Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskning,ohyra  (läst 5707 gånger)

collie123

  • Gäst
avmaskning,ohyra
« skrivet: 16 maj-06 kl 06:59 »
har ju skaffat får och vill ha reda på vad som skall göras.Jag vet att de inte är avmaskade så nu undrar jag vad jag skall använda för preparat samt om man kan ohyrebehandla dem.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #1 skrivet: 16 maj-06 kl 17:59 »
Är Fåren Ekologiska ?
då får du inte avmaska o avlusa hur som hellst...

Avlusar gör du när du klipper dem  :)om man har sett löss på djuren !

Avmaskar gör man bäst efter lammning, men innan betessläppning  :)
Det finns då en hel del olika "märken" att välja på:
Maskmedel: Axilur, Rintal,Valbazen och Ivomecoch, Dectomax.
« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 17:33 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #2 skrivet: 16 maj-06 kl 18:38 »
Hej!

Ge dina får Flusa (receptfritt) så slipper de fästingar,knott,löss...
ta en plastspruta med vätskan o lägg i nacke o svank. upprepa efter 4 veckor.

Fästingarna är en oerhörd plåga just nu....

Avmaskade mina får med Axelur (tabl) slinker ner med en liten mängd fårpellets (lättlurade) he he.
Lycka till

collie123

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #3 skrivet: 16 maj-06 kl 21:57 »
Ge dina får Flusa (receptfritt) så slipper de fästingar,knott,löss...
ta en plastspruta med vätskan o lägg i nacke o svank. upprepa efter 4 veckor.
Har jag skaffat!Vad för plastspruta,man skulle lägga en sträng med vätskan men kan man göra så som på hundarna i nacke och svank är ju det bättre
Fästingarna är en oerhörd plåga just nu....

Sett massor av dessa på fåren..inte kul och stå och plocka neeh..
Avmaskade mina får med Axelur (tabl) slinker ner med en liten mängd fårpellets (lättlurade) he he.

Är det samma som hund tablett eller måste det vara speciell till får.
Lycka till
;) Tack!!
« Senast ändrad: 16 maj-06 kl 22:00 av collie123 »

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #4 skrivet: 17 maj-06 kl 13:25 »
Plastspruta som finns att köpa på apoteket. Likadant som till hund o katt .....

axelur detsamma som till hund... 500mg tabl tror jag det var. ska titta på om det var en tabl till vuxna djur el 1/2.

och att jag bröt till en tredjedel typ till lammen ??? återkommer ikväll för en mer exakt mängd.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #5 skrivet: 17 maj-06 kl 13:29 »
ja just det... inte en sträng utan bara rotera lite på stället (nacke,svank) :)

Du vet.. spruta till barn utan nål ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #6 skrivet: 17 maj-06 kl 16:59 »
Dosen för avmaskning beror ju på vad fåren väger...!
Olika dos för olika får alltså, man bör ha ett bra hum om vad de väger, annars blir dosen lätt för liten och avmaskningen får ingen effekt....

Normaldosen till Får är ju 5mg fenbendazol per kg kroppsvikt.

* En 500 mg Axilurtablett räcker till en 100 kilos tacka om man inte tror hon har Bandmask....
* En 500 mg Axilurtablett räcker bara till en 50 kilos tacka om man vill få bort Bandmasken också....

Rosa
« Senast ändrad: 17 maj-06 kl 17:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #7 skrivet: 17 maj-06 kl 19:23 »
Precis Rosa...jag skulle bara ge just den informationen du lämnat. menade inte att vedebörande skulle ha doserat sina får exakt som mina, såklart  :-[ tur att det finns såna som du :D


collie123

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #8 skrivet: 18 maj-06 kl 09:05 »
Tack för all information,nu till det svåra att väga tackorna och lammen kanske inte lammen men tackorna när man inte har införskaffat någon våg och till vetrinären med alla fåren kan jag ju inte åka för att bara väga hihi ::) ;D
Ja ja jag får jämföra med hundarnas vikt så vet jag på ett ungefär.
Tack så mycket vad skulle jag göra utan denna hemsida.

ninna b

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #9 skrivet: 18 maj-06 kl 11:12 »
En tackas vikt kan man väl uppskatta ganska lätt eller läsa sig till beroende på vilken ras det är MEN hur tror man att hon har bandmask och i såfall ska ha dubbel dos ?
Vill man vara riktigt säker på vad man ska avmaska mot så ska man skicka in ett träckprov. Dina djur kan ha olika paraisiter lite beroende på vilken typ av bete du har, sank mark t.ex.

Hälsn Ninna

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #10 skrivet: 18 maj-06 kl 12:06 »
Man kan ju inte väga fåren.....jag gav mina vuxna en halv tabl 500mg alltså i överkant men de är nu ialla fall avmaskade.
min vetrinär gav mig den här dosen och sa att man skulle byta maskmedel efter ngr år.
det finns de som inte avmaskar o inget fel med det men jag har bara kommit själv fram till det att jag gör det en gång om året då ev maskar inte gör att djuren svaga på ngt sätt.

Alla gör som de vill, finns djur som aldrig har visat ngr problem utan maskmedel heller!

Har därimot sett skillnad med Flusabehandling! ush va de kliar sig o klasar med fästingar hänger i alla armveck :o urk vad jag satt o för hand tog bort de jäklarna... men nu så smakar huden inge gött enl fästingarna.

Storeskog

  • Inlägg: 10
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #11 skrivet: 18 maj-06 kl 14:00 »
Köper man Flusa på apoteket? ::)

ninna b

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #12 skrivet: 18 maj-06 kl 15:30 »
Det där med avmaskning beror ju på så mycket. Hur stort bete man har i förhållande till antalet djur, om man kan växelbeta, ha hagar i träda, ha vinterhagar o.s.v. Det finns säkert besättningar som inte alls behöver avmaskas men har man djuren i samma hage året om så får man tänka på det där med parasiter. Hur man sen gör är upp till en själv.
Själv har jag inte ordnat någon djurfri vinterhage utan får o getter går i hela hagen under vinter. Sen flyttas dom ut på bete och tackorna avmaskas med Ivomec i samband med det Om några veckor ska jag ta träckprov och se om det behövs mer avmaskning och speciellt då av lammen

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #13 skrivet: 18 maj-06 kl 18:40 »
Flusa finns hos lantmännen och (tror jag) på apoteket. ring o fråga först!

Till får 5ml/djur lamm 2,5ml/djur
Alltså jag läste att man skulle dra längs ryggen men det räcker inte dosen till.
mina får har iallafall lindrats bara genom att lägga i nacke/svank.

Effekt uppnås efter 1-2 dygn. Helst ska djuren inte få regn på sig under tiden, men men inte så lätt.

Upprepa behandlingen efter 3-4 veckor.

Den är dyr däremot 300-400kr för en 250ml flaska men jag lovar att det är värt varenda öre. Det blir ju många doser iallafall :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #14 skrivet: 18 maj-06 kl 23:10 »
jag gav mina vuxna en halv tabl 500mg alltså i överkant men de är nu ialla fall avmaskade.

Vad har du för miniatyr tackor ? Roslagsfår eller  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #15 skrivet: 19 maj-06 kl 13:35 »
ej slaktfår här inte ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #16 skrivet: 19 maj-06 kl 14:34 »
Slaktfår  ??? är det en ny ras....
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #17 skrivet: 19 maj-06 kl 18:47 »
he he att du orkar vara sååå kul :D men mina gutar väger inte över 50kg iallafall...
de bygger inte muskler som andra raser vad jag vet??

om jag behöver skicka bagglamm till slakt får jag nog nästan betala för jobbet :-\ men nu har jag dem för sin skönhet :)

var har du själv? väger dina 100kg ???





Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #18 skrivet: 19 maj-06 kl 20:47 »
 ;D

Jo.. jag har tackor som når 90 kg...
Och även jag har mina får för deras skönhets skull  ;)

Men även tackor av "medium ras"
som Gotlandsfår och Finulls tackor kan väga 70 kilo...

Lambi som inte vill kallas "slaktfår"
« Senast ändrad: 04 jun-06 kl 20:45 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:avmaskning,ohyra
« Svar #19 skrivet: 23 maj-06 kl 17:47 »
Hej,
Här kommer lite råd om avmaskning m.m.
Nyinköpta djur är bra att avmaska. De kan ju ta med parasiter som sprids i markerna och är svåra att bli av med. Det finns några allvarliga parasiter som inte övervintrar utomhus men som kan finnas i tackorna under hela vintern. Det är t.ex. Haemonchus (stora magmasken) och lungmaskar. För att komma åt dem bör man avmaska med ivomec lösning. Tyvärr finns det inte i förpackningar för mindre än ca 60 tackor. Har man tur och bor nära en större fårfarmare kanske man kan få köpa lite.. Det är receptbelagt men man kan få recept utan att veterinären måste besöka gården. Medlet håller sig i ett par års tid om man förvarar det rätt. På sommaren kan det finnas skäl att avmaska lammen efter 5 veckor på bete om det inte är nya marker de går på. Då väljer man lämpligen ett prep som har effekt mot bandmask. (det har inte ivomec) De är receptfria . För att undvika parasitproblem finns det flera saker man kan göra. Återkom om du är intresserad. Flusa säljs på Granngården. (Kul att du blivit fårägare, vi behöver bli fler.) :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser