Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitter gurka  (läst 8008 gånger)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
Bitter gurka
« skrivet: 17 sep-11 kl 10:04 »
En squash av de hemmaodlade smakar starkt/surt -Bittert! Alla från den rankan gör det inte.
Varför? Vet att smörgåsgurka kan va så på enstaka frukter. Är det nån squash-bärfis som vatt framme?
Kineserna har "bittergurka" som anses motverka diabetes och fetma. Ska jag äta upp mina gurkor och va tacksam att slippa de vanligaste välfärdssjukdomarna? De smakar skit!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bitter gurka
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 10:08 »
Det brukar hjälpa att skala dem.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bitter gurka
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 10:22 »
Kanske ojämn vätsketillgång vid något kritiskt stadium i deras utveckling? Gurkväxter kan vara känsliga för såväl torka som blöta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bitter gurka
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 10:24 »
Det brukar hjälpa att skala dem.
Nix. Fruktköttet som är starkt bittert. Inte bara lite. Jättemycket!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Bitter gurka
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 10:29 »
Beska bittra gurkor brukar bero på för lite vatten. Kan variera väldigt på en och samma planta
Så jag tror på föregående:
Kanske ojämn vätsketillgång vid något kritiskt stadium i deras utveckling? Gurkväxter kan vara känsliga för såväl torka som blöta.
Fast för mycket vatten har jag aldrig lyckats ge en gurkväxt, än iaf  :)

Det är ingen ide att försöka lägga in gurkorna eller dyl tillagning, de smakar f*n iaf  :-\
Landsflykting i storstan...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Bitter gurka
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 10:31 »
...men ibland kan ena halvan av frukten smaka bra ändå! Provät!
Landsflykting i storstan...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bitter gurka
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 10:35 »
Jodå, vattna ihjäl går utmärkt, speciellt när de är nyligen omplanterade, eller om man har en jord som antingen innehåller för mycket torv eller för mycket lera, då hålls så mycket vatten kvar kring rötter och rothals att växten ruttnar. Väldränerat, gärna planterad på en liten kulle, men med lagom vätskehållande jord och en marktäckning som fördröjer uttorkning brukar funka bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bitter gurka
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 10:38 »
...men ibland kan ena halvan av frukten smaka bra ändå! Provät!
Jo, jag testade olika delar. Samma starka bittra smak. En bekant sa detsamma om en frukt från den plantan, jag var oförståenda då jag själv + en annan bekant ätit frukt från den plantan, som smakade bra. de är väldigt snygga, päronformade med gul flaskhals och grön kropp. Kan det va en korspolinering som är smakfaktor? Tror nämligen det är egna frön från "trädgårdens blandning".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Bitter gurka
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 19:03 »
Hos gurka hjälper det att byta till en sort som bara sätter honblommor. Har du sorter som även sätter hanblommor så kan honblomman befruktas vilket i en del fall leder till bitterhet i frukten. I år använde jag en sort som hette Futura F1 från Impecta. Inte en enda gurka med bitterämnen i. Tidigare år har nog 10-15% varit bittra.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bitter gurka
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 23:02 »
Tack Daniel70! Tidigare har jag tagit fröer från F1-plantor och sått men nu tycks jag ha gått för långt..från ursprungsfröet. Blir köpta fröer nästa år!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Bitter gurka
« Svar #10 skrivet: 21 sep-11 kl 07:32 »
Tar du frön från en F1 planta så kan resultatet bli vadsomhelst då du inte haft tillgång till rätt föräldrapar. Vill du vara säker på att få samma sort med 100% feminina blommor så är du tyvärr tvungen att köpa nya frön varje år. Men det är det lätt värt. Mina barn var inte så imponerade första gången de satte tänderna i en bittergurka :-)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bitter gurka
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 09:20 »
Eller så köper/byter man till sig fröer från gamla stabila sorter som tål att man tar frön från dem år efter år. Då gör man en kulturgärning, samtidigt som man lär sig en massa och blir mer självhushållande. Gå med i Sesam, där kan man lära sig massor, samtidigt som man får tillgång till spännande och väl beprövade sorter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
SV: Bitter gurka
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 22:03 »
Enkelt: Köper man en sort som är parthenokarp och får den pollinerad blir det bittra gurkor.

Lycka till nästa år!

pyromanen

  • Gäst
SV: Bitter gurka
« Svar #13 skrivet: 30 sep-11 kl 21:56 »
Testa "Suyu long" från Runåbergs!  Haft de i minst 15 år, finns inga andra så goda. De brukar inte bli beska heller och man kan ta egna fröer.  De blir krokiga och lite taggiga och krispiga och mycket goda. Enda nackdelen är att när man ätit dessa en säsong och det blir vinter o de tar slut då tycker man affärens gurkor smakar.... vatten och har en tråkig oknaprig konsistens.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bitter gurka
« Svar #14 skrivet: 01 okt-11 kl 18:43 »
Suyu long låter fin-fin. Den får det bli nästa år. Den bittra varianten var dock en sqasch.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

nimnimnim

  • Inlägg: 3
SV: Bitter gurka
« Svar #15 skrivet: 31 jan-18 kl 19:42 »
En squash av de hemmaodlade smakar starkt/surt -Bittert! Alla från den rankan gör det inte.
Varför? Vet att smörgåsgurka kan va så på enstaka frukter. Är det nån squash-bärfis som vatt framme?
Kineserna har "bittergurka" som anses motverka diabetes och fetma. Ska jag äta upp mina gurkor och va tacksam att slippa de vanligaste välfärdssjukdomarna? De smakar skit!
gravediggar men kan vara bra för nån som googlar upp tråden:

Kolla in Toxicology under Zucchini på Wikipedia utifall att det är den typen av bitterhet/beskhet (enormt och oätligt).
Åkte på det och blev sjuk. Relativt ung så var lugnt men kräktes i en vecka. (förra sommaren av en lokalt trädgårdsodlad zucchini)
Detta alltså den vanliga gröna zucchinin som man köper typiskt från Spanien på dagligvaruhandel annars.

Kan vara värt att nämna även om ovanligt? :-)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Bitter gurka
« Svar #16 skrivet: 31 jan-18 kl 22:13 »
gravediggar men kan vara bra för nån som googlar upp tråden:

Kolla in Toxicology under Zucchini på Wikipedia utifall att det är den typen av bitterhet/beskhet (enormt och oätligt).
Åkte på det och blev sjuk. Relativt ung så var lugnt men kräktes i en vecka. (förra sommaren av en lokalt trädgårdsodlad zucchini)
Detta alltså den vanliga gröna zucchinin som man köper typiskt från Spanien på dagligvaruhandel annars.

Kan vara värt att nämna även om ovanligt? :-)

Intressant och bra att veta för oss som tar egna frön av squash/zucchini. Har aldrig råkat ut för att någon av mina squash blivit besk, men har varit noga med att täcka honblomman med påse så ingen insekt kommer åt med oönskat pollen.
Här är en google översättning om det du nämner från den här sidan: https://en.wikipedia.org/wiki/Zucchini

Medlemmar av växtfamiljen Cucurbitacea, som inkluderar kucchini / marger, pumpor och gurkor, kan innehålla toxiner som kallas cucurbitaciner. Dessa är kemiskt klassificerade som steroider; de försvarar växterna från rovdjur och har en bitter smak för människor. Odlade cucurbitaceae odlas för låga halter av toxinet och är säkra att äta. Prydnadsplommon kan dock ha höga nivåer av cucurbitaciner och sådana prydnadsväxter kan korsfruktisera ätbara cucurbitaceae. Alla sådana frösmödda frön som används av trädgårdsmästaren för att odla mat under den följande säsongen kan därför potentiellt producera bitter och giftig frukt. Även torra väderförhållanden / oregelbunden vattning kan påverka växten och gynna produktionen av toxinet. Toxinet förstörs inte genom matlagning. Människor med nedsatt smaksintresse (särskilt bland äldre) borde därför be en yngre att smaka zucchini för dem. [19] [20]

I augusti 2015 åt en 79-årig tysk man och hans fru en zucchini som odlades av en granne. Paret noterade den ovanligt bittra smaken. Kort därefter blev de båda inlagda på Heidenheim sjukhus, tydligen med symtom på gastrointestinala infektioner. Hustrun, som hade ätit en mindre del, överlevde, medan mannen dog. Toxikologisk analys av måltiden bekräftade förekomsten av cucurbitacin. [21] Undersökare varnade för att trädgårdsmästare inte borde rädda sina egna frön, eftersom reversering till former som innehåller mer giftigt cucurbitacin kan förekomma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 5 användare (2 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser