Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäckar  (läst 4861 gånger)

Milla0

  • Gäst
Höhäckar
« skrivet: 12 feb-07 kl 19:31 »
Startar ett nytt ämne istället så inte Grimlas "fårbilder" spårar ur helt.
Jag funderar på att göra en ny höhäck till fåren men eftersom den perfekta inte är uppfunnen än, så undrar jag hur era ser ut.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Höhäckar
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 19:50 »
Hej,

Så här ser min ut!

« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 19:51 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Höhäckar
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 20:04 »
Jag exprimenterar fortfarande med olika provisoriska hemmabyggen men ska nog bygga ihop en sån som ni andra har. Men hur ser konstruktionen ut i "botten", där ni fäst ihop de två sneda väggarna. Och hur fäster ni fodertrågen under?

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Höhäckar
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 20:49 »
Jag köpte en foderhäck passande en hösilagebal. Den är från Kellfri. Jag har gotlandstackor och jag är inte alls nöjd med foderhäcken. Dels är den för låg så när de ätit ner balen så att den är lägre än foderhäcken är det några som hoppar upp i balen. De smalaste tacklammen kan även trycka sig igenom mellan spjälorna med den följden att de skitar ner fodret.  :( Jag vill gärna ha en foderhäck passande en hösilagebal men, som är bättre än den jag har nu. Så har ni några tips hojta till.

En annan foderhäck som jag också har och som är perfekt om man fodrar med hö eller i givor varje dag är en sån där gallerram på träpall som man har stora dunkar/tankar i. Vet inte om ni förstår hurdana jag menar. De är ungefär en kubikmeter stora skulle jag tro. Ibland ser man att bönder har dessa till att köra vatten i när djuren går på bete. Jag har i alla fall tagit bort själva tanken och har gallret kvar och det är busbra som foderhäck, enda nackdelen är att den inte rymmer en storbal. Jag tror jag har sett sådana till salu på blocket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Milla0

  • Gäst
Re:Höhäckar
« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 21:20 »
Tack Mille! Din höhäck verkar ju vara bra, fast som sagt med tak på! ;)
Jag har gutefår så för min del måste den vara "hornvänlig" så de inte kan krångla in hornen och fastna.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Höhäckar
« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 21:48 »
Höhäcken är byggd utifrån två grindar; varje grind har två horisontella plankor med spjälor emellan och är två meter lång.  Avståndet mellan spjälorna är 6 cm, om jag minns rätt.

Jag har två höhäckar för mina 20 får för att de skall ha tillräckligt med plats, fast de står ofta o knôr runt samma tråg ändå... ;)

Kortsidorna har två plankor som går i ett kors och tvärgående ribbor uppe och även en därnere (syns inte på bilden).  Det är i ribban därnere som fodertråget är fästat.

Själva trekanten för höet har en smal springa nedtill, för att man skall kunna hälla i kraftfodret uppifrån. Det fungerar dock bara i teorin, eftersom det alltid ligger lite hö kvar o täpper igen....:-) I mitten sitter grindarna ihop med en trekantig kloss.

Något som vi missade var att ha nån form av dränering för foderrännan, så att den går att lätt att spola ur.

Hoppas min beskrivning förklarar lite bättre hur den ser ut!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

  • Gäst
Re:Höhäckar
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 08:48 »
min höhäck liknar milles, fast den är byggd av kvistade grangrenar. 5-10 cm avstånd mellan spjälorna. under har jag spännt ett nät som fångar upp höet som fårena drar ner. då slipper man att en massa hö går till spillo på marken.

kraftfoder serveras i en ränna jag byggt av golvbrädor. den saknar sidor vilket gör den lätt att städa ur, dessvärre blir det en del spill åt sidorna på det viset.

en bit bort står 2 hässjestörar på vilka jag trär kärvar med torkat löv.

är det barmark och inte allt för strängt väder drar jag ner något på högiven enligt de principer som finns skisserade i denna rapport från SLU:
http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/Bete_rapport2002.pdf

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Höhäckar
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 12:18 »
Jag har en sånhär, som jag tror Javill menar:



(Lånat bild från www.krulligahasten.se, där det finns beskrivning på hur man bygger dom. Jag fick själva buren gratis.)

Fungerar bra till både får och häst!

louise

  • Gäst
Re:Höhäckar
« Svar #8 skrivet: 13 feb-07 kl 12:33 »
Borde inte en gammal varuvagn från matbutiken vara idealisk? Likadan, mindre springor och högre?

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Höhäckar
« Svar #9 skrivet: 13 feb-07 kl 18:58 »
Ja, en sån som Falin visar bild på var det jag menade. De är jättebra, jag har inget lock till min men, det borde ju gå att snickra ihop.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Höhäckar
« Svar #10 skrivet: 16 feb-07 kl 21:39 »
Fåren vill gärna sortera ut det godaste höet först. Om man har foderbord  där de inte får in hela huvudet drar de ut en tugga, sorterar och släpper det som inte är bäst och drar ut mer. Det blir mycket nedtrampat hö som inte äts upp. Kika på foderbord som är gjorda av proffs för proffs. http://www.knarrhult.se   eller http://www.slattokvarn.se
På Slättös diagonalgrind är spjälorna rörliga i överkant och det är lagom besvärligt för fåren att få tillbaka huvudet. Då blir det naturligt att stå kvar med huvudet inne o käka. På knarhultsborden kan man lägga ett galler över höet som gör att det stannar kvar bättre. För småskalig fårhållning vill man kanske inte kosta på sig ett fabrikstillverkat foderbord men en konstruktion så att fåren får sticka in hela huvudet och äta uppifrån är ganska lätt ordnat.
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 00:51 av Henning »

louise

  • Gäst
Re:Höhäckar
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 09:21 »
Så har jag det! Och jag trodde att det var därför de drog ut så mycket hö.. Först hade de en där de kunde äta uppifrån och genom smala springor. Nu har de en där de får in hela huvudet. Men när du säger det.. nu drar de nog ut mindre hö än med den gamla..

Sussen

  • Inlägg: 13
    • Småland
Re:Höhäckar
« Svar #12 skrivet: 19 feb-07 kl 21:21 »
Tror inte på foderhäck av rutnät, måste va väldigt stor risk för att lamm (och kanske tackor) fastnar då! Jobbigt att såga loss dom i metall me..  :-\

Har samma erfarenhet som Henning när det gäller höspill, låt dem sticka in hela huvet på foderbordet så funkar allt mycket bättre.

Har inte prövat, men Slättö Kvarnmodellen verkar jättesmart. Och lamm ska enligt uppgift inte kunna komma igenom eftersom dom inte orkar putta upp spjälorna.
"Smålandsgrinden"  tror jag funkar som Slättö fast allt är i trä. Tystare och kanske billigare?
Killen som har dom heter enligt broschyren Fredrik, 0735-28 50 63, berggren-frederik@spray.se (hoppas han inte blir arg för lite gratis reklam..)
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Höhäckar
« Svar #13 skrivet: 19 feb-07 kl 21:42 »
Det blir ju mycket spill och jag har trott som Lollo, att det blir mer spill när de kan sticka in hela huvudet.

Jag har en fundering; vi har några får som står i f.d. kalvkättar och äter sitt hö i en ränna för kor (hoppas ni förstår hur jag menar..:-) Det blir knappt något spill, men däremot gott om rator kvar i rännan. Så min fundering är: äter de mer av höet när de kan sticka in huvudet eller är det bara att de inte drar ut höet på golvet/marken?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sussen

  • Inlägg: 13
    • Småland
Re:Höhäckar
« Svar #14 skrivet: 19 feb-07 kl 23:12 »
vet inte om jag förstår mille..    :-\

Men mycket spill blir det ju.. hur mycket det blir beror nog mycket på höet - fåren verkar gilla spätt och näringsspäckat tidigt skördat hö (och spätt bete), medan de lämnar det alltför grova. - Kanske lönar det sig helt enkelt inte för dem att smälta det grova, rent energimässigt menar jag.  ??? Eller kanske är de bara hemskt kräsna. >:(
Hästar däremot vill väl ha grövre hö o bete. Man borde ha båda. :)

men det verkar gått åt mycket mindre hö totalt sett när de får sticka in huvet. Kanske för att inte så mycket rycks sönder och faller ner på golvet, trampas ner och ratas i bädden, utan håller sig rent på foderbordet?
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Höhäckar
« Svar #15 skrivet: 19 feb-07 kl 23:32 »
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, fast jag tror ändå att du svarade på min fråga... :D

Min fundering var om de sorterar ut lika mycket _i foderhäcken_ (när de kan kan sticka in huvudet) som _utanför_ (när de inte kan det).

Men det kanske blir så att höet får "en andra chans" när det ligger kvar på bordet, för nedtrampat i ströet blir det ju aldrig uppätet..

Här är en bild på rännan vid kalvkätten, numera är den ombyggd så att det inte går att stå i maten..:-)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Höhäckar
« Svar #16 skrivet: 21 feb-07 kl 07:07 »
Tror inte på foderhäck av rutnät, måste va väldigt stor risk för att lamm (och kanske tackor) fastnar då! Jobbigt att såga loss dom i metall me..  :-\

Har samma erfarenhet som Henning när det gäller höspill, låt dem sticka in hela huvet på foderbordet så funkar allt mycket bättre.


Men de får ju plats att sticka in hela huvudet i den sorten som jag har. Och jag har ändå rejäla köttfår. Så de fastnar inte. Något lamm tog sig in när de var små, men inte nu längre.

Med rutnäts-häcken blir det betydligt mindre spill än med de vanliga foderhäckar jag har uppsatta på väggen, tycker jag.

Sussen

  • Inlägg: 13
    • Småland
Re:Höhäckar
« Svar #17 skrivet: 22 feb-07 kl 00:32 »
Visst så länge det är rätt storlek så de inte kan fastna. Då verkar ju ställningen på bilden kanon, och med tak över och allt!!  :D

Tänkte allra främst på risken för lamm, som tar sig igenom det mesta, tills de en dag blir för stora och fastnar. Har hänt att lamm fastnat i vår lammgrind av metall ett par gånger, så man fått såga.

För utfodring med stor hösilagebal ute på vintern använder vi fyra fodergrindar i metall (150 cm breda) från LG, som vi hakar ihop runt om balen. Brukar ställa balen direkt på backen, men behålla plasten under den.
Blir 16 platser men det räcker till fler får än så om de har tillgång till den hela dygnet (beroende på temperaturen kan det ju behövas ca 20-25 får på en storbal, så det inte blir förgammalt innan det äts upp.)

Grindarna var nog rätt dyra men är himla lätta. Lammen hoppar in på balen tyvärr, men ingen har fastnat i allafall. Nackdel förstås att det inte finns nåt tak över balen.
Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare
hofboss, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser