Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?  (läst 1274 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Har förstått att det är många som låter bli att registrera sig som hönsägare om man bara har ett mycket litet antal höns.

Misstänker att det är relativt riskfritt så länge inte någon anmäler en.. straff för att inte vara registrerad anges till dagsböter eller fängelse.

Men är det någon som har erfarenhet av vad det innebär att vara registrerad eller tom. påkommen?


Förutom avgiften på knappt 100 kr per år riskerar man ju som registrerad få besök av djurskyddsinspektörer som tycker att man ska byta strö varje dag och ha hönsen instängda i små små burar och inte löst i trädgården.. - vilket verkar resultera i tusenlappar i böter.
Blir man påkommen lär man dömas till ett tiotal dagsböter på några tusenlappar(?)

H2O

  • Inlägg: 8
    • Dalsland
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-23 kl 12:17 »
Jag har väldigt svårt att se att det skulle komma djurskyddsinspektörer och kontrollera folks hobbybesättningar i tid och otid.

Jag har 8 höns just nu och är med i registret. Jag får ett mail från Jordbruksverket när skyddsnivån höjs pga smittade vildfåglar samt när nivån sänks. Tycker bara det är vettigt med registret, just ur sjukdomssynpunkt kan det vara ovärderligt men det underlättar ju inte när folk smyger med sina höns.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-23 kl 15:24 »
Vi har 11 höns och är med i registret.
Tycker också det är bra att få Mail när skyddsnivå ändras.
Tror inte heller att dom har tid att komma gör att kolla.
När det inte är ngn skyddsnivå går våra höns lösa i trädgården och det får dom. Är det skyddsnivå får dom inte gå lösa antingen dom är registrerade eller inte. Tycker också det är bra med registret.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #3 skrivet: 27 jan-23 kl 15:26 »
Har förstått att det är många som låter bli att registrera sig som hönsägare om man bara har ett mycket litet antal höns.

Misstänker att det är relativt riskfritt så länge inte någon anmäler en.. straff för att inte vara registrerad anges till dagsböter eller fängelse.

Men är det någon som har erfarenhet av vad det innebär att vara registrerad eller tom. påkommen?


Förutom avgiften på knappt 100 kr per år riskerar man ju som registrerad få besök av djurskyddsinspektörer som tycker att man ska byta strö varje dag och ha hönsen instängda i små små burar och inte löst i trädgården.. - vilket verkar resultera i tusenlappar i böter.
Blir man påkommen lär man dömas till ett tiotal dagsböter på några tusenlappar(?)
Om du kan regelverket och förstår det har du inga som helst problem att hantera en djurskyddsinpektörs påståenden.

De små "burarna" är det utrymme som är minsta tillåtna.
Inte på något sätt ett krav på att det ska vara så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-23 kl 02:22 »
Jag registrerade inte mina höns mest för att jag inte blev färdig och sen kom räven/mården i två och tog allihop. Så nu finns det inget att registrera. >:(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-23 kl 11:30 »
Jag registrerade inte mina höns mest för att jag inte blev färdig och sen kom räven/mården i två och tog allihop. Så nu finns det inget att registrera. >:(
Ibland.... 
Kommer lösningen från ett helt oväntat håll med hjälp av karma?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #6 skrivet: 28 jan-23 kl 13:03 »
När det är lag på det kan jag inte se varför man ska vägra alls. Det är lite jobb och i många fall kostar det mindre (om sådant kostar) än en säck med foder.

Jag klagar och tycker saker är larvigt men nog följer jag lagen ändå. Det är väldigt smidigt att få mail om skyddsnivåer och jag kan se stora problem med de personer som har små grupper och struntar i dessa skyddsnivåer.

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Registerkravet för sällskapshöns - vågar man vägra?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-23 kl 20:28 »
" Förutom avgiften på knappt 100 kr per år riskerar man ju som registrerad få besök av djurskyddsinspektörer som tycker att man ska byta strö varje dag och ha hönsen instängda i små små burar och inte löst i trädgården.. - vilket verkar resultera i tusenlappar i böter."

Vi hade besök av djurskyddet i somras. Ett väldigt trevligt möte med någon som var nyfiken på hur vi hanterade våra 15 höns och hur de hade det i hönshuset. Vid besökstillfället gick alla runt ute i trädgården tillsammans med ankorna och fåren. Inget konstigt där. Vi bollade frågor med henne och blev uppmärksammade på att ankorna behövde lite större reden. Vi byter absolut inte strö varje dag men tar bort bajset.
De där inspektörerna kommer för det mesta för att se om djuren har det bra och ägaren tar sitt ansvar för dem. Och det gör man ju oftast ändå. Men de är kunniga på lagar och regler och kan hjälpa en att hitta rätt där. 

a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser