 meter på var sida om denna "mystiska brunn" finns det två avluftningsrör med hatt på.

Som sagt, tömningschauffören hade aldrig sett nån liknande konstruktion.  ???

Vi har också en extra brunn efter vår trekammarbrunn men, några avluftningsrör med hatt har jag inte sett till. Men, det är nog som take skriver en fördelningsbrunn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sklepo

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
    • Webservern
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #33 skrivet: 25 nov-09 kl 18:10 »
Kollade ned i min trekammarbrunn före respektive efter slamtömmningen och lade märke till att innan såg man inget alls av de tre kammrarna, är detta normalt eller är det något som är knas med systemet?
Vet inte hur filtreringen är gjord men har misstankar om att det rinner ut i skogen någonstans.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #34 skrivet: 28 nov-09 kl 14:53 »
Helt OK att bottenfacken är under vattenytan när brunnen används, dom är till för att slammet ska sedimentera där och inte hamna i infiltreringen.

Sklepo

  • Inlägg: 18
    • Dalarna
    • Webservern
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #35 skrivet: 29 nov-09 kl 15:50 »
Ok, tackar för svar.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #36 skrivet: 07 apr-10 kl 22:42 »
Den här tråden var jätteintressant. Gubben o jag lusläste den då vi fick stopp från källaren till brunnen. När slamsugaren var här så kuta vi ut o glodde ner i brunnen men den hade inga fack alls. Och när vi nämnde jäst så sa han hästgössel. Finns olika knep.

Här har jag lagt in bilder på våra brunnar. I dag har vi fixa till ett trasigt rör som var orsaken till stoppet. Bajskakan la sig framför det trasiga röret oxå kom inte vattnet in i brunn nr 2 å då stoppade det hela vägen in i huset.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=53577.msg744100#msg744100

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #37 skrivet: 17 apr-10 kl 17:01 »
Du kan komplementera trekammarbrunnen med ett Phytosystem! http://www.phytosystem.info/
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

2ggr

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #38 skrivet: 21 nov-16 kl 20:31 »
Hej såg detta av en slump,,Jag kan berätta att en polare till mej har en granne som berättade att det huset han köpte för 10 år sedan då,,och att dem slammtömningen har tömt fel avloppsbrunn i typ 9 år!! den nya har ej varit inkopplad och har bara varit vatten i!! den gamla har funkat som den ska göra!och som det är uträknat att göra,,dvs proces förmultna ,mm,mm, så egentligen så behöver man inte tömma på minst 9 år ,,han är levande bevis på detta:-)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #39 skrivet: 21 nov-16 kl 20:36 »
Det beror ju på hur stort hushåll man har och hur mycket man belastar avloppet, hur ofta trekammarbrunnen behöver tömmas. En normal trekammarbrunn för ett enfamiljshus är tilltagen för att med god marginal klara sig med tömning en gång om året, förmodligen i praktiken vartannat år, om avloppet används året runt av en familj på 5 personer.
Så om man bor ensam är det inte så konstigt om den kan klara sig uppåt 10 år utan tömning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser