Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som är rädd om benen  (läst 1411 gånger)

Miss Murphy

  • Gäst
Får som är rädd om benen
« skrivet: 18 jul-22 kl 12:48 »
Är det någon som kan ge mig tips på hur man får ett får att lyfta snällt o stilla på sina ben så att man kan klippa klövarna? Jag vill inte sätta fåret utan försöka ha dom stående. Jag har börjat binda upp dom och smeka längs med benen och sedan godis o beröm. Brukar dom vara rädda om sina ben?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #1 skrivet: 18 jul-22 kl 14:14 »
Det är lite olika, bland våra är det nog en 20-30% som sparkar rejält när man klipper klövarna. En del är snälla som hästar, men andra kan vara så vilda så det ända är att lägga dem.

Vill man få dem samarbetsvilliga så är det som med hästar, man måste hantera dem ofta. Men så är det det där med personlighet. Tror det är 4 år sedan vi fick otroligt sociala och trevliga lamm som kom fram och ville bli klappade och kliade fastän jag inte är den som de normalt gillar, men i år har vi några som hoppar som gummibollar även när frun tar i dem.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #2 skrivet: 18 jul-22 kl 14:26 »
Så gulligt det lät.. gummibollar. Jag kan se det framför mig. Slutar dom sparka om man håller kvar I benet eller gör man saken bara värre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #3 skrivet: 18 jul-22 kl 18:19 »
De slutar inte i första taget, så oftast är det bättre att lägga omkull dem. De sparkar mer med bak än fram, så jag börjar med fram så de vänjer sig lite.

Akta så du inte klipper för mycket, det är små klövar om man är van vid hästar och kor, och fåren kan skilja en hel del sinsemellan.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #4 skrivet: 03 aug-22 kl 07:53 »
Klarar man som tjej/kvinna att sätta en bagge (gotlandsfår)? Kan tillägga att jag aldrig gjort det någongång. Finns det andra sätt att lägga omkull ett får om man är tre personer, en som klipper klövar och två som håller? Vill gärna ha tips.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #5 skrivet: 03 aug-22 kl 08:40 »
Man behöver inte vara stark, det är mer teknik om man gör rätt. Titta på några youtubeklipp så ser du hur lätt det går. 1.40 in i det här sätter killen en gotlandstacka.

Om man inte gör rätt så är en stor bagge rätt stadig. Har provat det för länge sedan på en stor Texelbagge, och kommer ihåg att det var riktigt tungt. Sedan ser man en van tjej på 50 kg göra detsamma och det ser nästan ut som om hon bara bett fåret sätta sig ned.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #6 skrivet: 06 aug-22 kl 14:10 »
Då var framklövarna klippta- stående. Gick ganska fort att vänja dom. Mycket knäckebröd och kroppsmassage i samma veva. Det är nog bra om man håller kvar i klöven i den mån det går så att dom inte tror att dom kommit undan o slipper. En fråga, hur gör ni med biklövarna? Jag klippte dom också för dom var mest att ta på. Det gör man ju med hästar, klipper o tar bort sporrar o kastanjer. Bakbenen nästa o det dlir nog en annan femma.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #7 skrivet: 07 aug-22 kl 09:52 »
Nu känns det som att jag missat något på fåren. Har aldrig sett några sporrar eller kastanjer på våra. Det som händer här är att klövväggen viker sig under klöven och bildar en hal del, samt att tån blir lite lång. Lättare att fånga får efter att de gått på djupströbädd hela vintern ;D

Har man få, och tama får så är det ju trevligt att fixa en del när de står upp. Dottern har klippt våra stående det här året, och jag har klippt favoritbaggarna och de tamaste tackorna så de senaste åren. Rätt kul, för de ställer sig på kö och vill bli klippta, och en del ställer sig i kön igen fastän de är nyklippta ;D Får kan bli väldigt trevliga om man håller på med dem, tänk bara på att de har hårt huvud och kan få för sig att stånga till när man inte fortsätter med det de vill och lämnar dem. Får lär sig dessutom rätt snabbt och lär om långsamt, så se till att ta ur dumheterna direkt när de visar sig. Det är så många som säger att man inte skall vara vänlig mot baggar för att de blir stångiga och farliga, och det stämmer säkert om man inte gör rätt från början. Gäller tackor med, vi fick en gammal tacka som hade det sättet och det gick inte att få bort det. Hon hade gått som hund hos en familj som skämde bort henne.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #8 skrivet: 07 aug-22 kl 11:19 »
Jo men det är lättklövar eller biklövar. Getter har sådana också. Kanske inte alla får som har? Eller bara baggar. Jag ska ta en bild och lägga ut senare. Dom sitter lite högre upp baktill på kotan. Ungefär där en häst har sitt hovskägg.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #9 skrivet: 07 aug-22 kl 13:37 »
Eller så bygger man en sån här https://www.premier1supplies.com/p/deck-chair
Används med fördel även då veterinär är där
Kolla på fårets ansiktsuttryck  ;D

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #10 skrivet: 07 aug-22 kl 14:20 »
Bild på biklövarna. Syns lite dåligt då dom är nyklippta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Får som är rädd om benen
« Svar #11 skrivet: 07 aug-22 kl 15:34 »
Eller så bygger man en sån här https://www.premier1supplies.com/p/deck-chair
Används med fördel även då veterinär är där
Kolla på fårets ansiktsuttryck  ;D

Fattas bara en paraplydrink och en hatt ;D

Det var en smart lösning för att fixa fötterna eller kolla juvret!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser