Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selen?  (läst 9601 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
Selen?
« skrivet: 21 feb-10 kl 17:20 »
Har läst att en del av er säger att det är dags att ge selen... Ger ni selen i förebyggande syfte vid dräktighet?
Har första lammningen framför mig om ca 4 - 6 v och tar gärna emot tips...

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Selen?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-10 kl 18:11 »
Jag ger alltid selen till mina innan lammning, har aldrig haft nåt döfött sen jag började med det.
Peppar peppar får man väl säga nu då  ;)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Selen?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-10 kl 18:18 »
samma här, alltid selen före lammningen,
En omgång efter nyår och en i februari veckan före beräknad lammning.
Kennel SweetCaileanz

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Selen?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-10 kl 19:15 »
Ger tokosel 6 veckor och 2 veckor före beräknad lammning, som rekommenderat. Ger oftast också de nyfödda lammen flytande eselen för säkerhets skull . 

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Selen?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-10 kl 20:25 »
Intressant... Var köper jag detta? Är det receptfritt? Dosering?

texelmatte

  • Inlägg: 93
SV: Selen?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-10 kl 20:55 »
Tokosel finns receptfritt på apoteket. Minst två förpackningsstorlekar, minne ej exakt hur stora, men de räcker till många får iallafall. Doseringsanvisningar finns med. Har för mig att det är ett dosmått per tacka 6 och 2 veckor före lammning. Jag brukar blanda det i kraftfodret och hoppas att alla får ungefär lika mycket.... Har fungerat i tio år iallafall. Ger lammen selevitaneller tokosel  när de är nyfödda. Eselen har jag för mig är flytande att ge i munnen, men utgick ur sortiment för några år sedan. HAr det kommit tillbaka?? Är ju jättesmidigt att kunna ge de små en dos flytande med spruta (utan kanyl) direkt i munnen.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Selen?
« Svar #6 skrivet: 21 feb-10 kl 21:22 »
Tokoselet är receptfritt numera (fick jag precis lära mig)
medans Selevitandet skrivs ut av vet.

Jag kör med bägge delar.

Och lammen får tokosel när dom är en månad gamla och när dom avvänjs oxå...
Kennel SweetCaileanz

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Selen?
« Svar #7 skrivet: 08 mar-10 kl 08:30 »
Eselen till lamm? Har flytande eselen från granngården som jag ger tackorna. Hur mycket ska jag ge lammen? Jag har en liten spruta som är lätt att använda men vad är det för dosering på lamm och är det en gång eller flera?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Selen?
« Svar #8 skrivet: 08 mar-10 kl 08:49 »
Flytande Protect/Basic E-selen är ju till för att ge en liten dos varje dag till djur i normala förhållanden.
Det är ett svagt preparat alltså, inget att använda inför lammning.

Inför lamning ger man Tokosel till tackorna 6v. före lamning och sedan en gång till 2v. före lamning.

Dosen som då ges av Tokosel till tackorna
motsvaras av 1/2 dl av det flytande Protect/Basic E-selen från Granngården.

Tokoselpulver hittar du på Apoteket.
Man kan lösa upp det i en pytteliten dos vatten och ge med ingivare el. plastspruta.
Många fårägare (jag också)  ger sen en liten dos till varje nyfött lamm också. (Man kan sen upprepa det efter 4 veckor till lammen.)
« Senast ändrad: 08 mar-10 kl 09:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Selen?
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 09:26 »
Förut så använde vi Esselen just,utskriven av vet. det var jätteenkelt. Man gav med ingivare och visste hur mycket tackorna fick. Även lammen fick en liten slurk vid märkningen. Finns inte det längre? Har Granngårdens Esselen för svag konsentration? Så dumt då.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Selen?
« Svar #10 skrivet: 08 mar-10 kl 20:03 »
Men jag har fått någon utskrivet som är något liknande men det har inte kommit till apoteket än. Vet inte än vad det heter nu , ett licens preparat var det visst i varje fall. Ges i munnen till kalvar och lamm. Jag ska kolla i veckan om de har fått hem det, så kan jag skriva vad det heter sen....

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Selen?
« Svar #11 skrivet: 08 mar-10 kl 23:21 »
Har aldrig gett selen och inte haft problem. Kanske mycket mineraler i backen?  ???

För övrigt innehåller saltstenar i regel selen. Kolla på lappen. Övrig selen blir då överflödig?

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Selen?
« Svar #12 skrivet: 11 mar-10 kl 19:16 »
Om man ger två doser tokosel till tackorna innan födseln, som beskrivet tidigare, är knappast en dos till lammen nödvändig - de första doserna tillgodoser ju både tacka och lamm.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Selen?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-10 kl 22:58 »
Om man ger två doser tokosel till tackorna innan födseln, som beskrivet tidigare, är knappast en dos till lammen nödvändig - de första doserna tillgodoser ju både tacka och lamm.

Riktigt så enkelt är det inte. Vissa klarar sig fint på bara tackans doser, vissa klarar sig helt utan även dem. Vissa gårdar (=marker) kräver mera tillskott i selen uppenbarligen, bekanta flyttade ca 10 mil och hade med sig sin fårbesättning och på nya stället blev plötsligt selenbristen akut med krokiga lamm.

Mina tackor har ofta stora kullar (drygt tre i medel) och de verkar också kräva mer. Jag ger alltid de två förebyggande doserna, men har sedan några år varit tvungen att fylla på med även lammdos - först då upphörde svaga/krokiga lammförekomsten. Då har de ändå fri tillgång på mineralfoder i granulat samt får Tackfor som kraftfoder, och betar naturbetsmarker med sly och annat gott.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Selen?
« Svar #14 skrivet: 12 mar-10 kl 07:07 »
Normalt räcker den selen som finns i saltstenen + att mineralerna innehåller selen.
Jag ger själv nästan aldrig selen till mina och har heller inga dödfödslar.

Under vår finullstid hade vi aldrig några problem med selenbrist, även om det blev fler lamm per tacka.

Men konstgödning kombinerat med höga kraftfodergivor tror jag kan påverka förmågan att ta upp det lilla selenet som finns hos många.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Selen?
« Svar #15 skrivet: 12 mar-10 kl 12:56 »
 Eftersom selen är viktigt för tillväxten bla så tror jag att Svekhult Ias finullare som utfodras högvärdigt kräver mer selen än vad mer snålfodrade finullare gör pga att de har en lägre produktion och tillväxt (gäller även om de har färre foster som ska växa till i magen), det har inget att göra med att kraftfoder skulle hämma upptaget på något sätt, Kraftfoder är inte riktigt roten till ALLT ont i vår värld ;)
 Växer lammen sakta så klarar dom sig med mindre selen, men varför ska all djurhållning vara "på gränsen" till vad djuren klarar?!? Lite extra selen kostar inte mycket och är en värdefull försäkring...
 På senaste Lammning och Lammningshjälp-kursen jag gick talade Fårveterinären just om hur stor nytta extra selen till lammen kan göra, speciellt viktigt sa hon att det var till bagglammen som oftast har större tillväxt än tacklammen.
 Nu för tiden när saltstenar och mineraler har selen tillsatt (om man nu ger sånt) så är det mer sällan att djuren råkar ut för riktigt akut selenbrist och blir liggande, det märks mer på olika diffusa symtom i besättningen som tex nedsatt tillväxt, djuren överlever alltså men har brister...
                                                                     Mvh
                                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Selen?
« Svar #16 skrivet: 12 mar-10 kl 14:41 »
Men snälla Charlotte, att djuren växer långsammare betyder inte per automatik att de är undernärda!
Våra gamla raser är anpassade för en annan utfodring än de framavlade raserna.
Kraftfoder började regelmässigt användas först på 1950-60 talet och detta bara för att öka tillväxthastigheten. Samtidigt som även konstgödningen ansågs vara lösningen på allt (ihop med DDT). Det har inget med djurens hälsa att göra. (Det är en genväg till slakteriet).
Flera lantraser är känsliga för höga kraftfodergivor och det finns  (precis som hos nöt) en klar koppling till lammningsförlamning/framfall och höga kraftfodergivor. Vilket oftare drabbar lantraserna än produktionsraserna, som ju är avlade på att tåla denna utfodring.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Selen?
« Svar #17 skrivet: 12 mar-10 kl 15:07 »
Hej!

Vi har amko och för några år sedan förlorade vi alla kalvar
till och med en tjur som var 1 år låg död en dag!

Kontaktade grannen och han gav selen(Tokosel) dosering
står på paket.

Alla kalvar får en selenspruta inom 24 tim efter födsel.
Ger även magnesium i förebyggande vid betessläpp
för att slippa,beteskramp!

Vissa delar av landet har magnesium och selen brist,gör
man en markantering vid odling av spannmål och vall
så får man reda på värde! Även betesvallar!

Jag tror till viss del att det är därför vi ha hönsförlamning
jag vet inte riktigt men i år har jag givit mina höner
ade vitaminer peppar peppar ta iträ i år har jag
klarat mig från något fall  av hönsförlammning.
Jag kan ha fel men..............

Nettan

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Selen?
« Svar #18 skrivet: 12 mar-10 kl 19:29 »
Vi sprutade också alltid kalvarna förr . Sen många år tillbaka vet vi att vi har selenfattiga marker. Nu får korna kvarnbyfoders pellevimin under vintermånaderna (mineralfoder med selen i ) , och kalvarna får selen vid födseln i munnen.  Det selen preparat som vi fått i år heter chevivit med E vitamin och selen. Kan ges till både kalvar och lamm. Tog lite tid för apoteket att få hem   :) 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Selen?
« Svar #19 skrivet: 12 mar-10 kl 19:50 »
Men snälla Charlotte, att djuren växer långsammare betyder inte per automatik att de är undernärda!
Våra gamla raser är anpassade för en annan utfodring än de framavlade raserna.
Kraftfoder började regelmässigt användas först på 1950-60 talet och detta bara för att öka tillväxthastigheten. Samtidigt som även konstgödningen ansågs vara lösningen på allt (ihop med DDT). Det har inget med djurens hälsa att göra. (Det är en genväg till slakteriet).
Flera lantraser är känsliga för höga kraftfodergivor och det finns  (precis som hos nöt) en klar koppling till lammningsförlamning/framfall och höga kraftfodergivor. Vilket oftare drabbar lantraserna än produktionsraserna, som ju är avlade på att tåla denna utfodring.
                                           ???

  Nu fattar jag inte riktigt vad du syftar på och vill besvara från mitt inlägg?
Har jag skrivit att djur som har långsam tillväxt är undernärda?
Alla diskussioner BEHÖVER väl inte sluta i en föreläsning om kraftfodrets farlighet?
Här är det väl en fråga om selentillskott som är på tapeten?
Enligt fårveterinären som jag skrev om så visar sig selenbrist mer akut och uppstår lättare hos djur med högre tillväxt, ganska logiskt eftersom selen behövs för tillväxt...  Kanske de mer snålfodrade fåren klarar sig bättre, men varför hålla sig på gränsen hela tiden?
 Ett extra tillskott av selen under dräktigheten och till nyfödda lamm är en försiktighetsåtgärd för att slippa både akuta symtom och mera diffusa som sänkt tillväxt och sämre immunförsvar hos fåren...
Själv har du i en gammal diskussion skrivit så här:
Att få allt serverat alltid, gör fåren "dumma" och lata. De tappar sina instinkter. Själv ger jag bara saltsten med mineraler under sommaren.
Däremot får de lite selen iblandat i mineralerna på vintern. Eftersom jag ger lösa mineraler (ej fri tillgång) så är det lätt att blande in selen i det.

 Då förstår jag inte riktigt varför du vill ge rådet att extra selen är onödigt till en nybörjare som har sin första lamning?!?
                                                 Mvh
                                             Charlotte
« Senast ändrad: 12 mar-10 kl 19:59 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser