Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långa klena plantor lite eller ingen frukt  (läst 1335 gånger)

Christer Berg

  • Inlägg: 2
Långa klena plantor lite eller ingen frukt
« skrivet: 02 sep-22 kl 10:14 »
Mina Tomat och paprika plantor blir 2-3 m långa och smala men ingen eller bara lite frukt på.  Har jag gödslat för lite eller för mycket eller vad beror det på? Fel jord?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Långa klena plantor lite eller ingen frukt
« Svar #1 skrivet: 02 sep-22 kl 10:20 »
Låter som det varit för mörkt om plantorna blir höga och klena, de sträcker sig mot ljuset

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Långa klena plantor lite eller ingen frukt
« Svar #2 skrivet: 02 sep-22 kl 15:35 »
Lite sent nu men jag brukar toppa tomat och annat när de är små för att hålla dem mera kompakta. Då blir de inte lika rangliga.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Christer Berg

  • Inlägg: 2
SV: Långa klena plantor lite eller ingen frukt
« Svar #3 skrivet: 02 sep-22 kl 16:11 »
De står väldigt ljust men jag kanske skulle låtit tjuvskotten varit kvar så att de blir mer buskiga? Jag har tagit bort de flesta.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Långa klena plantor lite eller ingen frukt
« Svar #4 skrivet: 02 sep-22 kl 22:21 »
De står väldigt ljust men jag kanske skulle låtit tjuvskotten varit kvar så att de blir mer buskiga? Jag har tagit bort de flesta.

Kan du ha vattnat för mycket?

Förvisso brukar man säga att tomatplantor skall ha dubbelt så mycket vatten jämfört med andra växter, men kanske det finns en gräns för hur mycket mer?

Enligt odla.nu behöver tomatrötterna torka upp mellan vattningarna för att få luft.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser