Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekologiskt hästfoder?  (läst 3810 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
ekologiskt hästfoder?
« skrivet: 23 jan-08 kl 15:44 »
Finns det?

Försöker tänka ekologiskt i alla led, visserligen ska jag inte äta upp mina hästar men det skulle kännas bra att slippa GMO-soja och besprutad mat till dem....
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Re:ekologiskt hästfoder?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 10:33 »
Finns det?

Försöker tänka ekologiskt i alla led, visserligen ska jag inte äta upp mina hästar men det skulle kännas bra att slippa GMO-soja och besprutad mat till dem....

Ja det finns , mina hästar äter ekologiskt hö + korn o havre från grannbondens åkrar som gödslas av mina hästar:)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:ekologiskt hästfoder?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 12:02 »
Men krafftfoder , mineraler mm. är ju aldig ekologiska. O så gäller det att tänka till med valet av strö om man ska gödsla med det sedan..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Re:ekologiskt hästfoder?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 19:07 »
Men krafftfoder , mineraler mm. är ju aldig ekologiska. O så gäller det att tänka till med valet av strö om man ska gödsla med det sedan..

Halm finns ekologiskt .
Kraft foder =havre , korn, luzern o dyl är ekologisk på många smågårdar det finns även fodervete ju ..
Mineraler är svårare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:ekologiskt hästfoder?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 08:19 »
Havre har jag köpt ekologiskt (av Mille) så det har jag, men det räcker ju inte till mitt dräktiga sto, köpte tillskottsfoder (krafft pluss) men så slog det mig att det borde väl också gå att få ekologiskt, men icke.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:ekologiskt hästfoder?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-08 kl 23:05 »
Halm finns ekologiskt .
Kraft foder =havre , korn, luzern o dyl är ekologisk på många smågårdar det finns även fodervete ju ..
Mineraler är svårare .

Mina äter nåt slags örtbaserade mineraler, som en jättelik slicksten i hink (hästarna bor hos mina föräldrar, så jag har inte full koll på namnet på hinken). Vet inte om de är ekologiska, men de borde eventuellt kunna vara det i allla fall! Vitsen med dem skulle vara att de är gjorda av växter som hästar som strövar fritt väljer att leta upp för att få i sig rätt mineraler..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

VildaVindar

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-20 kl 18:20 »
Vi brukar köpa Alg Börges Fodertillskott, bestående av brunalger, som innehåller alla nödvändiga vitaminer.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-21 kl 19:53 »
Jag har länge undrat hur d hästar runt om i världen som lever i vilt tillstånd klarar sej utan en massa matsaker som det påstås att våra instängda hästar måste ha sägs det🤔🤔🤔säg nu inte att d hästar har en massa brister för jag känner till folk som har hästar som enbart äter gräs och som används som ridhästar etc,,

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-21 kl 14:15 »
snowbird  det beror ju helt och hållet på hur man odlar höet. I dag använder många bönder konstgödsel, och då urlakas ju jorden från de naturliga mineralerna som förr i tiden vändes ner i jorden.  Många analyserar i dag sitt hö och då får man veta hur bra eller dåligt höet är och om man behöver tillsätta något.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-21 kl 14:36 »
Vilda hästar har också den möjligheten att äta på större ytor och på så sätt komma åt olika växter och bark. Sedan är det ju inte så att de lever lika länge som våra tamhästar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-21 kl 21:29 »
Hur länge levde tamhästar (eller snarare brukshästar) typiskt i början av 1900-talet? På den tiden var det ju, åtminstone i glesbygd, vanligt att hästarna fick gå lösa på skogen över sommaren och man räknade med att de kom hem självmant när det var dags för höstbruket.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: ekologiskt hästfoder?
« Svar #11 skrivet: 27 aug-21 kl 22:15 »
Sedan är frågan vad som skall hända med det som i slutänden kommer ut ur hästarna, när de ätit odlat foder. Om det är fullt med rester av bekämpningsmedel så duger det ju inte längre till gödsel. Gäller ev all gödsel från djur som ätit konventionellt odlat foder.

www.dn.se/sthlm/odlare-i-stockholm-sparade-gifter-i-lokalt-godsel-nu-anvands-deras-avslojande-for-att-paverka-eu/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser