Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla potatis  (läst 3620 gånger)

Exrover56

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Odla potatis
« skrivet: 17 feb-24 kl 13:25 »
Försökte odla potatis på min kolonilott i fjol, men det blev knappt så mycket som jag satt i avkastning. Någon som kan tipsa mig om vilka troliga fel jag gjort, misstänker att bla näringsbrist är det troliga felet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla potatis
« Svar #1 skrivet: 17 feb-24 kl 15:42 »
I stora delar av landet var våren torr och även första delen av sommaren och sedan drunknade potatisen fram till skörd.

Näringsbrist...  Växte det ogräs mellan potatisarna?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Odla potatis
« Svar #2 skrivet: 17 feb-24 kl 16:39 »
En del sorters potatis trivs helt enkelt inte på vissa ställen.  Jag har ofta blandat och satt 3-4 olika sorter, och det har hänt mer än en gång att det blir fin blast på alla plantor men att någon av sorterna inte ger några potatisar alls.
Så till i vår, prova att dela upp landet och sätta olika sorter du också.
Ibland kan man råka ut för insektsangrepp (t ex knäpparlarver) som förstör skörden, men då ser man ju åtminstone att det fanns potatisar innan de blev angripna.
Sen är det ju viktigt att jorden är lucker så att de växande potatisarna kan tränga undan jorden så de får plats. Om man odlar potatis i kompakt lerjord så blir de ofta små och knöliga.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis
« Svar #3 skrivet: 20 feb-24 kl 19:38 »
Så här brukar jag göra, omkring första maj, först drar jag upp en fåra som är tre fyra gånger så djup som potatisen är stor. Sen sen lägger jag ut potatisen med 25-30 cm mellanrum, strör över rikligt med  kompost. Sen fyller jag igen fåran. När potatisen börjar komma upp, kupar jag upp jord kring plantorna så att bara de två översta bladvarven syns.
kretslopp

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Odla potatis
« Svar #4 skrivet: 09 apr-24 kl 07:58 »
Potatis (liksom annan växtlighet) vill ha lagom. Lagom med vatten, lagom med luft och lagom med näring. Potatisens näringsbehov är rätt litet så jag skulle chansa på att det är någon av de andra två som är problemet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla potatis
« Svar #5 skrivet: 11 apr-24 kl 10:15 »
Min potatisskörd i fjor (2023) blev dålig mot vad det brukar vara. När det var så tort som det var på försommaren skulle jag vattnat mer.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser