Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus  (läst 14017 gånger)

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« skrivet: 17 jun-14 kl 00:36 »
Hej!
Jag ska börja bygga ett attefallshus när jag får min semester och jag blev lite osäker när jag pratade med miljökontoret på min kommun.

Som ni säkert känner till ni som läst på lite om de nya "småhusen" vet att det inte krävs något bygglov. Men en bygganmälan skulle man skicka in sa herrn jag pratade med. Jag hade fått för mig att det bara var att skicka in en ansökan om att man skulle börja bygga samt markera ut på en karta vart. Men nu är jag osäker.

Det skulle också kosta 4000kr sa han! Det är klart det tar väl ca 15 minuter för dom att läsa igenom papprena…...

Jag hittar inte på något ställe hur en bygganmälan ska se ut, endast hur bygglovet skall sökas.

Tacksam för svar !

MVH

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #1 skrivet: 17 jun-14 kl 01:05 »
Det kan finnas en "färdig" blankett, på din kommuns hemsida?

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #2 skrivet: 17 jun-14 kl 06:00 »
Ja det gör det fast den visar endast hur man ansöker om bygglov!

Mvh

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #3 skrivet: 17 jun-14 kl 07:49 »
Det borde finnas en sån blankett. Den heter nog inte bygganmälan utan "Anmälan enligt PBL" eller något sådant. I annat fall kanske man kan titta på en annan kommun och göra en likadan, den borde innehålla rätt information.

Det är ju för övrigt ett jäkla sätt att kalla något en anmälan när de i praktiken ska ha behandla den, ta betalt och skicka ut ett svar/beslut. Varför heter det inte förenklat bygglov eller något?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #4 skrivet: 17 jun-14 kl 09:45 »
Det är inte samma papper då? Ibland har de såna luddigheter för sig..

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #5 skrivet: 17 jun-14 kl 10:35 »
Hur kan de ta 4000 kr för en BYGGANMÄLAN?????  Vi betalade 800:- för en bygganmälan förra året när vi började bygga en rörspis..
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #6 skrivet: 17 jun-14 kl 12:28 »
Ja detta verkar inte klokt ???
Ska bli intressant att följa denna tråd.
Så alla ni som vet, kom med lite råd och vägledning .
Så vi alla kan förstå vad myndigheten menar. Och hur vi ska gå tillväga. ???

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #7 skrivet: 17 jun-14 kl 15:36 »
Ja ringde till kommun för en stund sen och de ville ha samma sorts anmälan som vid en bygglovsansökan... Det verkade som att dom håller på att läsa in sig på ämnet de med !får väl se vad det blir att kosta. 4000kr sa han iallafall när ja prata med han för 2v sen.
Är det någon på forumet som skickat in bygganmälan på attefallshus ? Det skulle va kul att veta i fall det skiljer från kommun till kommun.

Mvh

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #8 skrivet: 17 jun-14 kl 17:26 »
Det finns utmärkt information i en tråd på byggahus.se , även om den är lite lång. Men i grunden är det korrekt att det i princip ställs samma krav på en bygganmälan som i en traditionell bygglovsansökan:

http://www.byggahus.se/forum/bygglov/224369-regeringen-vill-tillata-storre-friggebodar-och-se-fler-undantag-fran-bygglov.html

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #9 skrivet: 17 jun-14 kl 20:22 »
Ja ringde till kommun för en stund sen och de ville ha samma sorts anmälan som vid en bygglovsansökan...
Mvh

Jo, jag har för mig det var så här också. Hade andra planer för 3-4 år sedan och skickade in dylik. Men de krävde bygglov, med tillhörande skit, för att jag tänkt dra fixa vattenledningar. En kärring förklarade väldigt bestämt, om att jag så bara skulle flytta diskbänken till annan vägg, så skulle det vara bygglov med "besiktningsgubbar" och grejer.
Planen var att bygga en bod på ca 15-20 kvadratmeter och ha modern dusch och tvättstuga där.

La ner det sedan, som tur väl var.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #10 skrivet: 17 jun-14 kl 23:03 »
Ja denna nya generation som nu ska bedriva myndighetsutövning har tappat verklighetsförankringen fullständigt. Jag fick avslag på min bygglovsansökan
med motivering för lite lekutrymme ? Vilket jag givetvis överklagade. 4 år senare fick jag överklagan tillbaka med besked från länsstyrelsen, att kommunen inte kunnat styrka eller motivera för lite lekutrymme. Och handlade ärendet tillbaka till kommun för vidare handläggning men till min fördel.  Men fyra år är lång tid och mycket han bli förändrat. Så något bygge kom inte till stånd. Fick både sälja byggmaterialet och schaktat igen grunden långt innan.
samt blev bostadslös. >:(  Så dessa myndighetsutövare har jag inte mycket till övers för. >:(


KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #11 skrivet: 22 jun-14 kl 23:47 »
Kontrollplan? har jag fattat fel? Ska man behöva ha ut kontrollanter för att bygga ett 25kvm litet hus?

MVH

« Senast ändrad: 23 jun-14 kl 00:18 av KaninOdlarn »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #12 skrivet: 23 jun-14 kl 06:14 »
Jag blev också lite konfunderad över vad jag läst och kontaktade byggnadsnämnden här i kommunen.
Enligt ordföranden där kör man med gamla regler då boverket inte släppt regelverket gällande attefallshusen och den 15 m2 tillbyggnad av befintligt hus som kommer 2/7.
Regelverket skall publiceras i samband med 2/7.
Vitsen med attefallshus var ju att det inte skall vara en massa byråkrati,en bygganmälan skall ske men inget annat.
Får se vad som händer.....
Själv blev jag intresserad att bygga till med en vinterträdgård men skall kraven vara detsamma som för bygglov med kontrollanter och byggansvariga minskar intresset snabbt.Kostar en massa pengar i onödan,jag behöver ingen kontrollant till eget bygge. Ulf

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #13 skrivet: 23 jun-14 kl 10:52 »
 det ska bli intressant att se hur detta slutar.. Ja tanken var ju att göra något lätt men direkt man börjar rota i byråkratin då får de gamla översittarna panik och börjar bråka.

Man gör nog klokt i att vänta till 2 juli med andra ord och se hur de nationella bestämmelserna slutar så kommunerna inte kan spela Gud.

Mvh

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #14 skrivet: 23 jun-14 kl 13:41 »
Jag blev också lite konfunderad över vad jag läst och kontaktade byggnadsnämnden här i kommunen.
Enligt ordföranden där kör man med gamla regler då boverket inte släppt regelverket gällande attefallshusen och den 15 m2 tillbyggnad av befintligt hus som kommer 2/7.
Regelverket skall publiceras i samband med 2/7.
Vitsen med attefallshus var ju att det inte skall vara en massa byråkrati,en bygganmälan skall ske men inget annat.
Får se vad som händer.....
Själv blev jag intresserad att bygga till med en vinterträdgård men skall kraven vara detsamma som för bygglov med kontrollanter och byggansvariga minskar intresset snabbt.Kostar en massa pengar i onödan,jag behöver ingen kontrollant till eget bygge. Ulf

Du menar att du aldrig skall sälja huset och då behövs det ingen kvalitetskontroll? Lite som kåkstäder?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #15 skrivet: 23 jun-14 kl 15:54 »
Du menar att du aldrig skall sälja huset och då behövs det ingen kvalitetskontroll? Lite som kåkstäder?

Man får inte bygga rediga hus, enligt de där moderna reglerna. Och speciellt inte badrum utan en massa miljövidriga skitmaterial.

I mitt fall, så var det inget som framtida köpare skulle undgå att se. Och det hade heller inte täckts av någon försäkring. Spela roll. Vettiga hus, som används med förnuft, behöver inga fuktförsäkringar.

Man får hoppas de nya reglerna är bättre, så framåtsträvare inte hindras.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #16 skrivet: 23 jun-14 kl 15:59 »
Enkelt!? Gick ni på den lätta?
Det är absolut inte så enkelt som vissa media vill framhäva. Men ok jag kan reda ut några begrepp iaf.
1. Det krävs bygganmälan.
2. Man ska ha fått denna godkänd innan byggstart.
3. Kommunerna kan inte börja behandla dessa innan lagen börjar gälla (2:a juli).
4. Bygganmälan omfattas inte av garantin om besked inom 10 veckor. Jag tror ni själva kan lista ut hur detta blir i de kommuner som redan har svårt att hinna med.
5. De flesta handläggare kommer gå utbildning i detta som tidigast i andra veckan av augusti.
6. Osv. osv.
7. Denna lag är vare sig genomtänkt eller färdigtänkt!
8. Tänk på att denna komplementbyggnad är tänkt som bostad. Jag ska skicka ett fint pris till den som lägger upp en ritning på dylik stuga som har en bra energihushållning samt klarar tillgänglighetskraven i kombination med vad som bör finnas i en bostad, i ett plan. Det är alltså inte tillåtet i tävlingen att använda sig av ett eller flera källarplan med hiss mellan till skillnad från i lagen.

Sedan finns det ju det som inte är vare sig lov eller anmälanspliktigt, en del framsynta personer har redan 25 kvadratmeters isolerade betongplattor för att ställa trädgårdsgruppen på.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #17 skrivet: 23 jun-14 kl 16:23 »
Du menar att du aldrig skall sälja huset och då behövs det ingen kvalitetskontroll? Lite som kåkstäder?
i mitt fall kommer huset inte att säljas så länge jag lever,och en liten tillbyggnad klarar jag själv då jag är byggare.
här har uppförts både garage och verkstadsbyggnad utan kontrollanter.
vad som gäller för attefallshusen återstår att se men vitsen var ju att minska byråkratin. Om regelverket är i stort lika som för bygglov vad är då vitsen?
en seriös byggare måste väl kunna sätta upp 15 alternativt 25 kvadratmeter utan att någon hänger över axeln? ulf

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #18 skrivet: 24 jun-14 kl 14:47 »
malarmaster om du bor utanför detaljplanelagtområde kan du nog klara dig annars är det aja-baja. Om du ska sälja eller inte är oväsentligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #19 skrivet: 24 jun-14 kl 19:40 »
malarmaster om du bor utanför detaljplanelagtområde kan du nog klara dig annars är det aja-baja. Om du ska sälja eller inte är oväsentligt.

Gör jag också, men inte fick jag bygga min bod, med indraget vatten för det.. Eller bygga ut köksfarstun med några kvadrat, för att trycka in det där..

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #20 skrivet: 25 jun-14 kl 06:04 »
Granne på gatan har tagit detta med attefallshus på stort allvar,han har redan gjutit platta med vatten o avlopp inlagt och stommen lär väl komma upp i veckan.
Min stilla undran till honom var om han tänkt på 4,5 meters regeln? Vadå? Ja,du har placerat plattan 1 meter från gatan och 2 meter från granntomten.
Men det är ju fritt? Nej,plan o bygglagens avståndsregler kommer att gälla även Attefall. Och nog är det lite förhastat att börja bygga redan? grannen mulnar så jag går.
Till saken hör att längre in på tomten står stommen till ett nytt garage,den nygjutna plattan är placerad på nuvarande infart så huset kommer att blockera garaget.
lite förhastat eller finns en plan som inte jag ser? Ulf

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #21 skrivet: 25 jun-14 kl 08:28 »
Malarmaster,
Det är det här som kommer bli det roliga, bygglovhandläggarna kommer ha en del att titta på i efterhand och Robert Aschberg kommer kunna köra ännu en säsong av Grannfejden.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #22 skrivet: 25 jun-14 kl 08:59 »
Granne på gatan har tagit detta med attefallshus på stort allvar,han har redan gjutit platta med vatten o avlopp inlagt och stommen lär väl komma upp i veckan.
Min stilla undran till honom var om han tänkt på 4,5 meters regeln? Vadå? Ja,du har placerat plattan 1 meter från gatan och 2 meter från granntomten.

Din granne kanske är aktiv inom politiken? De känner ju gubbarna "högre upp" och kan därför kosta på sig att göra lite som dom vill.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #23 skrivet: 25 jun-14 kl 09:09 »
Det är ju dessutom ett klockrent svartbygge redan. Du får möjligen göra en platta utan anmälan/lov men knappast med avlopp.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #24 skrivet: 01 jul-14 kl 13:07 »
Nu har kommunerna börjat lägga ut information (se t ex Karlstad kommun http://karlstad.se/nyheter/2014/juni/nya-bygglovsregler-i-sommar/)

Man skall alltså skicka in precis samma information som vid en traditionell bygglovsansökan, skillnaden är att kommunen enbart granskar ditt ärende ur byggtekniska aspekter (till exempel tillgänglighet, brand och konstruktion) men inte behöver granska mot detaljplanens bestämmelser.

Även Wikipedia har bra uppdatering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Attefallshus

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #25 skrivet: 01 jul-14 kl 13:22 »
Man får nog kolla med sin kommun. Alla har nog inte ens tänkt på än hur de ska hantera detta. Jag ringde min kommun för ett par veckor sedan för att fråga lite om hur de hade tänkt och vad denna bygganmälan skulle kosta etc etc. Fick prata med en mycket vänlig dam , men hon hade ej så mycket info att ge eftersom kommunen inte hade hunnit ta beslut än.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #26 skrivet: 01 jul-14 kl 13:47 »
Man tappar lusten totalt med allt detta flum..

Jag äger en jordbruksfastighet så vore det inte enklare att smälla upp en ekonomibyggnad (bygglov & anmälningsfritt har jag för mig) och sedan ansöka om att inreda en del i den? Någon som har erfarenheter kring detta?

MVH

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #27 skrivet: 01 jul-14 kl 14:48 »
Korrekt, gjut platta, dra in el, o fixa till det mesta grovarbetet.
Och ändrar du inte användning på hela byggnaden utan endast en mindre del så TROR att bygglov inte krävs.
Annars så är det en ansökan om ändrad användning som ska göras där det handlar en hel del om brandskydd o annat fint.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #28 skrivet: 01 jul-14 kl 15:43 »
Man får nog kolla med sin kommun. Alla har nog inte ens tänkt på än hur de ska hantera detta. Jag ringde min kommun för ett par veckor sedan för att fråga lite om hur de hade tänkt och vad denna bygganmälan skulle kosta etc etc. Fick prata med en mycket vänlig dam , men hon hade ej så mycket info att ge eftersom kommunen inte hade hunnit ta beslut än.


Det är valår i år, därför tvingas regeringen införa nya lagar på ett sätt som strider mot grundlagen (alltför kort remisstid enligt lagrådet), och därmed finns det ingen chans för varken expertmyndigheten (Boverket) eller kommunerna att förbereda sig.  Så det är inte kommunernas fel, de har inte fått instruktioner i tid från Boverket, som i sin tur inte fått varken lagförslag eller riksdagsbeslut i tid för att förbereda:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lagradet-sagar-attefallshuset
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18896761.ab

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #29 skrivet: 01 jul-14 kl 17:36 »

Din granne kanske är aktiv inom politiken? De känner ju gubbarna "högre upp" och kan därför kosta på sig att göra lite som dom vill.
Jo,det är han faktiskt.Jag sitter för fp i socialnämnden,han för v i byggnadsnämnden.Men inte tror jag man kan göra vad man vill för det?Förutom partitillhörighet är det en hederlig och bra kille. Ulf

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #30 skrivet: 01 jul-14 kl 18:11 »
Ni som är förtroendevalda politiker borde ha hög moral och rätta er efter er kommuns egna regler. Det är beklämmande och skamligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #31 skrivet: 01 jul-14 kl 18:22 »
Ni som är förtroendevalda politiker borde ha hög moral och rätta er efter er kommuns egna regler. Det är beklämmande och skamligt.
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad. Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.

Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #32 skrivet: 01 jul-14 kl 18:37 »
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad.

Vänsterpartiet har väl inte särskilt lång tradition öht? Lägger man till VPK så finns väl framför allt en lång tradition av övertro på Staten. ;)

Citera
Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.
Maffiaverksamhet - JA, synnerligen.

Citera
Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.
Kunde de väl ha bestämt med en gång?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #33 skrivet: 01 jul-14 kl 18:40 »
Kunde de väl ha bestämt med en gång?
Jag misstänker att de inte till fullo förstått hur nitiskt byråkratiska deras tjänstemän är. Tanken var nog god, men något naiv.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #34 skrivet: 01 jul-14 kl 20:28 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #35 skrivet: 01 jul-14 kl 20:36 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf
Jomenvisst!
Men appropå det du nämner: hur fäller man på ett klokt sätt detta byråkratbygge? Iofs fel tavla för detta. Bättre på samhällstavlan. Svara gärna där.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #36 skrivet: 01 jul-14 kl 21:10 »
Man kan väl inte ha det så att tjänstemännen blir arbetslösa? utan dessa praktmänniskor som hela dagarna sitter och funderar ut nya klurigheter som oinsatta politiker sedan skall besluta om faller ju hela byråkratbygget.Tjänstemännen måste ju få visa sitt berättigande, eller? ulf

Typiska sådana där "hittepåjobb", som jag nämnde tidigare i någon diskussion. Ok, att det behöver kollas upp och regleras, så inte folk bygger störande grejer, men det hade räckt med en anmälan och ett par timlöner till någon som godkände, eller avslog.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #37 skrivet: 01 jul-14 kl 22:33 »
Bra att veta: i en del kommuner har man rätt att utom detaljplan bygga ett hus som är 40 m2.

(med bygganmälan förstås:).........stå på er så kanske ni slipper att betala dyrt för byggansvarig)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #38 skrivet: 02 jul-14 kl 04:22 »
Äsch, vänsterpartister har en lång historia av social olydnad. Och när det gäller bygglovsregler är det befogat, jag förstår inte varför man skall betala en massa pengar för att få lov att bygga på sin egen tomt. Det är som något slags maffiaverksamhet. Betala, annars tvingar de dig att riva huset.

Jag tror det kommer bli bra med attefallshusen, så fort det kommit igång lite och blivit rutiner. Nästa gång alliansen blir vald igen kanske den i lugn och ro underlättar reglerna ytterligare så man kan få bygga utan byggnämndens inblandning.


http://en.wikipedia.org/wiki/Shanty_town

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #39 skrivet: 02 jul-14 kl 09:37 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #40 skrivet: 02 jul-14 kl 16:46 »
Det finns ju gyllene medelvägar. Jag tror att idealet ligger någonstans mitt emellan de sterila villakvarteren i Sverige och kåkstäderna i utlandet.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #41 skrivet: 02 jul-14 kl 17:44 »
tror nog det blir många missuppfattningar,Plan o Bygglagen gäller även attefallshus avseende avstånd till grannar.Det blir ju även regler för höjder m.m.
Idag skulle regelverket komma från boverket.  ulf

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #42 skrivet: 02 jul-14 kl 18:15 »
Nu klarnar det lite efter surf hos boverket.
Jag är sugen på att bygga till en vinterträdgård på mitt hus,alltså inte ett attefallshus utan en tillbyggnad utan bygglov på 15 m2.
Man måste göra en bygganmälan,ett startbesked måste lämnas av byggnadsnämnd,byggherren är ansvarig så normalt behövs ingen kontrollansvarig,dock måste en kontrollplan finnas.Bedömer  byggnadsnämden att kompetens kan brista hos byggherren kan de kräva en kontrollansvarig.
samma förfarande skall gälla även attefallshusen och plan o bygglagens bestämmelser om grannavstånd m.m gäller.
Kostnader för bygganmälan har kommunen rätt att ta ut,den lär variera mellan kommunerna. Ulf

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #43 skrivet: 02 jul-14 kl 19:07 »
Det finns ju gyllene medelvägar. Jag tror att idealet ligger någonstans mitt emellan de sterila villakvarteren i Sverige och kåkstäderna i utlandet.

Det tror jag också, i varje fall när det gäller regelverk, myndighetsutövning och kostnader för den. Dessutom tror jag inte människor bygger kåkstäder om de har råd att bygga bättre.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #44 skrivet: 02 jul-14 kl 19:17 »
Det ultimata för många tror jag vore något liknande ett koloniområde av den typ där man får ha en enkel stuga. Områden med dessa bostäder och odling utanför tror jag hade skapat en fin miljö för folk att bo i. Grundregler måste förstås finnas, men i övrigt borde det vara helt fritt. Lägre standard, gemytligare och till en lägra kostnad som gör att folk har råd att ta ledigt för att ta hand om de där morotslanden. Ett sätt att leva som jag tror var vanligare förr i Sverige, men som fortfarande är mycket vanligare på många håll utomlands.

KaninOdlarn

  • Inlägg: 34
    • Övriga världen
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #45 skrivet: 03 jul-14 kl 00:26 »
Är det någon som vet ifall det krävs bygganmälan på tex "föråd" för foder och maskiner på en jordbruksfastighet ? Det är väldigt otydligt på de ställen det överhuvudtaget finns info, det står ofta att det krävs bygglov men inget om anmälan?

En ekonomibyggnad för att senare göra om den till bostad verkar vara en enklare lösning?

Mvh

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #46 skrivet: 03 jul-14 kl 08:17 »
Ekonomibyggnader för jord- och skogsbruk (mkt snävt tolkat då t ex häststall och sågverksbyggnader normalt sett inte ses som sådana ekonomibyggnader) kräver inte bygglov men en anmälan måste göras. Sedan kan kommunen också sätta upp regler som gör att ett bygglov ändå kräva.

Om du från början har tänkt göra om ekonomibyggnaden till bostad så kommer den förstås aldrig ses som ekonomibyggnad och du behöver nog vänta många år om du hoppas att kommunen inte ska genomskåda din ursprungliga plan. Dessutom krävs det alltid bygglov för den typen av ändring av användning av en byggnad. Det du möjligen kan tjäna på det är en enklare kontrollplan och att genom detta slippa kontrollansvarig (men då ska du nog hitta en mycket välvillig kommuntjänsteman) vid ombyggnaden om byggnaden från början är lämplig för att ändras till bostad.

attefallshus

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Hur ska en bygganmälan se ut? Attefallshus
« Svar #47 skrivet: 02 aug-18 kl 11:19 »
Hej!
Jag har skapat en hemsida för er som ska bygga attefallshus där ni kan läsa om bygganmälan och vad man bör tänka på innan man ska köpa eller bygga ett attefallshus: https://byggaattefallshus.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser