Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mjölkar getter?  (läst 13960 gånger)

Skatan

  • Gäst
Hur mycket mjölkar getter?
« skrivet: 24 nov-06 kl 19:58 »
Hej!

Har nyligen hittat hit till Alternativ.nu , tycker att det är jätteroligt att det finns folk som fortfarande är intresserade av att ha självhushåll /jordbruk.

Nu e det ju så att jag har lite funderingar kring getter som jag är intresserad av att skaffa, hoppas det finns någon som har någe bra svar :)

1. Vilken getras passar en ensamstående som vill ha mjölk till husbehov?
2. Hur mycket mjölkar den rasen?
3. Vad kan man göra av mjölken? (finns det någon bra sida att läsa på?)
4. Vad ger man getter för foder och hur mycket äter en get på ett år?

Hoppas bara att mina frågor inte var för dumma  ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-06 kl 23:05 »
Från en tämligen nyfrälst getmjölkare...... :)

1. Hur mkt. mjölk vill du ha? En skvätt till kaffet? Eller så att du kan göra ost och smör? Dricker du mjölk? Hur mkt? Även inom en "bra sort" kan det finnas lågmjölkande individer. Och tvärt om. En från en getgård bortgallrad, lågmjölkande lantgets säg, 2 liter/dag kan var rena guldet i rätt hushåll. Och för kaffeskvätten duger faktiskt dvärggeten gott även den.

2. Beror på svaret på fråga ett :)

3. Du kan göra allt. Läser du engelska? Har flera tips i.s.f. På svenska är det värre. Då är det lite äldre böcker som gäller. Finns en bra att börja med i bokklubben här. Plus tips här på forumet och att tjata till sig recept från getfolk man möter IRL.

4. Beroende på vad du har för bete och i vilken mängd så varierar det även här. Gravida, diande, växande och mjölkande individer får havre som tillskott i olika mängd. Även om dom har fri tillgång till hö året om så tycker inte jag dom rör hö't så mkt. på sommaren. På vintern får mina hö, havre, lite betfor för sockret och våmflorans skull, foderpotatis, fodermorötter, äpplen. Halmen lägger jag i höhäcken med, dom pysslar och mumsar och springer sen runt och "ströar" själva :) Så har dom slickesten och får lite mineral pudrat över maten. Man kan få en idé om årsmängder om man tittar i foderstater. Men var medveten om att en liten allmogeget inte ens får i sig lika mkt. som en supermjölkget. Trots rykten om att vara matvrak. Men inte tycker jag det är några mängder direkt. Då är böndernas priser på hö, halm och spannmål viktigare för vad en get kostar i slutändan.

Inget försök att få till ett komplett svar. Bara lite tankar.....

Skatan

  • Gäst
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #2 skrivet: 25 nov-06 kl 18:54 »
Jág hade tänkt mig att kunna göra ost och smör men kanske inte i så stora mängder. Jag måste bara fråga, vilken getras har du? :)

Det går nog bra å läsa engelska tror jag :) Lägg gärna upp dina tips !

Okej, tack för ditt svar! Det har varit till mycket hjälp, ska kolla vidare i forumet också :) man hittar nyttiga saker å veta hela tiden!


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-06 kl 05:51 »
Det var just Frankhauser jag tänkte på  :) Sen har du ju förstås http://www.fiascofarm.com

Jag har svansk lant.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-06 kl 17:10 »
Citera
Även om dom har fri tillgång till hö året om så tycker inte jag dom rör hö't så mkt.

Hur mycket annat foder får de då egentligen. Jag tycker mest de äter så mycket hö vi orkar bära fram :o iof inget unikt för höet.

"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-06 kl 18:06 »
Jag kanske var oklar med att det var under sommaren som dom knappt rörde hö't. Eller väljer dina hellre hö't framför bete?

Fast, ibland undrar man över getters matvanor  ;D Ena dagen duger inget annat än äpplen. Och andra dagen så är vedkorgen urgod! En dag kunde jag inte gå någonstans utan att snubbla. För bocken ville äta skosnören. Hela dagen!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-06 kl 19:19 »
Näe inte direkt men ibland, fast oftast är de så glupska så det ena utesluter inte det andra. Skosnören, pröva byxor med hängande snickarfickor.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #7 skrivet: 26 nov-06 kl 22:28 »
Töhö......jo, jag vet. Man anar vad en get med killingar får stå ut med. *fickjuver*

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #8 skrivet: 07 jan-07 kl 08:50 »
Det beror alldeles på hur hårt du vill pressa dem att mjölka, själv gav jag dem c.a 0,7 kg förra sommaren och fick ut ungefär 1,5 l per dag men då gick killingarna med dem upp till 3 månaders ålder.
Jag köper färdigfoder (Solid P) från granngården för mjölkande djur och ( Talang P ) för växande djur.
Ge dem mycket ris för det gillar de.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #9 skrivet: 08 jan-07 kl 23:21 »
Näe inte direkt men ibland, fast oftast är de så glupska så det ena utesluter inte det andra. Skosnören, pröva byxor med hängande snickarfickor.

 :o :oMen vad har ni för getter egentligen?? Mina dvärgar skulle ALDRIG få för sig att tugga på kläder eller annat. Det enda de är glupska på är kraftfoder, frukt, grönsaker och bröd = den mat jag serverar dem.
Inte konstigt om folk blir avskräckta om lantisarna käkar på allt  :o

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #10 skrivet: 08 jan-07 kl 23:27 »
Det avrierar väldigt mycket på våra getter, har haft tree mjölkande sammanlagt i år. Två av dem mjölkade en liter var ungefär och den andra  cirka två och en halv.

Verkar dock inte spela så där jättestor roll hur mycket spannmål man ger dem efter att man kommit upp till deras maxkapacitet.

Våra fick ett kilo havre när de hade killingarna och ett halvt efter att dessa tagits bort, har provat att ge mer under vissa perioder har inte gett något resultat.

Ohhhhhhhhhhhhhh ja lantisar äter på allt dom kommer åt, vilka underbara djur ;)
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #11 skrivet: 08 jan-07 kl 23:37 »
Lite funderingar på hur långt mjölken räcker.

Våran mjölk från tre getter har räkt förutom till att dricka göra fetaost, källarlagrad getost och ost av havarityp under hela sommaren och har än idag lite ostar kvar på lagring, men det är lite för få getter, siktar på sex mjölkande.

Tips är att hugga sly allternativt ris under sommaren som får torka och sedan ges till getterna under vinterhalvåret, dom älskar löv och tallbark. Våra getter har fått några kvistar varje dag. Under tiden har de haft mineralsten och salt sten. Mineralstenen är fortförande orörd, saltstenen har de knaprat lite på.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-07 kl 00:42 »
Mina dvärgar skulle ALDRIG få för sig att tugga på kläder eller annat.

För att dom inte når över stövelkanten ja!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #13 skrivet: 09 jan-07 kl 09:27 »
Det har väl hänt nån enstaka gång att mina jämtisar ryckt lite i byxbenet men igår tog bocken en stor tugga från pappsäcken som jag bär höet i. Den åkte dock ut lika kvickt.
Han var otålig i sin väntan på kraftfodret för jag var lite senare ut eftersom jag var magsjuk.

Jag brukar ju ha godsaker i fickorna och det är egentligen inte heller så bra när de får lukt på det, då kan  fickorna ryka rätt snart om man inte passar sig.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #14 skrivet: 09 jan-07 kl 13:45 »
För att dom inte når över stövelkanten ja!

 ;D ;D ;D

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #15 skrivet: 09 jan-07 kl 13:46 »

Jag brukar ju ha godsaker i fickorna och det är egentligen inte heller så bra när de får lukt på det, då kan  fickorna ryka rätt snart om man inte passar sig.

Hälsar
Bondmoran

Hehe, då får man nästan skylla sig själv om de käkar på kläderna  ;)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #16 skrivet: 09 jan-07 kl 14:45 »
Och för kaffeskvätten duger faktiskt dvärggeten gott även den.


Dvärggetter kan ge bra mycket mer än mjölk till kaffeskvätten.
Nigerian Dwarf Diary Goats producerar upp till 1,4 liter mjölk i 10 månader.
Vidare ger dom födsel närsomhelst på året vilket gör att man smidigt kan hålla djur i skiftgång så man alltid har tillgång till mjölk.

http://www.doemainacres.com/goatinfo.htm
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölkar getter?
« Svar #17 skrivet: 09 jan-07 kl 15:08 »
Oh, ja...i usa har man hela mjölkgårdar med dvärgar. OCH utrustning till dom som passar i storlek. Mjölken har hög både torr och fetthalt och anses av många som extra fin. Det finns dvärgar som ger 2,4 liter också.

Jag skrev väl lite mer utifrån våra svenska förhållanden, där inte alla, men många avlat mer efter hur gulliga dom ska vara. Men det var skrivet med värme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 6 användare (1 dolda)
tuslus, torbjorn, fri, Galaxie, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser