Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderstatsberäkning  (läst 3828 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Foderstatsberäkning
« skrivet: 06 dec-06 kl 21:30 »
Eftersom jag tycker det är roligt att räkna foderstater (ja, jag är lite konstig  ;)), så tänkte jag prova på att göra det till fåren. Men när jag läser i fårbiblen så står det att det ska räknas med AAT och PBV. Tyvärr visste jag inte det när jag skickade på analys, så jag har bara "hästvärden", dvs smb rp, energi och mineralerna per kg ts. Går det att räkna om till AAT och PBV?

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #1 skrivet: 09 dec-06 kl 10:57 »
Kan tyvärr inte hjälpa dej men om du tycker de e roligt  att greja med foderstater har du lust att kika på min? :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #2 skrivet: 09 dec-06 kl 13:31 »
Jag är nog inte riktigt rätt person att fråga...  :) För just fårfoderstater är jag ny på (har bara räknat till hästarna innan). Men det finns säkert andra härinne som är mycket bättre på det än jag! Kan bidra med en länk till ett program som jag hittat i alla fall:
http://www.freefarm.se/djur/far/opt.htm

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #3 skrivet: 09 dec-06 kl 16:18 »
så jag har bara "hästvärden", dvs smb rp, energi och mineralerna per kg ts. Går det att räkna om till AAT och PBV?

Nej det går inte att "räkna om" hästar och idisslare har helt olika sätt att ta upp näringen.

Du måste i såna fall ha en ny analys beställd till Får/Nöt.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #4 skrivet: 09 dec-06 kl 17:04 »
Okej. Jag hittade en länk på nätet till en "proteinomvandlare", där man skulle kunna mata in energi och råprotein, och få ut AAT och PBV. Tråkigt nog fungerade inte länken, men jag har mailat till domänägaren och frågat om den fortfarande finns kvar någonstans.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #5 skrivet: 10 dec-06 kl 08:21 »
En Nöt analys innehåller:
TS
Energi VOS idisslare
SMB Råp idislarre
Aminosyror AAT
Proteinbalans i våm PBV
Kalcium
Fosfor
Kalium
Mg
svavel
aska
råprot
Dessutom behöver du veta EPD värdet.

(Helst ska du ha en hygienisk analys på höet också så du vet om du har mögel i det.)

Sen kan du börja räkna  ;D

Men det är inte lika enkelt som att räkna till häst !
När man räknar till nöt måste man kunna en massa annat också om fodermedlen eftersom det är idisslare....

Tex
-har du högt Kaliumvärde ska du absolut inte ge Betfor  ;D etc etc
-du ska ha rätt sorts protein i PBV till olika åldrar  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Foderstatsberäkning
« Svar #6 skrivet: 10 dec-06 kl 20:40 »
Ja, foderstater kan bli en hel vetenskap minsann!  ;D Men just nu nöjer jag mig med det grundläggande, MJ, protein, AAT, PBV, Ca och P. Jag har räknat på mitt excelark, och kommit fram till att jag nog inte behöver köpa koncentrat. Det klarar sig med havre, betfor, soja och lite mineraler under digivningen om jag fått ihop det rätt. Fast för säkerhets skull har jag mailat en lammrådgivare och bett om hjälp....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
Tur-Johan, TindraTyra, Kindbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser