Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggar och betäckning  (läst 2493 gånger)

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Baggar och betäckning
« skrivet: 24 nov-09 kl 14:06 »
Jag har nu 3 tackor och 2 baggar. Just nu går dom i 2 hagar, men det börjar bli dags att para dom. eftersom den ena baggen är syskon med tackorna får han inte vara med på det roliga.
Jag har nu funderat på hur jag ska göra.
Ska jag slakta lillbaggen, ska jag kastrera, ska jag sälja, låna ut eller ska den stackaren gå själv tills storbaggen är klar med tackorna. Egentligen står det mellan att slakta eller gå själv.
Men jag vill inte att han ska gå själv så länge. Jag antar att storbaggen behöver gå 2 månader eller mer med tackorna.

Jag har ju funderat på om storbaggen ska få gå med tackorna hela tiden, även då lammen kommit, men det beror ju på hur snäll han är vid dom, och sen läste jag att dom brunstar 3 veckor efter nedkomst, inte bra tänkte jag, då blir dom kanske betäckta.

Sen läste jag att det inte är normalt för baggen att gå med tackorna hela tiden, då kan han bli mer stångig.


Jag har läst en hel del i alla trådarna här eftersom jag är ny på får, jag har blivit en hel del klokare men oxå mer förvirrad

Så gör vad ni kan för att förvirra mig mer  ;)



mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Baggar och betäckning
« Svar #1 skrivet: 24 nov-09 kl 18:14 »
En anledning att behålla lillbaggen är ju som kompis till storbaggen efter betäckningen.

Om du vill ha storbaggen med hela tiden så finns det ju ingen anledning att ha kvar lillbaggen och då är det väl lika bra att slakta honom nu.

Jag tror inte att det är nån risk att de blir betäckta så snart efter lammning.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Baggar och betäckning
« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 19:49 »
Det är ju verkligen synd om lill-killen att gå ensam, får ska aldrig vara ensamma (om det går att undvika) eftersom de är flockdjur!

Sälja är svårt så här års, alla har redan fixa den bagge de ska ha.
Låna ut faller under samma klausul som sälja.
Kastrera är ett alternativ (dock mycket kostsamt) Och hur gör du nästa år om du får ett antal bagglamm till? Kastrerar dom med? :o :)
Du kan ju sätta honom i en box i fårhuset så att han ändå får vara i närheten av de andra fåren, men gör det extremt rymmningssäkert! (Och rymligt, om du planerar att behålla alla bagglamm du får ;D)
Nä, slakt tycker jag låter bra!
 
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Baggar och betäckning
« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 23:17 »
Jag tycker också att det enda alternativet är att ta ut lillbaggen. För övrigt stämmer det att tackor som lammat på vårkanten kan brunsta om. När de fått missfall eller tappat sitt lamm får baggen en chans till, med andra ord. Är tackan medtagen, i dålig kondition är det inte bra. Är det däremot tidigt på våren och tackan är i bra kondition får hon en chans att ersätta sitt missfall från våren med ett nytt lamm på hösten. Det kan vara bra om lammet kommer tidigt på hösten. Men det är ofta problematiskt med en bagge tillsammans med tackorna hela året. Det blir lite nollkoll på när och hur flickorna brunstar och blir betäckta när de inte orkar med det egentligen eller det är "fel" årstid. Det senare gäller vid utegångsdrift med får - då vill man bara ha lamm på våren - eller möjligtvis tidig höst. Egentligen lättast att hyra in eller köpa in bagge tillfälligt år från år. Då kan tackorna få vila från lamm nåt år ckså. Många vill ju ofta inte ha lamm som de måste slakta, försöka sälja mm utan har fåren som leksaker, kramdjur  eller gräsklippare  ;)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Baggar och betäckning
« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 23:25 »
Hej Sol..här kommer ytterligare ett alternativ som jag har valt att göra.
Du kanske ska låta honom gå med en egen tacka. Lammen som blir ska du då slakta, kan vara ett alternativ så att du kan behålla kompisen till din avelsbagge. Inte så kul ifall de blir tacklam men den risken får du ta. Jag är själv ny på får och har köpt en fin avelsbagge och behållit en egen rekrytering som sällskap. Han går med två tackor (som han inte är släkt med ifs) och avelsbaggen går med de finaste tackorna. När betäckningen är klar ska herrarna få kampera i sin box och hage som är i andra delen av höladan. Det tar tid att bygga upp en egen fårbesättning, och nog är det trevligt för baggarna att ha sällskap av varandra på sommarbetet.
Jag har delat av fårstallet i två boxar med övertäckta grindar som skiljevägg så de ser inte varandra och det funkar jättebra. :)

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Baggar och betäckning
« Svar #5 skrivet: 25 nov-09 kl 06:37 »
Hej!
Jag har några stycken får och bara 2 hagar. Jag kastrerade en bagge för 1 år sedan (han var då ca 9 mån) som går som "sällskapsbagge". Det kostade 500 kr och jag har aldrig ångrat det. Han är en stabil individ för bagglammen när de ska skiljas och han är gott sällskap till avelsbaggen när han inte får vara med tackorna. I höst har han gått med de 3 tackorna och bildat en liten mysig "flock". Medan avelsbaggen har fått hålla koll på bagglammen.
Det är så praktiskt att ha ett får som kan sällskapa med de/den som behöver det bäst för tillfället.

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Baggar och betäckning
« Svar #6 skrivet: 25 nov-09 kl 08:06 »
Vi har haft 2 avelsbaggar gående, och det har fungerat bra. Men samtidigt bestämde vi oss nu i höst för att slakta dem och fortsättningsvis inte ha några baggar. Istället kommer vi varje höst att köpa ett bagglamm som får gå med våra bagglamm tills det är dax för betäckning. När han är klar skickar vi honom inkl våra egna bagglamm till slakt. För hur det än är är det lite bökigare under vintern med olika hagar om man inte vill ha baggarna tillsammans med tackorna. Och det vill åtminstone inte jag....

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
SV: Baggar och betäckning
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 13:21 »
Tack för alla svar!

Jag har svärdsjöfår, och så vitt jag vet nu, är den närmaste besättningen med genbanksanslutna svärdsjöfår i Jönköping, och det är där jag köpt mina. Så det blir för krångligt och kostsamt att skaffa en ny bagge varje höst,(bor i Nordvästra Skåne) dessutom är han jag har nu sååå stilig.. :)

Lillbaggen är oxå väldigt snygg, med jättefin ull, så i framtiden ska han kanske oxå användas till avel på obesläktade tackor, eller om jag kan sälja honom. Det är en anledning att behålla honom, och en anledning som gör mig tveksam till kastrering.

Min tanke nu är att slakta eller sälja alla lamm till hösten, ev baggar får gå kvar som sällskap åt lillbaggen tills storbaggen betäckt.

Från början var det meningen att jag skulle slaktat lillbaggen då storbaggen skulle in till tackorna, men sen läste jag en massa här och då började jag fundera på olika lösningar.. ::)
Nu har jag i stort sett bestämt mig för att behålla lillbaggen, så nu är mitt problem, hur löser jag det på bäst sett. Han kan få gå i en egen hage där han kan se kompisarna, frågan är om han river staketet...
Hur funkar det med förkläde? Och om han skulle ha förkläde och gå med flocken, kommer han och storbaggen att bråka om tjejerna då?


Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Baggar och betäckning
« Svar #8 skrivet: 06 dec-09 kl 19:21 »
Jag har lte samma funderingar. Har 3 gestrikefår, en bagge född i våras, en äldre tacka och ett tacklamm född i somras.
Tanken var att slakta baggen och skaffa ny till hösten. Genbanksfåren ska man enligt rekommendationen inte behålla fler än max 10 avkommor i vidare avel från en bagge. Nu hinner det ju inte bli så många lamm efter vår Ture med så få tackor, så han kanske får gå i avel en säsong till, vi får se.
Nu är ju jag redan lite förtjust i Ture, som är extremt sällskaplig och gosig efter att ha vuxit upp i Furuviksparken. Han kommer därför att kastreras, och få gå med de framtida bagglammen framöver, innan de slaktas.
Kan man ha en kastrerad bagge tillsammans med tackor och en bagge, eller blir det bråk då?
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser