Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komma igång med vårsådden.  (läst 787 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Komma igång med vårsådden.
« skrivet: 10 feb-22 kl 09:11 »
Första innomussådden, dina erfarenheter och tipps.
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Komma igång med vårsådden.
« Svar #1 skrivet: 10 feb-22 kl 09:24 »
Att inte så för tidigt och/eller med för lite tillskottsljus. Att inte så för mycket av det som inte kommer att gå åt. Jag är ingen vidare självhushållare, men nu försår jag chili och kronärtskocka. Om en månad tomater.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Komma igång med vårsådden.
« Svar #2 skrivet: 10 feb-22 kl 12:29 »
Håller helt med javill. Har ont om plats och om ljusa, svala platser så försöker att inte förså alltför tidigt. Blir bara så mycket bära-in-och-ut varje dag i många veckor annars, plus att många småplantor vill gå under om de blir tvunga att så och dra sig för länge.

Det sagt har jag redan börjat i år för nästan en månad sedan  ::) Blev så nyfiken på potatislökfröna, plus att jag satte kardon och lite annat som lär ta lång tid på sig. Skippar i år purjolöken och hoppas på att den perenna purjon jag köpte tar sig  :-[

En del har jag också sått i krukor i plastback utomhus för stratifiering - lyckades väldigt bra med en del i fjol så försöker på nytt med dem. De som det inte blev något av skippar jag antagligen helt (t.ex. sallat, spenat och till min stora besvikelse diverse blommor, som klocklilja och bergvallmo).
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser