Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?  (läst 295 gånger)

Leva mer

• Jämtland
Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« skrivet: 29 aug-22 kl 15:21 »
Jag har problem med skator som tar sig in i hönshuset. Sett att en del sätter upp byggplast remsor vid ingången. Skräms skator av det eller listar de ut hur de tar sig in?
Är nättak bättre?
Är der svårt att få hönsen att förstå att de kan gå ut och in genom plastremsorna?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-22 kl 15:30 »
Skator är smarta, de listar ut det mesta.

von tratt

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 aug-22 kl 19:06 »
Hm, ja, det mesta som skulle avskräcka kråkfåglarna är nog också problematiskt för hönorna. En high-tech lösning är såna där kattdörrar som bara öppnar för egna katten, nån transponder i halsband el om det är inopererat chip.

Då kan du säker ha en frän app som visar om alla gått in om natten också.  ::)

En annan teknisk möjlighet är att utnyttja skillnaden i vikt. Det är nog knepigt att få till något robust, men den finurlige kan måhända ordna en mekanism som bara öppnar / låser upp när någon tillräckligt tung står i farstun.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-22 kl 22:52 »
Ja, mycket kul kan man bygga till hönsen ;D

Det är nog bättre med tak till utegården, stoppar ju även duvhöken.

Leva mer

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-22 kl 22:17 »
Det blev tak på hönsgården och vi har fått behålla äggen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-22 kl 22:33 »
Bra val (om inte snön knäcker taket...) för med ett tak så blir livet säkrare för hönsen. Och de kan vara ute längre in på hösten.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 sep-22 kl 08:33 »
Bra val (om inte snön knäcker taket...) för med ett tak så blir livet säkrare för hönsen. Och de kan vara ute längre in på hösten.

Det behöver ju inte vara ett tungt tak, jag har satt upp ett blått nät som tak. som vanligtvis används i fruktträd mot fåglar.
Vi har svalor i stallet och ställer man upp fönster på glänt, istället för att lyfta ut hela, så klarar svalorna att glida in men kråkor och skator hålls borta.

Nu är det bara råttor och möss som gisslar.... det finns inget bete kvar som fungerar. Provat allt från lax, korv, filé, ost, smör, kaviar, leverpastej, kolasås, chokladsås, lakritskäck, grovt danskt surdegsbröd, marmelad, fröbollar.....de är så jävla smarta. Har ni några tips. Anticimex kommer varje vinter och lägger ut gift dessutom. En vinter hade de ätit upp en halv storsäck spannmåls utsäde - underifrån. Flera hundra kg! Ursäkta att jag frångick ämnet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-22 kl 09:17 »
Jag har fått ett nättak att rasa in. När snön fastnar och bygger på så blir det tungt.

Levandefällor av större modell kan vara lösningen så att de inte fattar att de är i fällan, eller att sitta på pass med salongsgeväret.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 23 sep-22 kl 11:45 »
Nu är det bara råttor och möss som gisslar.... det finns inget bete kvar som fungerar. Provat allt från lax, korv, filé, ost, smör, kaviar, leverpastej, kolasås, chokladsås, lakritskäck, grovt danskt surdegsbröd, marmelad, fröbollar.....de är så jävla smarta. Har ni några tips. Anticimex kommer varje vinter och lägger ut gift dessutom. En vinter hade de ätit upp en halv storsäck spannmåls utsäde - underifrån. Flera hundra kg! Ursäkta att jag frångick ämnet.

Prova med Snickers eller hundgodis (t ex Frolic). Eller se till att några katter stryker omkring där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare
Palle500, Andreas Viklund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser