Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morotssorter och larver  (läst 1107 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Morotssorter och larver
« skrivet: 08 maj-21 kl 17:51 »
Morotsflugans larver är inte kul.

När jag nu har tagit upp de sista av fjolårets morötter och summerar intrycken, så är det påtagligt att de mörkröda sorterna har få eller rentav inga spår av morotsflugans larv angrepp. Jag kan inte precisera vilka sorter, de mörkröda morötterna har kommit från en fröpåse med blandade färger på morötterna, samt från en fröpåse för enbart mörkröda. Blivit av med den senare fröpåsen, men den var från någon av de sedvanliga leverantörerna (Impecta, Nelson m f l).

En nackdel med dessa mörkröda morötter tycker jag är att de tenderar få mer 'träig smak' med storlek och ålder jämfört med andra färger.

Har också sett att det numera finns speciella sorter som sägs vara högresistenta mot just denna larv, en sort heter Flyaway F1. Den har varit slutsåld när jag varit ute för att handla.

I odlingsböcker står det att det är en fördel att varva morotsrader med lökrader, den senare gör att morotsflugan inte trivs så bra. Är det någon som provat och vet om det funkar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morotssorter och larver
« Svar #1 skrivet: 08 maj-21 kl 20:39 »
Jag funderade en skvätt i ämnet och försöker som regel att köpa alla färger och blandar hej friskt.

Men det viktigaste trycker jag är att så med bra utrymme så jag slipper gallra, jag undviker oxå att skörda vid gott väder.
Detta främst för att morotsflugan kommer när doftämnen släpps lösa. Dimma eller regn får doftämnena att landa på bAcken direkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jonas E

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Morotssorter och larver
« Svar #2 skrivet: 09 maj-21 kl 16:05 »
Hej

Odlar alltid med lök; Långa rader och en yttre rad med lök (purjo, gul, ...) på var sida och tre rader morötter i mitten; Har fått lära mig från min far att "det är så man gör" och det funkar bra.

Har väldigt sällan problem med larver, bara enstaka morötter som är angripna

Kan dock inte säga vilken skillnad det gör eftersom jag aldrig testat utan

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Morotssorter och larver
« Svar #3 skrivet: 09 maj-21 kl 17:37 »
Skogsvildes skördetips låter bra!

Har hittills bara haft några på angrepp på enskilda morötter (ta i trä), och har då odlat semiglest tillsammans med vitlök (och en del ogräs) och hållit marken täckt hela tiden, vilket jag tänker att gjort att det inte blir alltför enkelt för flugorna att hitta fram. Och så då att inte odla på samma ställen från år till år. Men som sagt, vete sjutton, kan ju vara bara tur och slump också.
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Morotssorter och larver
« Svar #4 skrivet: 09 maj-21 kl 18:02 »
Beror ju på var man bor också. Har aldrig sett angrepp på morötterna.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Morotssorter och larver
« Svar #5 skrivet: 09 maj-21 kl 18:03 »
En annan smart sak är att odla morötter i upphöjda lådor.
Över 40 cm bör dom vara då hittar morotsflugan inte morötterna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 4 användare (1 dolda)
karsan, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser