Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka krusbär  (läst 5376 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Torka krusbär
« skrivet: 31 jul-06 kl 12:07 »
Halaj!

Förra året försökte jag att göra brännvin med krusbärssmak att ha till midsommar.
Jag tryckte en kvarting full med krusbär och toppade med sprit.
Det blev fiasko.
Brännvinet blev urvattnat och inte fick det någon krusbärssmak heller.
Jag har insett att jag måste torka dem först för att undvika utspädning och för att få in mer arom per volymenhet i flaskan.
Min fråga är:
Hur gör man?
Jag inser att om jag bara plockar ett gäng och låter dem ligga i en skål el. nåt så blir de bara dåliga och börjar att mögla.
Jag inser att jag måste få bären torra_innan_de hinner att börja mögla.
Måste jag sitta och skala varje bär för sig? Vilket pillejobb!
Räcker det kanske att bara dela dem i halvor?
Eller är det bästa kanske att mosa alltihop och sedan lägga dem på en stor yta, t.ex. en ugnsplåt kanske?

//T

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Torka krusbär
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 12:19 »
Inte mosa iaf ... om du delar dem på mitten och torkar dem på ett nät ovan ett element eller på annan varm plats eller i ugnen på max40 grader bör det funka bra.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Torka krusbär
« Svar #2 skrivet: 31 jul-06 kl 13:47 »
Halaj!

Tackar, skall provas!

Jag har en varmluftugnfunktion i mikron.
Det måste ju bli perfekt.

//T

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Torka krusbär
« Svar #3 skrivet: 31 jul-06 kl 13:57 »
Glömde säga att man bör ha luckan lite på glänt, så att vattenångan kan smita ut, när man torkar saker i ugn. Kanske micron är ventilerad på nåt sätt, annars håll lite koll på det och vädra ut fukt vid behov.

Hur som helst, kör hellre på för låg temp snarare än för hög.

Lilla Anna

  • Inlägg: 16
    • Lilla Anna Pysslar
Re:Torka krusbär
« Svar #4 skrivet: 31 jul-06 kl 17:01 »
Vad jag önskar att jag hade krusbär nu. Blev jättesugen på att torka krusbär och blanda i hemagjord müsli.
Tänk krusbärsmüsli!!!
Krusbärsbrännvin är nog helt ok det med. Men inte till frukost.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 7 användare (1 dolda)
tuslus, Jon.b, ärt, Numera, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser