Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ändring av avföring och Hö fodring till vintern  (läst 955 gånger)

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
ändring av avföring och Hö fodring till vintern
« skrivet: 15 jun-08 kl 13:15 »
Hej!
jag har förmodligen kommit på problemet själv. Då jag nyligen börjat lite försiktigt med lite havre för att lilla WB ska bli lite större så åt gamelgeten Maja aldeles förmycket i går. hon fick även lite bröd men jag tror att havren har fått henne att ändra avföring.
Nu är min fråga om jag behöver ge henne betfor eller något annat som kan hjälpa hennes mage så hon börjar bajsa sina vanliga små kulor igen?
I dag fick hon bara godis som hon fått hela tiden och bara de andra fick lite grann. fanns spår som kunde säga att ev någon av de lite yngre också fått lite reaktion.

Istället för de små fina pluttarna låg ungifär 3-4 st lite större "korvar" i och utanför huset de sover i.
Så havren hålls borta från de större tills vintern då blir det lite lite och sedan lite lite till för att sakta vänja dem och se att magarna klarar det. + mycke mycke hö.

Min fråga ang Hö är Äter de mycke hö även om det är barmark och man har en stor hage? Vet inte hur mycket hö jag skall köpa in till mina 6 st sälskaps dvärgetter. bättre att stå med förmycke som de kan ligga på om det inte går åt.
bor nere i söder småland. vintrarna är ju väldigt varierande och vist har jag både buskar och grannar jag kan fodra med men ska jag köpa 1 ton hö eller 2?

vad kan vara bra och ge dem utifall de blir hårda i magen av höet när de börjar få det?
kan kli eller betfor vara en bra lösning?

Tacksam för eran hjälp

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ändring av avföring och Hö fodring till vintern
« Svar #1 skrivet: 16 jun-08 kl 08:27 »
Oj, lite svårt att förstå ditt inlägg men jag ska försöka ge klarhet  i dina frågor.

För mycket havre utan tillvänjning kan ge dåliga magar som du beskriver. Har du fler getter än 1 i samma utrymme måste du se till så att de inte knuffar undan varann och snor varandras mat. Det kan sluta illa. Börja med 1 näve havre om dagen och öka efter hand. Torr betfor är suveränt för getmagar som är i olag. Även där räcker det med nävar. Har geten ätit nåt olämpligt som fått magen att avstanna kan man ge dem en cocktail gjord på thee,jäst och socker. Det brukar kicka igång jäsningen i magen igen.

Getter vill ha grovt,stråigt hö. Har du barmark i hagen så går de antingen på eventuella buskar och sly eller så rymmer de i jakt på bättre bete om det inte finns nåt att tugga på. Angående mängden hö kan du ju räkna efter vad de ätit i hö under 1 månads tid med och därigenom få fram en årsförbrukning av hö.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: ändring av avföring och Hö fodring till vintern
« Svar #2 skrivet: 16 jun-08 kl 18:05 »
Tack så jätte mycket för hjälpen. det blir att köpa lite betfor för de har fortfarande inte blivit riktigt bra i magarna. tror det är mer än lilla maja som bajsar lite hårt.

Jätte tacksam för hjälpen. gräs och mycket bete har de men blir väll sämmre till vintern om vi inte passar på att bygga ut hagen i höst runt om alla buskar. skulle ju ioförsig mindska hö ätandet.  ;D

Tack igen. i morgon blir det lantmännen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser